دوره آموزشی «سلامت در مدیریت بحران» برای نخستین بار در کشور برای کل دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می‌شود.

دکتر محمد جواد مرادیان رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان فارس با بیان این مطلب، گفت: دانشجویان سال آخر پزشکی که در بخش بیهوشی آموزش می‌بینند این دوره را به مدت 3 روز می‌گذرانند.

وی افزود: در این دوره‌ها دانشجویان با مفاهیم اولیه آموزش‌های مرتبط با حوادث پیش‌بینی نشده به صورت کارگاهی و عملی آشنا می شوند.

وی با بیان اینکه این دوره در یکی از دانشگاه‌های پزشکی تهران به صورت اختیاری برگزار می‌شود، گفت: حضور کل دانشجویان پزشکی در این دوره برای نخستین بار در کشور در دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در سیستم درمانی، زودتر یا دیرتر ویزیت شدن بیمار بر اساس نوبت دهی است، یعنی بیماری که زودتر مراجعه می‌کند سریع‌تر توسط پزشک معاینه می‌شود در حالی که در حوادث، بیماران باید طبقه‌بندی شوند به همین دلیل آموزش پزشکان برای آشنایی آنها با شرایط بحرانی ضروری است.

دکتر مرادیان گفت: عنوان‌های درسی این دوره عبارتند از مفاهیم مدیریت بحران، چگونگی اولویت بندی بیماران در حوادث (تریاژ)، آشنایی با سامانه مدیریت صحنه (ICS) و آشنایی با مفاهیم پدافند غیرعامل.

به گفته وی، با توجه به اینکه شیوه معاینه و درمان بیمار در اورژانس پیش بیمارستانی شبیه درمان بیماران و مصدومین در حوادث است و همچنین به دلیل تخصصی بودن برخی از تجهیزات و اقدامات در آمبولانس ها، یک تجربه حضور در مأموریت اورژانس 115 ، با نظارت مربی، به کارگاه اضافه شد که بر اساس آن دانشجویان پس از آشنایی با تجهیزات و وسایل آمبولانس در یک مأموریت واقعی شرکت می کنند و سپس به تبادل نظر با مربی در مورد آن مأموریت می پردازند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان فارس اظهار داشت: با توجه به اهمیت کارگروهی در حوادث امیدواریم با تأمین اعتبارات لازم، سایر رشته های حوزه پزشکی به ویژه پرستاران و دانشجویان کاردانی فوریت های پزشکی نیز بتوانند در این دوره آموزشی شرکت کنند.

وی گفت: در سه ماه گذشته سه دوره از این کارگاه ها برگزار شده که بر اساس نجام پیش و پس آزمون، کارگاه ها به صورت میانگین بیش از 50 درصد موجب افزایش اطلاعات دانشجویان پزشکی در زمینه های آموزشی شده اند.

دکتر مرادیان بیان داشت: این دوره های آموزشی با همکاری معاونت آموزشی دانشگاه، مرکز توسعه آموزش های پزشکی (EDC) و گروه بیهوشی توسط مرکز اورژانس فارس اجرا می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha