شایع‌ترین مدل آن که تقریباً 80 درصد مبتلایان از این نوع‌اند، نوع خوب‌شونده و عودشونده است که به‌تدریج این حالت به یک حالت ماندگار تبدیل می‌شود؛ یعنی مدت دوران بهبودی به تدریج کوتاه‌تر می‌شود و بعد از گذشت حدود 10 سال، فرد بیشتر در دوران علامت‌دار باقی می‌ماند، ولی در اوایل بیماری فاصله‌های عود بیماری طولانی‌تر و بیشتر کم‌علامت است.

سلامت نیوز: شایع‌ترین مدل آن که تقریباً 80 درصد مبتلایان از این نوع‌اند، نوع خوب‌شونده و عودشونده است که به‌تدریج این حالت به یک حالت ماندگار تبدیل می‌شود؛ یعنی مدت دوران بهبودی به تدریج کوتاه‌تر می‌شود و بعد از گذشت حدود 10 سال، فرد بیشتر در دوران علامت‌دار باقی می‌ماند، ولی در اوایل بیماری فاصله‌های عود بیماری طولانی‌تر و بیشتر کم‌علامت است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری مهرخانه، عضو تیم درمان مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا گفت: در دنیا بیش از 2.5 میلیون نفر گرفتار بیماری ام‌اس هستند. طبق آمار موجود و به دلایل نامشخص هرچه از خط استوا دورتر شویم، شیوع این بیماری افزایش می‌یابد. همچنین به صورت علمی‌ تاکنون نتایجی مبنی بر رابطه مستقیم ژنتیک با افزیش ابتلا به بیماری ام‌اس به‌دست نیامده است، اما دیده شده که وقتی یکی از بستگان درجه یک فرد دچار بیماری ام‌اس می‌شود، خطر ابتلا در افراد آن خانواده افزایش می‌یابد.

دکتر سعیدرضا غفاری در گفت‌وگو با مهرخانه، در خصوص بیماری ام‌اس تشریح کرد: در اثر این بیماری در قسمت‌هایی از مغز و ستون نخاعی اختلالاتی ایجاد می‌شود. عملکرد سلول‌های عصبی به‌صورت تدریجی مختل شده و در تهایت این عارضه باعث از بین رفتن سلول‌های عصبی می‌گردد. با ایجاد این عوارض در سلول‌های عصبی، انتقال اطلاعات عصبی ناموفق بوده و فرد در نهایت دچار مشکل می‌شود. در واقع بیماری ام‌اس یک بیماری عصبی است که در مغز و نخاع اختلال ایجاد کرده و پوشش طناب‌های عصبی که وظیفه محافظت از تار عصب را دارند، دچار مشکل جدی می‌کند.

ام‌اس در گروه بیماری‌های خودایمنی است
او با بیان این‌که به‌طورکلی این بیماری جزو بیماری‌های خودایمنی است، عنوان داشت: منظور از بیماری خودایمنی این است که به دلایل خاص بدن انسان بر علیه خودش فعالیت می‌کند و بافت خودی را از بین می‌برد، اما در حال حاضر علت مشخص و معلومی ‌برای به‌وجودآمدن این بیماری کشف نشده است.

نوع خوب‌شونده و عودشونده شایع‌ترین نوع ام‌اس
غفاری با تأکید بر این‌که بیماری ام‌اس انواع مختلفی دارد، اظهار داشت: شایع‌ترین مدل آن که تقریباً 80 درصد مبتلایان از این نوع‌اند، نوع خوب‌شونده و عودشونده است که به‌تدریج این حالت به یک حالت ماندگار تبدیل می‌شود؛ یعنی مدت دوران بهبودی به تدریج کوتاه‌تر می‌شود و بعد از گذشت حدود 10 سال، فرد بیشتر در دوران علامت‌دار باقی می‌ماند، ولی در اوایل بیماری فاصله‌های عود بیماری طولانی‌تر و بیشتر کم‌علامت است.

شیوع بیماری‌های خودایمنی در زنان بیشتر از مردان است
این متخصص ژنتیک پزشکی در خصوص میزان شیوع بیماری ام‌اس در زنان و مردان، بیان داشت: شیوع بیماری‌های خودایمنی در زنان بیشتر از مردان است. بیماری ام‌اس می‌تواند در سنین مختلف بروز یابد، اما در 20 تا 40 سالگی شایع‌تر است و افراد بیشتری مبتلا می‌شوند. همچنین علایم این عارضه متفاوت است و می‌تواند با شدت‌های مختلفی بروز یابد.

حالتی شبیه به برق‌گرفتگی، سفتی عضله و گزگزکردن از علایم ام‌اس
او افزود: در ابتدای شروع دوره این بیماری، سیستم‌های حسی اندام‌ها درگیر می‌شود و بعد از آن در اندام‌ها حالت گزگزکردن، درد و خارش ایجاد می‌شود و بعد از آن فرد حالتی شبیه به برق‌گرفتگی، سفتی عضله، لرزش و رعشه را تجربه می‌کند.

غفاری با بیان این‌که به‌طورکلی وقتی بدن در مقابل یک آسیب قرار می‌گیرد، عضلات به طور اتوماتیک واکنش از خود نشان می‌دهند، تشریح کرد: به این حالت رفلکس گفته می‌شود و افراد مبتلا به این بیماری ممکن است رفلکس‌های شدیدتری را تجربه کنند که باعث ایجاد مشکلات حرکتی و یا حتی فلج نسبی در فرد شود. همچنین اختلال در راه رفتن، اختلال در کنترل ادرار، مشکلات بینایی، دوبینی، از بین رفتن قسمتی از بینایی و از بین رفتن کامل بینایی که البته تمام این اختلالات در افراد مختلف متفاوت است، از عوارض بیماری ام‌اس است.

عضو تیم درمان مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا ادامه داد: بیماری‌هایی که باعث عفونت و تب می‌شوند ممکن است این بیماری را تشدید کنند؛ در واقع فرد به دلایلی تب می‌کند و بعد علایم ام‌اس در فرد تشدید می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha