مدیرکل مدیریت بحران مازندران: طوفان دیروز در مناطق مرکزی استان با سرعت بیش از ۸۵ کیلومتر سقف بسیاری از اماکن تجاری و مسکونی شهرهای بابل، قائم‌شهر، سیمرغ، نکا، میاندورود و به ویژه شهرستان‌های جویبار و ساری را کند و با خود برد.

سلامت نیوز: مدیرکل مدیریت بحران مازندران: طوفان دیروز در مناطق مرکزی استان با سرعت بیش از ۸۵ کیلومتر سقف بسیاری از اماکن تجاری و مسکونی شهرهای بابل، قائم‌شهر، سیمرغ، نکا، میاندورود و به ویژه شهرستان‌های جویبار و ساری را کند و با خود برد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه کیهان نوشت: وزش طوفان شدید با سرعت بیش از 85 کیلومتر در ساعت در بامداد جمعه در مازندران رخ داد. پس از رعد و برق مداوم که حدود 20 دقیقه آرامش مردم را برهم زده بود طوفان سهمگینی شهرهای مازندران را درنوردید و خسارات قابل توجهی به اماکن تجاری، مسکونی، خودرو و باغات مرکبات وارد کرد.

علی‌اصغر احمدی مدیر کل مدیریت بحران استان مازندران گفت: طوفان از غرب مازندران آغاز شد و در مناطق مرکزی استان مازندران با سرعت بیش از 85 کیلومتر سقف بسیاری از اماکن تجاری و مسکونی شهرهای بابل، قائم‌شهر، سیمرغ، نکا، میاندورود و به ویژه شهرستان‌های جویبار و ساری را کند و با خود برد و موجب راه افتادن آب در زندگی مردم شد.

احمدی در ادامه گفت: طوفان خساراتی به شبکه برق، وسایل نقلیه ناشی از افتادن درختان و تگرگ و ریزش میوه‌ها به ویژه مرکبات و کشت دوم شالیزار وارد ساخت. همچنین آبگرفتگی اماکن در روستائیان خسارت‌هایی به مردم وارد کرد.

وی افزود: به علت پراکندگی و گستردگی و حجم زیاد تخریب ناشی از طوفان و بارندگی میزان دقیق خسارات هنوز برآورد نشده است.

مهندس شهابی مدیرعامل توزیع برق مازندران نیز گفت:‌ به علت شکستن تیرهای برق و افتادن سرشاخه‌ها و تنه‌های درخت بر روی کابل‌ها و شبکه‌های برق دچار خسارات شد و برق حدود 70 درصد شهرهای مرکزی در ساعات اولیه وقوع طوفان قطع شد.

در همین حال به گفته احمد اسدی دقایقی رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی مازندران بر اثر سرعت وزش باد نیمی از سقف این اداره کل نیز دچار خسارت شد.

فرماندار رامسر نیز از بارش 131 میلیمتری باران در رامسر و تلاش بی‌وقفه امدادگران و مدیریت بحران شهرستان برای برطرف کردن هرگونه مشکل احتمالی خبر داد.

حسین سروری با اعلام آب‌گرفتگی در بعضی از معابر شهری و روستایی شهرستان، تصریح کرد: روستاهایی مانند راجوب، لیماک، توبن و شاه‌منصور محله و بخشی از روستای آسیاب‌سر رامسر دچار آب‌گرفتگی معابر شد که تیم امدادی برای رفع آب‌گرفتگی‌ها، در مناطق ذکر شده مشغول بررسی و رفع آن هستند.

آستارا در بارش باران 112 میلیمتری فرو رفت

بارش باران که از عصر روز پنجشنبه در مناطق غربی استان گیلان آغاز شده، موجب آب‌گرفتگی شدید خیابان‌های شهر آستارا شد و مسافران تعطیلات پایان هفته این شهرستان را غافلگیر کرد.

در پی بارش شدید باران که تا ساعت مخابره خبر همچنان ادامه داشت، معابر داخل شهر آستارا دچار آب‌گرفتگی شده و جاری شدن آب باران، اختلال جدی در تردد شهروندان ایجاد کرده است.

مسافران نیز که به بهانه تعطیلات پایان هفته به آستارا سفر کرده بودند، به علت شدت بارش آستارا را به مقاصد دیگری ترک کردند. بارش شدید باران همچنین تردد در جاده‌های منتهی به شهرستان آستارا را نیز مختل کرد به طوری که به علت شدت باران، برخی از رانندگان با کاهش دید جاده‌ای، خودرو خود را در کنار جاده متوقف کرده و پس از آرام شدن شدت بارش، به راه خود ادامه می‌دهند. با شدت گرفتن بارش باران و کاهش هشت درجه‌ای دمای هوا اهالی آستارا به استفاده از لباس‌های زمستانی روی آوردند.

فردین فرتوت‌نیا، رئیس اداره هواشناسی آستارا گفت: این سامانه بارشی که با کاهش محسوس و هشت درجه‌ای دما همراه بود، دمای هوا را در آستارا به 14 درجه کاهش داد.

وی رگبار شدید، رعد و برق، آب‌گرفتگی معابر و مواج بودن دریا را از جمله آثار وضعی ورود توده هوای بارش‌زا به شمال کشور ذکر کرد.

وی افزود: این سامانه بارشی با همین شدت تا بعد از ظهر امروز شنبه نیز در منطقه فعال خواهد بود و فردا هوا نیمه ابری و ابری و همراه با بارش خفیف خواهد بود.

اردبیلی‌ها هم لباس گرم بر تن کردند

بعد از دو روز هوای گرد و غباری ناشی از وزش تندبادهای شدید در شهرهای مختلف استان اردبیل باران صبح دیروز آثار آن را شست و از بین برد به طوری که مردم این استان لباس‌های گرم بر تن کردند.

به دنبال تندباد دو روز اخیر که با سرعت بیش از 80 کیلومتر در ساعت شهرهای مختلف مرکزی، جنوبی و شمالی استان را درنوردید و گرد و غباری عجیب به‌ پا کرد. با فروکش کردن هوای تندبادی در این مناطق از روز پنج‌شنبه بارش باران و رحمت الهی آغاز شده و هوای لطیفی را به همراه سرمای نسبی پاییزی به اردبیل بخشیده است.

اهالی اردبیل و دیگر شهرهای سردسیر این استان که با سرد شدن هوا به نصب بخاری‌ها و پوشیدن لباس‌های گرم روی آورده‌اند با افت دمای هوا تا 10 درجه نسبت به روزهای گذشته روبه‌رو شده‌اند و بارش‌ها نیز بیشتر از سرعین، خلخال و اردبیل گزارش شده است.

همچنین گزارش خبرگزاری‌ها از دیگر استان‌ها و شهرهای کشور حاکی است بارش تگرگ در پلدختر خسارات قابل توجهی به مزارع، منازل و باغات این شهرستان وارد کرد.

همچنین تندباد با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت اراک را درنوردید و همین باد در لرستان خساراتی به بخش کشاورزی باغی و صیفی‌جات وارد کرد.

به گفته محمدعلی قمی اویلی فرماندار نوشهر آب‌گرفتگی سطحی در برخی مناطق این شهر ستاد مدیریت بحران این شهرستان را به آماده‌باش کامل درآورد و در بابل روستائیان برخی روستاهای بابل متحمل خسارت زیاد شدند.

ریزگردها دست بردار اهواز نیستند

در حالی که استان‌های دیگر کشورمان با بادهای شدید و بارش باران و آب‌گرفتگی دست به گریبان هستند اهواز مرکز استان خوزستان با ریزگردها و گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کرد.

 مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: گرد و غبار در هوای اهواز در عصر روز پنج‌شنبه به هشت برابر حد مجاز رسیده است.

شهریار عسکری افزود: میزان گرد و غبار در ساعت 18 پنج‌شنبه در اهواز به یک هزار و 238 میکروگرم بر مترمکعب رسید.

وی افزود: در همین ساعت غلظت گرد و غبار در بهبهان و ماهشهر به 217 میکروگرم بر مترمکعب رسید.

عسکری اظهار کرد: گرد و غبار از روز پنج‌شنبه در تعدادی از شهرهای استان از جمله اهواز، اندیمشک، بهبهان، ماهشهر، امیدیه، شادگان، شوشتر، خرمشهر و آبادان به وقوع پیوسته که در این مدت با شدت و ضعف همراه بوده است.

وی اضافه کرد: بیشترین غلظت آلودگی در اهواز با غلظت دو هزار و 676 میکروگرم بر مترمکعب معادل 18 برابر حد مجاز گزارش شده است. میزان مجاز گرد و غبار در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha