پزشكان آمریكایی هشدار داده‌اند كه نرخ ابتلا به سنگ كلیه دردناك در بین كودكان این كشور افزایش یافته است.

 آمارها نشان می‌دهد كه در آمریکا هر ساله تعداد 300 هزار نفر به دلیل ابتلا به سنگ کلیه در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

اما در این تحقیق جدید دكتر استیو هوگز متخصص اورولوژی اطفال در مركز پزشكی بپتیست در دانشگاه فارست دریافته است كه نرخ ابتلا به سنگ كلیه در كودكان بویژه در فصل تابستان افزایش می‌یابد كه علت عمده آن تبخیر و از دست رفتن آب بدن در اثر افزایش گرمای هوا است.

این متخصص اطفال توصیه می‌كند: هرچند می‌دانیم كه نوشیدن آب زیاد می‌تواند این مشكل را حل كند اما قطعا والدین نمی‌توانند از این لحاظ دائما كودكان خود را كنترل كنند لذا بهترین شیوه برای جلوگیری از بروز این مشكل تعیین یك رژیم غذایی مناسب برای كودكان است. برای مثال در این شرایط باید از مقدار نمك موجود در غذای كودكان كاسته شود و همچنین در میزان كلسیم موجود در رژیم غذایی آنها باید تعادل برقرار شود.

بیماری سنگ كلیه از مدت‌ها پیش در بدن انسان شناخته شده است. نمونه‌های سنگ کلیه حتی در مومیایی‌های مصر باستان نیز یافت می‌شود.

سنگ کلیه از مواد مختلفی تشکیل می‌شود و اشکال و سایزهای متفاوتی دارد؛ به طوری كه ممكن است به اندازه یک رشته موی میکروسکوپی باشد و یا آن قدر بزرگ شود که تمام کلیه را فرا بگیرد. در سه حالت متفاوت شیمیایی موادی که در ادرار وجود دارند در هسته مرکزی کلیه جمع شده و باعث رشد سنگ می‌شوند. تقریبا در حدود 80 درصد از موارد، سنگ‌های کلیه از طریق ادرار دفع می‌شوند. اما اگر سنگ بیش از اندازه بزرگ باشد در درون کلیه باقی مانده و محل خروج ادرار را مسدود می‌کند. برای بهبود حال بیمار باید از معالجات پزشکی کمک گرفت.

متخصصان هنوز دلیل اصلی تشكیل سنگ كلیه را نمی‌دانند اما گفته می‌شود که اختلات متابولیسمی، مواد معدنی و کالبدی در این امر نقش مهمی را ایفا می‌کنند. همچنین تا حدودی به اثبات رسیده است که مسائل ژنتیکی نیز در این امر دخیل هستند. شیوه زندگی نیز بر روی بروز بیماری تاثیر می گذارد. بعلاوه افرادی که تحرک کمی دارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند. رژیم غذایی نیز یکی از عوامل کلیدی به شمار می‌رود. غذاهای پرچاشنی مثل کاری و فلفل نیز خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهند.

نوشیدن آب فراوان به ویژه در آب و هوای مرطوب و تا حد امكان نوشیدن روزی 8 لیوان آب در امر پیشگیری حائز اهمیت است. اگر شما زندگی بی‌تحرکی دارید سعی کنید کمی ورزش کنید، از راه رفتن در حوالی خانه شروع کنید و رفته رفته میزان تحرک خود را افزایش دهید.

میزان مصرف روزانه خود را از لبنیات بیشتر کنید و مصرف غذاهای فلفلی را نیز کاهش دهید. همچنین از غذاهای حاوی کاری و چاشنی بیش از اندازه نیز خود داری کنید.

دكتر هوگز در پایان تاكید می‌كند یكی از راه‌های پیشگیری از سنگ كلیه كه حتی می‌تواند از آب هم مفیدتر باشد تهیه و مصرف شربت آب لیمو است. به این علت كه لیمو از گروه مركبات است و خاصیت اسیدی آن ضد تشكیل سنگ است. بنابراین تهیه این شربت از مقداری لیمو، مقداری آب و كمی هم شكر برای این كه مزه مناسبی پیدا كند در روزهای گرم تابستانی گزینه مطلوبی برای پیشگیری از سنگ كلیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha