‌مسئول واحد بهبود تغذیه مركز بهداشت خوزستان برای نگهداری باقیمانده‌های غذا توصیه كرد: در فصل گرما حتما غذا را در یخچال نگهداری كرده و حتی‌الامكان مرغ و ماهی پخته به دور از برنج نگهداری شود زیرا گوشت مرغ و ماهی همراه با برنج، احتمال فساد این مواد غذایی را افزایش می‌دهد.

دكتر سیدعبدالصاحب باقری در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: مسمومیت‌های غذایی ناشی از مصرف غذاهای آلوده از شایع‌ترین بیماری‌های فصل تابستان است و با رعایت نكات بهداشتی و مصرف مواد غذایی پاستوریزه و مطمئن می‌توان از ابتلا به مسمومیت در تابستان پیشگیری كرد.

وی افزود: بیماری‌های ناشی از مصرف غذاهای آلوده در فصل تابستان شامل دو گروه مسمومیت‌های ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده به باكتری‌ها، ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا و مسمومیت‌های ناشی از مصرف غذاهای آغشته به مواد شیمیایی مانند سموم و آفت‌كش‌ها هستند.

باقری تصریح كرد: به شهروندان توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به مسمومیت‌های غذایی در فصل تابستان از خرید و مصرف مواد غذایی روباز از فروشندگان دوره گرد پرهیز كنند.

وی خاطرنشان كرد: دكه‌های سمبوسه و فلافل‌فروشی موجود در سطح بیشتر شهرهای خوزستان به هیچ وجه اصول بهداشتی را رعایت نمی‌كنند. بنابراین بهتر است سمبوسه و فلافل به صورت خانگی تهیه و مصرف شود.

این كارشناس تغذیه اضافه كرد: همچنین بستنی از جمله مواد غذایی است كه به دلیل وجود لبنیات در آن به مراقبت بسیاری در تابستان نیاز دارد و به شهروندان توصیه می‌شود از مصرف بستنی روباز و فله‌ای خودداری كرده و بستنی را به صورت پاستوریزه مصرف كنند. همچنین یخ در بهشت‌های موجود در بازار به هیچ وجه بهداشتی نیست.

وی اظهار كرد: برای اطمینان از سالم بودن شیر نیز بهتر است پیش از مصرف به مدت حداقل 20 دقیقه جوشانده شود. همچنین مصرف خامه در تابستان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

باقری درباره نگهداری غذا متذكر شد: مسمومیت‌های ناشی از مصرف آب آلوده نیز در فصل تابستان افزایش می‌یابد. بنابراین لازم است افراد از مصرف آب غیرشرب و نامطمئن خودداری كرده و برای اطمینان از سلامت آب در سفر از آب معدنی استفاده كنند.

وی گفت: احساس سرگیجه، سردرد، ضعف و تاری دید از علائم مسمومیت غذایی است و به محض مشاهده این علائم باید به پزشك مراجعه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha