درحال حاضر بعد از گذشت حدود 17ماه از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی توسط مقام معظم رهبری به نظر می‌‌رسد اجرای سیاست‌های جمعیتی در دستور کار مسئولان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی که سهمی در برنامه‌ریزی برای این کار دارند، قرار گرفته است، نتیجه آن شاید افزایش 4.8درصدی آمار ولادت در کشور باشد. اکنون نیز وزیر بهداشت از افزایش تخت های مراقبت ویژه نوزادان و کاهش آمار مرگ و میر کودکان خبر می‌دهد که به طور قطع در کنار اجرای تدابیر ویژه برای درمان ناباوری همچنین برنامه‌های مربوط به ازدواج جوانان در دستیابی به اهداف مورد نظر در این سیاست‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

سلامت نیوز: درحال حاضر بعد از گذشت حدود 17ماه از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی توسط مقام معظم رهبری به نظر می‌‌رسد اجرای سیاست‌های جمعیتی در دستور کار مسئولان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی که سهمی در برنامه‌ریزی برای این کار دارند، قرار گرفته است، نتیجه آن شاید افزایش 4.8درصدی آمار ولادت در کشور باشد. اکنون نیز وزیر بهداشت از افزایش تخت های مراقبت ویژه نوزادان و کاهش آمار مرگ و میر کودکان خبر می‌دهد که به طور قطع در کنار اجرای تدابیر ویژه برای درمان ناباوری همچنین برنامه‌های مربوط به ازدواج جوانان در دستیابی به اهداف مورد نظر در این سیاست‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت، وزیر بهداشت در آخرین اظهارنظرهای خود از اضافه شدن حدود یکهزار تخت مراقبت‌های ویژه نوزادان «NICU»در سال جاری به تخت‌های کشور خبر داده و اظهار کرده است: در قالب طرح تحول نظام سلامت در سال جاری شاهد گسترش اورژانس و تخت مراقبت های ویژه نوزادان خواهیم بود که به ما کمک می کند تا اطفالی که وزن آنها در برخی موارد کمتر از 500 گرم است را زنده نگه داریم.


تدابیری که به طور قطع می‌تواند نه تنها آمار فوت کودکان را در کشور کاهش دهد، روندی که ارتباط مستقیمی با افزایش میزان جمعیت خواهد داشت بلکه موجب مصون نگه‌داشتن نوزادان از انواع امراض آسیب‌رسان شود.


همچنین سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی به موضوع دیگری نیز اشاره کرده است که ارتباط نزدیکی با این بحث دارد، اینکه بخشی از آسیب‌های بیماری های اطفال که مردم باید به آن توجه زیادی داشته باشند، بیماری‌های مادرزادی است. براین اساس توصیه می‌شود اگر لازم است از چنین خانواده‌هایی آزمایشات لازم گرفته شود علاوه‌براین درصورتی که کودکی دارند که دچار بیماری یا ناهنجاری مادرزادی است، چنین زوج‌هایی باید در حاملگی های بعدی از مشورت غافل نشوند.این درحالی است که به براساس اظهارات مسئولان بهداشت و درمان کشور در حوزه آموزش طب اطفال هیچ کمبودی نداریم و مرگ و میر کودکان در مقایسه با گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.

 ارائه بسته حمایتی ویژه زوج‌های نابارور
با این وجود نباید فراموش کرد که این تدابیر همگی به حفظ سلامت نوزادی اختصاص دارد که به دنیا می‌آید. بنابراین نکته دیگری که مسئولان در حوزه‌های مرتبط به ویژه وزارت بهداشت باید مدنظر داشته باشند کاهش شاخص ناباروری در کشور خواهد بود. توجه داشته باشید که شاخص ناباروری براساس سرشماری سال 90، 15 تا 20 درصد بوده که بر این اساس می‌توان گفت 2میلیون و 250 تا 3 میلیون خانواده نابارور در کشور وجود دارند، آمار و ارقامی که با توجه به سیاست‌های جمعیتی به متولیان امر به ویژه مسئولان وزارت بهداشت و درمان گوشزد می‌کند برای درمان ناباروری باید بیش از گذشته برنامه‌ریزی کنند، همچنین و پیشگیری از ناباروری را در اولویت خود قرار دهند.


واقعیت این است که فرهنگ‌‌سازی برای شیوه زندگی سالم در همه اقشار جامعه  از جمله برنامه‌های پیشگیرانه در موضوع ناباروری به شمار می‌رود. از سوی دیگر باید توجه داشت که امروزه به دلیل اینکه زنان برای تحصیلات  ازدواج خود را به تعویق می‌اندازند و در نتیجه گفته می‌شود سن باروری نیز تغییر کرده و به دلیل افزایش سن فرد برای ازدواج و باردار شدن در معرض ناباروری قرار گرفتن فرد افزایش یافته است. موضوعی که محمد اسلامی، رییس اداره باروری وزارت بهداشت، نیز به آن اشاره دارد. به عنوان مثال اینگونه بیان می‌شود که  تغذیه نامناسب، استفاده از موبایل و ورزش‌های سنگین همچون بدنسازی به دلیل اینکه فرد از مکمل ورزشی استفاده کرده و تعادل هورمونی آن به هم می‌خورد فرد را در معرض ناباروری قرار می دهد. رفتارهایی که این روزها در زندگی بسیاری از افراد رایج است بدون آنکه بدانند خود را در معرض چه آسیبی قرار می‌دهند. اینکه در حال حاضر بزرگترین نهاد متولی سلامت در جامعه چه تدابیری را برای کمک به زوج‌هایی که در گروه نابارورها جای می‌گیرند در دستور کار خود دارد، پرسشی است که در پاسخ به آن باید گفت که اگر چه آمار زوجهای نابارور ارائه شده از سوی قاضی‌زاده هاشمی، کمی با ارقامی که اسلامی عنوان کرده است متفاوت بوده و وی این عدد را یک میلیون و 700هزار زوج عنوان می‌کند، اما از بسته حمایت از زوج‌های نابارور به عنوان یکی از برنامه‌های این وزارتخانه در راستای سیاست‌های ابلاغی جمعیتی یاد می‌کند که قرار است گره از کار مردان و زنانی باز کند که در حسرت فرزندآوری بوده و دراین راه با مشکلات درمانی به ویژه دغدغه‌های مالی روبرو هستند. به عبارتی این روزها چنین خانواده‌هایی با هزینه‌های سنگین دارو و درمان، افزایش مراکز درمان ناباروری و گسترش تجهیزات این مراکز مواجه بوده و گاهی این موارد می‌تواند آرزوی شنیدن صدای کودک در محیط خانه را به رویایی به سرانجام تبدیل کنند. بنابراین برنامه‌ریی برای کمک به این زوج‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. با این وجود اما قرار نیست کارها به همین آسانی پیش روند زیرا که قاضی‌زاده هاشمی به این موضوع نیز اشاره می‌کند که این برنامه هنوز به نتیجه نرسیده است؛ چرا که ابتدا باید اعتبار آن تزریق شود و بعد از آن اقدامات خود برای اجرای این بسته را آغاز کنیم.


 عملیاتی شدن طرح جدید در گرو تامین اعتبار
به این ترتیب می‌توان گفت بنابرا اظهارات مسئولان وزارت بهداشت نامه این طرح نوشته شده و در صورتی که اعتبار آن تامین شود، شکل اجرایی به خود می‌گیرد و متولیان امر می‌توانند به شرط باروری با بخش خصوصی در این زمینه قرارداد منعقد کنند؛ چرا که بعد از انجام روش IVF به عنوان شایع‌ترین روش کمک باروری، نزدیک به 10 تا 30 درصد احتمال موفقیت وجود دارد. بنابراین این امکان وجود دارد که بتوانیم به صورت گلوبال با بخش خصوصی و بخش دولتی به شرط 20 تا 25 درصد باروری قرارداد بسته و از آنها خرید خدمت شود. با مروری بر اخبار متوجه می‌شویم که  تنها یک پنجم زوج‌های نابارور توان تامین هزینه درمان خود را دارند. به عبارتی بررسی ها نشان داده است که بین ۶۰۰ تا ۷۰۰هزار نفر از زوج‌های نازا در کشور، می‌توانند هزینه‌های درمان ناباروری خود را تامین کنند و بقیه توان مالی لازم را ندارند. براین اساس کمک به درمان زوج‌های ناباروری که از توان مالی برای پرداخت هزینه برخوردار نیستند موضوعی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

 خبر خوش وزیر بهداشت
در این میان اما وزیر بهداشت این نوید را می‌دهد که اگر رقمی که برای حمایت از سیاست‌های جمعیتی در بودجه آمده است، به واقع تامین شود، می‌توانیم برای تمام این زوج‌های نابارور، سیکل درمانی لازم را حمایت و پشتیبانی کنیم. توضیح بیشتر اینکه براساس اظهارات  قاضی‌زاده هاشمی در صورت تامین رقمی حدود 100 میلیارد تومان، می‌توان هشت هزار فرزند را با تضمین از بخش خصوصی دریافت خدمت کرد. یعنی هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی آماده‌اند در صورتی که چنین اعتباری تامین شود و به شرط باردار شدن و تولد هشت هزار کودک، خدمت ارائه دهند.اکنون باید منتظر ماند و دید تا پایان سال برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا چه میزان بر نرخ تولد در کشور تاثیرگذار خواهد بود و تا چه میزان سیاست‌های تعریف شده در حوزه افزایش جمعیت تحقق خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha