سلامت نیوز:رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: در محله هرندی با پیچیده‌ترین مدل مسائل اجتماعی مواجه هستیم که در جهان کم‌نظیر است. چرا که در این محلات فقر، فحشا و اعتیاد در هم آمیخته و با یکدیگر تنیده شده است.

به گزارش تسنیم، فاطمه دانشور در ادامه نشست خبری خود به بیان آمار نگران کننده‌ای از کودکانی که خودکشی می‌کنند پرداخت و گفت: تنها بین سالهای 81 تا 83 شمار کودکان هشت تا 13 ساله‌ای که به علت مسمومیت در بیمارستان لقمان بستری شده اند 176 نفر بوده که خودکشی 111 مورد از این تعداد تأیید شده است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه 59 نفر از این تعداد پسر و بقیه دختر بوده‌اند گفت: بیش از 50 درصد این کودکان به دلیل مواجه با آسیب‌های اجتماعی و فقدان امنیت روانی اقدام به خودکشی کرده‌اند ضمن اینکه ارتباط معناداری بین کودک آزاری و قتل کوکان با بیکاری والدین آنها وجود دارد که مشروح این پژوهش به زودی رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه قانون جامعی درباره حقوق کودکان مهاجر وجود ندارد گفت: تصمیم گیری در این رابطه منوط به مصوبات شورایی به ریاست وزیر کشور است.

وی با بیان اینکه 10 سال قبل پدری که دو فرزند 9 و 12 ساله اش را 60 هزار تومان فروخته بود، توجه مرا به مساله کودکان جلب کرد، افزود: دو کودک توسط والدین به بهزیستی سپرده شده بودند اما هنگامی که آنها به این سن رسیدند، پدر بدون هیچ مشکلی کودکان را از بهزیستی تحویل گرفت و آنها را فروخت.

دانشور با اشاره به اینکه موسسه مهر آفرین طی سالهای گذشته مصاحبه‌های بسیاری با زنان و کودکان آسیب دیده اجتماعی داشته است، گفت: برخی از این افراد تحصیل کرده بوده و زمانی صاحب خانه و زندگی بوده‌اند اما در جریان بحران اقتصادی چند سال اخیر و افزایش ناگهانی نرخ دلار این افراد موفق به ترمیم پول پیش دو تا سه میلیون تومانی خانه‌های خود و رساندن این مبلغ به 10 میلیون تومان نشدند و در نتیجه خانه‌های خود را ترک کرده و به خیابان پناه آورده‌اند. در حقیقت به نظر می‌رسد افراد طبقه متوسط به یک پله پایین‌تر سقوط کردند و افراد طبقه پایین جامعه نیز در حال پیوستن به گروه کارتن خواب‌ها و بی خانمان‌ها هستند.

وی با بیان اینکه در سال 1384 یونیسف و مرکز صلح دانشگاه شهید بهشتی قراردادی به منظور سهمیه طرحی مشابه نهاد ملی کودک منعقد کردند گفت: اما اقدام جدی برای اجرای این طرح صورت نگرفت.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: درسال 1388 نیز موضوع ایجاد وزارت کودک مطرح شد اما مسکوت ماند. ضمن اینکه در سال 1391 مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در وزارت دادگستری تشکیل شد اما رویکرد این مرجع نیز قضایی است و در عمل صرفاً به تهیه گزارش‌های ادواری برای ارائه به سازمان ملل می‌پردازد.

وی تأکید کرد: اگرچه این مرجع می‌تواند راه‌گشا باشد اما یکی از مشکلات آن را می‌توان یکی بودن مجری و ناظر قوانین و مقررات بودن در حوزه کودکان عنوان کرد. مرجع یادشده ذیل وزارت دادگستری تشکیل شده و یک نهاد دولتی است که بر دولت نظارت می‌کند.

دانشور با بیان اینکه برنامه ششم توسعه هم اکنون درحال تدوین است، اظهار کرد: برای رساندن صدای خود به گوش نمایندگان مجلس و مسئولان که مشغول تدوین برنامه ششم هستند این نشست خبری برپا شد تا به بخشی از مشکلات حوزه حقوق کودکان پرداخته شود و کسانی که قصد دارند در انتخابات پیش روی مجلس نیز شرکت کنند قدری با خلأ های قانونی در این بخش آشنا شوند.

وی با بیان اینکه درهای موسسه مهرآفرین به روی کسانی که وجود پدیده‌هایی همچون زنان و کودکان کارتن خواب را انکار می‌کنند باز است و می‌توانیم پرونده‌های  موجود در این زمینه را به آنها ارائه کنیم افزود: وضعیت کودکان بد سرپرست و در معرض آسیب بسیار نگران کننده است و علاوه بر نبود قانون جامع در این بخش، هیچ مرجع هماهنگ کننده‌ای میان دستگاه‌های مختلف وجود ندارد. هرچند نهادهایی مانند بهزیستی و نیروی انتظامی شاید به تنهایی زحمات زیادی می‌کشند اما تا زمانی که هماهنگی میان آنها وجود نداشته باشد اقدامات ثمربخش نخواهد بود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به بیان برخی از مسائل مبتلابه منطقه هرندی و اقدامات شهرداری تهران در این زمینه پرداخت و توضیح داد: در محله هرندی با پیچیده‌ترین مدل مسائل اجتماعی مواجه هستیم که در جهان کم‌نظیر است. چرا که در این محلات فقر، فحشا و اعتیاد در هم آمیخته و با یکدیگر تنیده شده است.

وی با بیان اینکه اغلب سامان‌سراهای شهرداری به مردان اختصاص دارد گفت: تعداد اندکی از این سامان‌سراها زنان را پذیرش می‌کنند اما هیچ مرکزی برای پذیرای کودکان کارتن خواب وجود ندارد. چرا که شهرداری اختیار لازم برای نگهداری از کودکان را ندارد و قانون چنین مجوزی صادر نکرده است سوال اینجاست که آیا بهزیستی نسبت به جمع آوری کودکان کارتن خواب اقدام می‌کند؟ متأسفانه این طور نیست و هیچ راهکار عملیاتی برای ساماندهی کودکان کارتن خواب وجود ندارد که این حوزه نیازمند اصلاح جدی است.

دانشور به صورت موردی به بیان برخی از آسیب‌های اجتماعی پرداخت تا اظهاراتش را برای خبرنگاران قدری ملموس‌تر شود.

وی در این رابطه گفت: اخیراً نیروهای شهرداری تهران به یکی از پارک‌ها ورود کرده است و در آنجا مادری کودک یک ساله خود را به یک کارتن خواب سپرده و به اتفاق کودک 4 ساله‌اش فرار کرده است. اما اکنون حدود یک هفته است که نتوانسته فرزند یک ساله‌اش را پیدا کند و تلاش‌ها در این زمینه موفقیت آمیز نبوده است.

رئیس موسسه خیریه مهرآفرین با بیان اینکه پارک کوثر در محدوده میدان قیام پیش از این عاری از پدیده کارتن خواب‌ها بوده است گفت: متأسفانه طی اقداماتی که اخیراً در محله هرندی صورت گرفته تعدادی از کارتن خواب‌ها پخش شدند و به پارک کوثر آمده‌اند این درحالی است که در این منطقه خانواده‌ای اصیل و قدیمی تهران زندگی می‌کنند و اکنون از اینکه در معرض چنین آسیب‌هایی قرار گرفته‌اند بسیار نگران هستند.

وی همچنین به قتل کودکی که برای خرید خانه را ترک کرده بود اشاره کرد و گفت: این اتفاق در خیابان وحدت اسلامی رخ داده و کودک توسط یک فرد معتاد سربریده شده است در صورتی که اگر اطلاع رسانی در مورد چنین پدیده‌هایی صورت گیرد خانواده‌های ساکن محلات پرخطر کودکان خود را به تنهایی در کوچه و خیابان رها نمی‌کنند.

دانشور ضمن ابراز تأسف از اینکه نهادهای فعال حوزه کودکان بیش از تعامل با یکدیگر تقابل می‌کنند اظهار کرد: هنگامی که شهرداری از مسئولان دعوت می‌کند نمایندگان دولت حاضر نمی‌شوند و وقتی دولتی‌ها دعوت می‌کنند نمایندگان شهرداری حضور پیدا نمی‌کنند و در نتیجه مسئولان مرتبط هرگز دور یک میز جمع نمی‌شوند.

وی به نبود مرجع مشخص برای سیاست‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش زیر 7 سال اشاره کرد و گفت: قانون به آموزش و پرورش پرداخته اما صرفاً کودکان هفت سال به بالا را شامل می‌شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش به نقش مراجع تقلید در رفع خلأهای قانونی اشاره کرد و گفت: مراجع تقلید باید به مسائل مبتلابه کودکان حساس بوده و به این موضوعات بپردازند چرا که گزارش‌هایی که آنها ارائه می‌کنند می‌تواند نقش مهمی در اصلاح قوانین داشته باشد.

وی ضعف جدی در فعالیت‌های اورژانس اجتماعی را از دیگر مسائل فعلی در حوزه کودکان دانست که نیازمند اهتمام بیشتری برای رفع این مشکل است و گفت: عموم مردم وجود اورژانس اجتماعی(123) اطلاع ندارند و هنگامی که حادثه‌ای رخ می‌دهد صرفاً پلیس 110 را مطلع می‌کنند. چرا که به اندازه کافی در مورد خدمات اورژانس اجتماعی اطلاع رسانی نشده است. از طرفی زیرساخت‌های این مجموعه نیز باید تقویت شود چرا که در حال حاضر ممکن است دقایق بسیار طولانی تماس گیرندگان  پشت خط باقی بمانند.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران آمار کارتن خواب‌های تهران را براساس اعلام سازمان رفاه شهرداری تهران 20 هزار نفر عنوان کرد که از این تعداد حدود دو هزار نفر زنان بوده‌اند.

به گفته دانشور این آمار در پایان فروردین سال جاری ارائه شده است.

وی با بیان اینکه معضلات اجتماعی در محله هرندی و همین طور فرحزاد بسیار برجسته است گفت: مشکل جدی محله هرندی وجود باندهای اوباش‌گری است. به نحوی که عده‌ای از اوباش این محله با دوربین، کلانتری منطقه را رصد می‌کنند. حتی در جریان مصاحبه‌هایی که با زنان کارتن خواب پارک‌های این منطقه انجام دادیم، حین مصاحبه مردان غریبه‌ای آنها را صدا می‌کردند و مانع ادامه گفتگوی آنها می‌شدند درحالی که هیچ نسبتی هم با آن کارتن خواب‌ها نداشتند.

رئیس موسسه خیریه مهرآفرین با بیان اینکه مسئولان اکنون باید با پدیده اوباش در این محلات مواجه شوند اظهار کرد: گزارش هایی نگران کننده درباره وضعیت کودکان در این محلات وجود دارد که نیازمند مداخله جدی اما اصولی است.

دانشور در خاتمه این نشست خبری به بیان وضعیت رعنا افغانی‌پور کودکی که در معرض اسید پاشی از طرف پدرش قرار گرفته بود، گفت: مادر این کودک به نام سمیه مهری فوت کرده و رعنا هم اکنون تحت حمایت موسسه مهرآفرین است. وکیل حقوقی موسسه از پدر رعنا به عنوان متهم به قتل شکایت کرده و اگر برای پزشکی قانونی محرز شود که مرگ وی ناشی از اسیدپاشی بوده است احتمال صدور حکم قصاص پدر رعنا وجود دارد.

وی همچنین درباره رعنا پورامرایی و دخترش فاطمه که از سوی عموی فاطمه مورد اسیدپاشی قرار گرفته بودند نیز توضیح داد: این افراد نیز تحت حمایت موسسه قرار گرفتند و شکواییه برای پیگیری موضوع تنظیم شده است.

باربد سه ساله که سه سال پیش توسط پدرش با بنزین به آتش کشیده شد و بعد از 27 روز فوت کرد نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که دانشور در پایان نشست خبری خود اشاره کرد و گفت: پدر وی به 10 سال زندان محکوم شده بود اما متأسفانه بعد از دو سال از زندان آزاد شده و مادر باربد را به اسیدپاشی تهدید کرده و به همین خاطر این مادر متواری شده است و کسی از او خبر ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha