كسانی كه سنگ كلیه دارند معتقدند هیچ دردی شدیدتر و ناراحت كننده تر از این بیماری نیست. واقعیت این است كه سنگ های كلیه به سختی دفع می شوند. اما خوشبختانه علاوه بر درمان های دارویی می توان از برخی روش های كاملا طبیعی و ساده كمك گرفت تا هر چه زودتر از این رسوبات خلاص شد.

سلامت نیوز: كسانی كه سنگ كلیه دارند معتقدند هیچ دردی شدیدتر و ناراحت كننده تر از این بیماری نیست. واقعیت این است كه سنگ های كلیه به سختی دفع می شوند. اما خوشبختانه علاوه بر درمان های دارویی می توان از برخی روش های كاملا طبیعی و ساده كمك گرفت تا هر چه زودتر از این رسوبات خلاص شد.

سنگ كلیه چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین؛ سنگ ها ممكن است به دلایل مختلفی در كلیه ها به وجود آیند و واقعا هنگام حركت كردن و به خصوص زمان دفع ادرار بسیار دردناك هستند. احتمال دارد سنگ های كلیه با عفونت مجاری ادراری یا زمینه ابتلا مانند سابقه خانوادگی، استفاده از بعضی داروها و... همراه باشد. حالت تهوع، استفراغ و وجود خون در ادرار از جمله علائم نشان دهنده این مشكل است.

در چنین شرایطی باید هر چه زودتر به پزشك مراجعه كرد تا وخامت بیماری و درمان مناسب تشخیص داده شود. البته اگر پیشگیری های مناسب رعایت نشود ممكن است سنگ ها بار هم ایجاد شوند. در نتیجه، توجه به توصیه های زیر نه تنها می تواند در درمان مؤثر باشد بلكه تاثیر پیشگیرانه نیز خواهد داشت و از تشكیل مجدد سنگ ها جلوگیری می كند.

نوشیدن زیاد مایعات

آب بهترین نوشیدنی است. حتی اگر به خاطر درد تمایلی به نوشیدن آب ندارید باز هم به مقدار زیاد آب بنوشید زیرا برای حفظ آب بدن بسیار مهم است. اگر در زمانی كه بدن در حال دفع سنگ كلیه است دچار كم آبی شوید از درد بسیار شدیدی رنج خواهید برد. همچنین عدم دریافت مایعات كافی می تواند باعث تشكیل مجدد سنگ ها شده و به خاطر تجمع مواد جامد حجم ادرار را كاهش دهد.

هنگامی كه عناصری مانند اكسالات، كلسیم و اسید اوریك در كلیه ها زیاد شود و آب كافی نیز وجود نداشته باشد، همه شرایط برای تشكیل سنگ های كلیه فراهم شده است. كریستال ها یا مواد جامد دردهای بسیار شدیدی هنگام دفع ادرار ایجاد می كنند.

به همین دلیل هر اندازه می توانید حتی در زمستان آب یا دیگر آبمیوه ها را بنوشید. توصیه می شود هر فرد بزرگسال باید روزانه دو لیتر آب بنوشد. می توان چای و دمنوش های طبیعی را در فصل زمستان جایگزین آب كرد. البته قهوه پیشنهاد نمی شود.

مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات

بعضی از خوراكی ها برای پیشگیری از ایجاد سنگ های كلیه عالی هستند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می كنند. در این صورت از دیگر بیماری ها یا علائم ناراحت كننده ای كه درد را تشدید می كند پیشگیری می شود.

پزشكان توصیه می كنند روازانه 5 تا 7 سهم میوه و سبزیجات میل شود تا سنگ های كلیه خرد شده و همچنین از تشكیل و تجمع كلسیم در قسمت های مستعد ایجاد سنگ مانند كلیه ها، مثانه و به طور كلی مجاری ادراری پیشگیری شود.

یكی از بهترین خوراكی ها برای دفع سنگ های كلیه مارچوبه است. این سبزی حاوی موادی است كه سنگ ها را كاهش و آنها را حل می كند كه درنتیجه دفع راحت تر خواهد بود. مارچوبه برای فعالیت كلیه ها مفید است و ادرار را افزایش می دهد و برای افرادی كه از احتباس آب رنج می برند مفید است.

گنجاندن زیاد ویتامین C در برنامه غذایی

ویتامین C عنصر مغذی است كه باید در برنامه غذایی جای داشته باشد زیرا برای مقابله با سنگ های كلیه بسیار مفید است. گرچه این ویتامین می تواند باعث تجمع اگزالات شود اما برای حل شدن كلسیم و رسوبات كلیه نیز ضروی خواهد بود. اگر این دو حالت را مقایسه كنیم قطعا تاثیر دوم مهم تر است.

هر روز و به خصوص صبح ناشتا آب پرتقال بنوشید. البته دیگر مركبات مانند لیمو، گریپ فوروت و آناناس نیز عالی است. این آبمیوه های خوشمزه مدر و خنك كننده هستند. مركبات همچنین قدرت دفاعی بدن را افزایش می دهند و سنگ ها را در مراحل اول تشكیل و قبل از اینكه دردناك شوند دفع می كند.

منبع:www.Ameliore ta santé.fr

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha