شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
کد خبر: 164069

خواص مفید كدو سبز

سلامت نیوز:كدو از نظر علم گیاه‌شناسی یك میوه تابستانی است اما از نظر پخت و پز به عنوان یك سبزی در نظر گرفته می‌شود كه خیلی هم ارزش تغذیه‌ای زیادی دارد و برای سلامتی بسیار مفید است. این گیاه به رنگ‌های سبز و زرد در دسترس می‌باشد. بیایید با هم به خواص این سبزی سالم و مفید، نظری بیندازیم:
 
پیشگیری از بیماری ها
كدو سبز یكی از بهترین غذاهایی است كه به پیشگیری از بیماری اسكوربوت، كبودی و... كه در نتیجه كمبود ویتامین C به وجود می‌آید كمك می‌كند. همچنین از خطر ابتلا به‌ام اس و سرطان كولون (روده بزرگ) محافظت می‌كند. كدو سبز حاوی عناصر ضد سرطانی است. آب كدو سبز از نظر توانایی مقابله با جهش‌های سلولی همانند تره فرنگی، تربچه و كدوتنبل است. بیشتر مواد مغذی موجود در كدو سبز به پیشگیری از آترواسكلروزیس (گرفتگی عروق) و بیماری‌های قلبی در دیابتی‌ها كمك می‌كند و همچنین خطر حمله قلبی و سكته مغزی را به وسیله كاهش فشار خون بالا، كاهش می‌دهد. كدو سبز از اكسیداسیون كلسترول كه یكی از دلایل اصلی تجمع كلسترول در دیواره ی رگ‌های خونی می‌باشد جلوگیری می‌كند. به این ترتیب كدو سبز یكی از بهترین غذاها برای مبارزه با بیماری هاست چرا كه حاوی تركیبات آنتی اكسیدانی و ضد التهابی می‌باشد.
 
 
كاهش علائم بیماری
این باور وجود دارد كه كدو سبز آسم را درمان می‌كند؛ زیرا حاوی ویتامین C بالایی می‌باشد. دریافت منظم این سبزی موجب كاهش سطوح بالای هموسیستئین خون می‌شود؛ حتما می‌دانید كه سطوح بالای هموسیستئین منجر به حمله قلبی و سكته مغزی می‌شود. مقدار بالای ویتامین C و لوتئین موجود در كدو سبز به چشم‌های شما كمك می‌كند تا بهتر ببینید و سلامت آنها را بهتر حفظ نمایید. فولات، پتاسیم و ویتامین A با هم در جهت حفظ و بهبود سلامت عمومی مشاركت می‌كنند. تحقیقات اخیر نشان داده است كه عصاره ی كدو سبز به تخفیف علائم بزرگی خوش خیم پروستات كمك می‌كند؛ همانطور كه می‌دانید بزرگی خوش خیم پروستات منجر به مشكلاتی در عملكرد دستگاه ادراری و جنسی می‌شود؛ فیتونوترینت‌های موجود در كدو سبز عامل این تسكین هستند. مس موجود در این سبزی به كاهش علائم دردناك آرتریت روماتوئید كمك می‌كند.
 
 
خواص ضد پیری
این اعتقاد وجود دارد كه كدو سبز حاوی تركیبات ضد پیری بسیار خوبی است. آنتی اكسیدان‌های موجود در آن موجب تقویت حافظه و كاهش مشكلات وابسته به سن به میزان 40 درصد می‌شود. بر طبق تحقیق انجام شده توسط دانشگاه راش در شیكاگو، ویتامین A و E در تركیب با اسیدهای چرب امگا 3 جذب آنتی اكسیدن‌های محلول در چربی را تقویت می‌كند و به بازسازی موثر سلول‌های مغزی كمك می‌كند.
 
 
غنی از مواد مغذی
كدو سبز از نظر تغذیه‌ای دارای ارزش زیادی است و به عنوان یك منبع خوب ویتامین C، ویتامین A (به دلیل داشتن سطوح بالای كاروتنوئیدها مانند بتاكاروتن)، منیزیم، پتاسیم، مس، فیبر، فولات، فسفر و ریبوفلاوین شناخته می‌شود. كدو سبز همچنین یكی از بهترین منابع غذایی منگنز نیز می‌باشد.
این گیاه مقدار قابل توجهی از ویتامین B1 و B6 مورد نیاز بدن را نیز تأمین می‌كند.
 
دیگر فواید
علاوه بر خواص متعدد و مفید كدو سبز بر سلامتی، این سبزی به عنوان عضو اصلی یا اجزای جدایی ناپذیر سالادها، خورش ها، سوپ‌ها و... به كار برده می‌شود.
كدو سبز معمولاً از آن دسته موادی است كه در تمام مدت سال، یا حداقل بیشتر آن، در اختیار و در دسترس شماست پس آن را به‌طور مرتب در غذاهای‌تان استفاده كنید تا از بیماری‌ها در امان باشید.
 
كاهش وزن
كدو سبز حاوی بیش از 95 درصد آب می‌باشد كه آن را به عنوان یكی از بهترین غذاها برای افرادی كه رژیم دارند، مطرح می‌كند.
كدو سبز همچنین حاوی كالری كمی است، به‌طوری كه هر 100 گرم آن فقط حدود 25 كالری دارد. علاوه بر این مشخص شده است كه كدو سبز متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد.

منبع:روزنامه آرمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha