یك فوق تخصص گوارش اطفال با بیان این كه كولیك شایع‌ترین مشكل اولین ماه زندگی نوزادان است كه با گریه شدید و غیرقابل كنترل توام است، افزود: این گریه در یك شیرخوار سالم با رشد طبیعی بیش از? ??ساعت در روز برای ? ??روز در هفته و به مدت بیش از ? ??هفته می‌باشد. این حالت برای شیرخوار بی‌خطر اما برای والدین كودك بسیار نگران كننده است و اغلب منجر به درخواست كمك طبی می‌شود.

دکتر فرید ایمان زاده در گفت وگو با ایسنا گفت: گریه شایع‌ترین علامت این بیماری است و معمولا ناگهانی بوده و همراه با جمع کردن دست‌ها و پاها و فشار آوردن بر شکم و سفتی شكم، قرمزی صورت و اخم کردن است.

وی افزود: دلایلی از قبیل افزایش گاز در روده‌ها ناشی از آئروفاژی، کاهش فعالیت آنزیم لاکتاز و اختلال در هضم و جذب لاکتوز، نبود تحمل پروتئین شیر گاو، ریفلاکس معده به مری و اختلالات هورمونی مانند افزایش پروستاگلاندین موتولین، گاسترین باعث بروز کولیک شیرخوارگی می‌شود.

وی افزود: در بعضی مطالعات شیوع بروز کولیک با سن مادر، جنس شیرخوار، زایمان ناخواسته، استرس‌های دوران حاملگی، مصرف دارو به وسیله مادر و سابقه فامیلی مثبت مرتبط بوده است.

دکتر ایمان زاده خاطرنشان کرد: چون علت بیماری شناخته شده نیست درمان قطعی ندارد و توصیه به بغل کردن شیرخوار، افزایش دفعات شیردهی و کاهش مدت زمان شیردهی، استفاه از حوله گرم، ماساژ شکم و تغییر شیرخشک در کودکان با تغذیه مصنوعی و استفاده از شیرخشک‌های با پروتئین هیدرولیزه، قنداق کردن و محدود کردن حرکات نوزاد از توصیه‌های درمانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha