بابک زنجانی در قراردادی که با سازمان تأمین اجتماعی در دوره قبلی مدیریت سازمان داشته است قصد داشت 137 شرکت وابسته به سازمان را خریداری کند که در این قرارداد تخلفات و مسائل حقوقی متعددی وجود دارد و قرار بوده است وجوهی را به یکی از حساب‌های بانک مسکن در مالزی واریز کند.این فرد برای اخذ تضمین در اجرای این قراردادها و مراوداتی که با سازمان داشته است پنج فقره چک تضمینی از سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌کند و متأسفانه از این چک‌ها نیز سوء استفاده کرده و در معاملات دیگری به کار می‌گیرد. در حال حاضر با گذشت حدود 3 سال از این اتفاق هنوز تکلیف این چک‌ها مشخص نشده و به سازمان باز نگشته‌ است.

خساراتی که بابک زنجانی به تامین اجتماعی وارد کرد

سلامت نیوز: بابک زنجانی در قراردادی که با سازمان تأمین اجتماعی در دوره قبلی مدیریت سازمان داشته است قصد داشت 137 شرکت وابسته به سازمان را خریداری کند که در این قرارداد تخلفات و مسائل حقوقی متعددی وجود دارد و قرار بوده است وجوهی را به یکی از حساب‌های بانک مسکن در مالزی واریز کند.این فرد برای اخذ تضمین در اجرای این قراردادها و مراوداتی که با سازمان داشته است پنج فقره چک تضمینی از سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌کند و متأسفانه از این چک‌ها نیز سوء استفاده کرده و در معاملات دیگری به کار می‌گیرد. در حال حاضر با گذشت حدود 3 سال از این اتفاق هنوز تکلیف این چک‌ها مشخص نشده و به سازمان باز نگشته‌ است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: در روزهای اخیر شاهد برگزاری سه جلسه دادگاه بابک زنجانی بودیم که در این جلسات کیفرخواست مفصلی با اتهامات مختلف علیه وی قرائت شده است. بخشی از اتهامات به نوعی در ارتباط با سازمان تأمین اجتماعی است و در حقیقت تأمین اجتماعی یکی از شاکیان اصلی در این پرونده محسوب می‌شود.همچنین با انتشار نامه 4 وزیر به رئیس جمهوری شاهد اظهار نظرها و موضعگیری‌های مختلفی در این باره هستیم. نویسندگان این نامه نسبت به وضعیت بورس در کشور هشدار داده‌اند و تأمین اجتماعی از جمله سازمان‌هایی است که بخش زیادی از سهام شرکت‌های تابعه آن در بورس عرضه شده و مسلماً وضعیت بورس بر منابع و دارایی‌های این سازمان اثرگذار است.برای اطلاع از جزئیات شکایاتی که از سوی سازمان تأمین جتماعی علیه بابک زنجانی مطرح شده است و همچنین آگاهی از مواضع سازمان تأمین اجتماعی درباره نامه وزیران به رئیس جمهوری با دکتر سیدتقی نوربخش، مدیرعامل این سازمان  به گفت‌وگو نشستیم.

 دلیل شکایت سازمان تأمین اجتماعی از بابک زنجانی چیست و از سوی وی چه خسارت یا مشکلی برای تأمین اجتماعی به وجود آمده است؟
خوشبختانه مردم فهیم ایران و بیمه شدگان محترم دیدند که در سازمان تأمین اجتماعی بدون جنجال و هیاهو و در راستای احقاق حق بیمه‌شدگان در پرونده زنجانی با هوشمندی عمل کردیم و افکار عمومی دریافت که بخشی از اتهامات این شخص در کیفرخواست صادره مربوط به شکایت سازمان بوده است و این خود باعث خوشحالی است که سازمان در راستای شفاف‌سازی و احقاق حقوق تضییع شده گام‌های مؤثری برداشت.
بابک زنجانی در قراردادی که با سازمان تأمین اجتماعی در دوره قبلی مدیریت سازمان داشته است قصد داشت 137 شرکت وابسته به سازمان را خریداری کند که در این قرارداد تخلفات و مسائل حقوقی متعددی وجود دارد و قرار بوده است وجوهی را به یکی از حساب‌های بانک مسکن در مالزی واریز کند.
این فرد برای اخذ تضمین در اجرای این قراردادها و مراوداتی که با سازمان داشته است پنج فقره چک تضمینی از سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌کند و متأسفانه از این چک‌ها نیز سوء استفاده کرده و در معاملات دیگری به کار می‌گیرد. در حال حاضر با گذشت حدود 3 سال از این اتفاق هنوز تکلیف این چک‌ها مشخص نشده و به سازمان باز نگشته‌ است.


 شما برای مقابله با این تخلفات و پیگیری حقوق سازمان تأمین اجتماعی چه کارهایی انجام دادید؟
در دوره فعلی مدیریت سازمان تأمین اجتماعی من و همکارانم از ابتدای کار اصول و استراتژی مدیریتی سازمان را بر 4 محور قانونگرایی، برنامه محوری، پاکدستی و پاسخگویی قراردادیم و اصل پاکدستی و دفاع از حقوق و منافع بیمه شدگان سازمان همواره به عنوان یک اصل و استراتژی مدیریتی مورد توجه بوده است. احیای حقوق سازمان و پیگیری تخلفات صورت گرفته در دوره‌های قبل نیز با قدرت و جدیت و البته بدون جنجال و حاشیه‌سازی دنبال شده است و ما از ابتدا عهد کردیم که حقوق بیمه شدگان سازمان را که ضعیف‌ترین و شریف‌ترین اقشار جامعه و همان کارگران و بازنشستگان عزیز هستند، با تمام توان پیگیری کنیم.
امروز نیز برسر همان عهد و پیمان هستیم و تا لحظه آخری که امکان خدمتگزاری باشد و با استفاده از تمامی امکانات و ظرفیت‌های قانونی پیگیر استیفای حقوق سازمان خواهیم بود. پیگیری حقوق بیمه شدگان سازمان خط قرمز ماست و در این زمینه هیچ گونه مماشاتی نخواهیم داشت. ما در مبارزه با فساد همواره رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب بویژه فرمان 8 ماده‌ای ایشان به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی را نصب‌العین خود قرار داده‌ایم و مخالفت‌ها و جنجال‌های تبلیغاتی، ما را از این مسیر منحرف نخواهد کرد.
رهبر معظم انقلاب در این فرمان می‌فرمایند: «با آغاز مبارزه‌جدی با فساد اقتصادی و مالی، یقیناً زمزمه‌ها و بتدریج فریادها و نعره‌های مخالفت با آن بلند خواهد شد. این مخالفت‌ها نباید در عزم راسخ شما تردید بیفکند. به مسئولان خیرخواه در قوای سه گانه بیاموزید که تسامح در مبارزه با فساد، به نوعی همدستی با فاسدان و مفسدان است.»


 در باره ابعاد تخلفات صورت گرفته و تأثیر آن بر فعالیت سازمان تأمین اجتماعی نیز توضیح دهید و بفرمایید که این تخلفات چه مشکلاتی را برای سازمان ایجاد کرده است؟
نکته‌ای که جا دارد بیمه‌شدگان عزیز سازمان تأمین اجتماعی و همه مردم شریف ایران به آن توجه کنند، این است که ما با همه توان و با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی با فساد مبارزه می‌کنیم و این پرونده را به طور کامل و حصول نتیجه نهایی پیگیری می‌کنیم اما این موضوع نباید از نظرها دور بماند که بروز این مشکل ارتباطی با بدنه مدیریتی و کارشناسی و همچنین پرسنل شریف سازمان ندارد و نباید در ارتباط با این پرونده خدای ناخواسته این تصور به وجود آید که دامنه این مشکل و تخلفاتی که با آن مرتبط است به کل سازمان مربوط می‌شود. ما باید این توصیه رهبر معظم انقلاب را مد نظر قرار دهیم که می‌فرمایند «نباید فساد را توجیه یا در بیان آن مبالغه کنیم.»
مشکل و تخلفی در سال‌های گذشته وجود داشته که درحال رسیدگی است و ان‌شاء‌الله در دستگاه قضایی رسیدگی می‌شود و حقوق بیمه شدگان و بازنشستگان استیفا خواهد شد.


 در این پرونده علاوه بر سازمان تأمین اجتماعی، نهادها و مجموعه‌های دیگری نیز به نوعی درگیر هستند. آیا هماهنگی و همکاری بین دستگاه‌های مختلف در این زمینه وجود دارد؟
در طول دو سال گذشته مبارزه با فساد مالی و اداری در کشور به صورت کم‌سابقه‌ای آغاز شده است و البته می‌دانیم که این مبارزه قطعاً با مقاومت رانت‌خواران و دانه درشت‌هایی که سال‌ها بیت‌المال را غارت کردند، روبه‌رو خواهد شد و عوامل ریز و درشت‌شان در هر لباسی که هستند برای خنثی کردن مبارزه به میدان می‌آیند. این ما هستیم که با پذیرش تمام تبعات حاشیه‌سازی نباید از میدان به در شویم و تا آخر، این راه را ادامه دهیم.
سازمان تأمین اجتماعی برای دفاع از منافع شرکای اجتماعی خود که همان بیمه شدگان، کارفرمایان و بازنشستگان هستند از هیچ اقدام قانونی فروگذار نخواهد کرد. البته برای تحقق اهداف و حصول نتیجه مناسب هماهنگی بین بخشی نیز مورد توجه قرار دارد و در دولت تدبیر و امید این موضوع همواره مورد توجه بوده است. البته همکاری و تلاش دستگاه قضایی نیز در این پرونده شایسته قدردانی است و این عزیزان نهایت تلاش خود را برای اجرای عدالت و حفظ حقوق سازمان تأمین اجتماعی به کار بسته‌اند.
در این دولت از ابتدای کار هماهنگی و همصدایی بین دستگاه‌ها همواره وجود داشته و با گذشت زمان نیز شاهد افزایش هماهنگی و توسعه همکاری‌ها هستیم. وجود همین روحیه در بین مسئولان دولت تدبیر و امید باعث شده است که بسیاری از مشکلات و مسائل گوناگون با کمترین هزینه و به بهترین نحو مدیریت شود و در سخت‌ترین و پیچیده‌ترین شرایط اقتصادی، امور کشور بخوبی اداره شود. می‌دانیم که از حدود یک سال پیش در جریان مذاکرات هسته‌ای شاهد کاهش قیمت نفت و افزایش فشارهای اقتصادی بودیم و بدون تردید سال گذشته و امسال سخت‌ترین شرایط اقتصادی را پشت‌ سر می‌گذاریم و کشور ما درحال پیروزی عزتمندانه در یک نبرد تمام عیار اقتصادی است.
 از هماهنگی و همصدایی در درون دولت سخن گفتید. اخیراً نامه‌ای با امضای 4 وزیر به رئیس جمهوری منتشر شده که یکی از امضاکنندگان این نامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. مشکلات مطرح شده در این نامه تا چه اندازه با سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط است؟
سازمان تأمین اجتماعی بدون تردید متأثر از فضای کلی اقتصاد کشور است. در زمان رونق اقتصادی شاهد افزایش توانایی مالی بنگاه‌های اقتصادی هستیم و وصول حق بیمه توسط سازمان تأمین اجتماعی بهتر انجام می‌شود و با افزایش اشتغال نیز تعداد بیمه‌پردازان سازمان افزایش خواهد یافت و همه اینها منابع مالی سازمان را تقویت می‌کند. از طرفی حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان نیز در زمان رونق اقتصادی فعالیت و تحرک بیشتری یافته و سودآوری بیشتری خواهد داشت.
نامه‌ای که با امضای 4 نفر از وزیران اقتصادی به ریاست محترم جمهوری نوشته شده نیز در راستای ارائه پیشنهاد و راهگشایی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور بوده است. ریاست محترم جمهوری نیز دستورات لازم را صادر کرده‌اند و امیدواریم در آینده نزدیک و به یاری خداوند شاهد گشایش در عرصه اقتصادی کشور باشیم.
 انتشار این نامه و همچنین زمان انتشار آن با انتقادهای زیادی از سوی افراد مختلف مواجه شده است. شما تا چه حد این انتقادها را درست و منصفانه می‌دانید؟
متأسفانه برخی افراد و جریان‌هایی که منافع خود را در آشفتگی اجتماعی، اقتصادی کشور بویژه پس از توافق برجام دنبال می‌کنند با پرداختن به این نامه و بیان برخی دغدغه‌ها از سوی وزیران دولت تدبیر و امید دچار ذوق‌زدگی و توهم شده و تصور می‌کنند که بار دیگر موقعیت مناسب برای سوء استفاده و بهره‌برداری برای آنان فراهم می‌شود و در این رابطه شاهد برخی اظهارات و موضعگیری‌های ناصواب هستیم.
البته این ترفندها برای القای این تفکر که وضعیت کشور بحرانی است و دولت نتوانسته بحران‌ها را پیش‌بینی و مدیریت کند، راه به جایی نخواهد برد و خواب شکاف در دولت تعبیر نخواهد شد. افکار عمومی خوب می‌داند دولت یازدهم کشور را چگونه با انبوهی از مشکلات و معضلات از جمله آنچه در سازمان تأمین اجتماعی وجود داشت و افکار عمومی با آن آشناست، تحویل گرفت.از یاد نبرده‌ایم که زمانی سازمان تأمین اجتماعی به محل اختلاف و کشمکش جریان‌های سیاسی تبدیل شده بود و حتی مدیریت این سازمان را به عنوان پاداش عملکردهای گذشته، به برخی افراد محول می‌کردند. سازمانی که مأموریت اصلی آن خدمت‌رسانی به بهترین و شریف‌ترین مردم یعنی کارگران و بازنشستگان عزیز بود، از مأموریت‌های اصلی خود بسیار فاصله گرفته و درگیر حاشیه‌های مخرب و مسائل ناامیدکننده شده بود.امروز نیز همان جریاناتی که سازمان تأمین اجتماعی و اموال و دارایی‌های بیمه‌شدگان را به بدترین وجه ممکن در اختیار گرفته بودند، سعی دارند افراد درون دولت را در تقسیم‌بندی‌های جعلی و من درآوردی قرار دهند و این شائبه را دامن بزنند که در میان دولتمردان انشقاق و رویارویی است.
تردیدی نیست که اینها تحرکاتی پوچ و بی ارزش است و دولت تدبیر و امید تحت زعامت رهبر معظم انقلاب در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی و... با هماهنگی و همصدایی در مسیر تحقق اهداف و اراده ملت بزرگ ایران حرکت می‌کند.البته توجه به این نکته نیز لازم است که متن این نامه تعمیمی به کل اقتصاد کشور نیست بلکه مربوط به بازار سرمایه و بورس است که درصد کمی از اقتصاد کشور را دربر می‌گیرد و این موضوع چیز تازه‌ای نیست و بورس کشور سالیان زیادی ا‌ست که گرفتاری دارد و دچار نوسان دوره‌ای است اما چون دولت چاپ پول بی‌پشتوانه و پرقدرت و تزریق مصنوعی پول به این بازار را متوقف کرده است قطعاً نابسامانی‌هایی ایجاد می‌شود که رفع آن هم راهکارهای خودش را دارد و جنجال‌آفرینان و غوغاسالاران نباید از این بابت خیلی خوشحال باشند که نقطه ضعفی در دولت پیدا کرده‌اند.
از سوی دیگر نامه نوشتن در دولت امری عادی است. فضای گفت‌وگو در دولت امری عادی و طبیعی است و توجه کنید وزیران دولت‌های قبل برای نامه نوشتن به رهبری عوض شدند اما در این دولت چنین فضایی وجود ندارد و همه وزیران دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح می‌کنند و در همین مباحث و اظهار نظرهای کارشناسی و علمی بهترین راهکارها برای پیشبرد امور اتخاذ می‌شود.
 تصور و پیش‌بینی شما از آینده فضای اقتصادی کشور چیست. آیا امکان خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی در بازه زمانی مشخصی وجود دارد؟
در مجموع در عرصه اقتصادی ملت همچون دوران دفاع مقدس بار دیگر حماسه‌آفرینی خواهد کرد و در نبرد اقتصادی نیز پیروز خواهیم شد. کشور در عرصه‌های اقتصادی همچون عرصه‌های بین‌المللی با قدرت به پیروزی رسیده است و بر مشکلات فائق خواهد آمد.
اینکه طی روزهای اخیر به بهانه ارائه نظرات و تحلیل اقتصادی از سوی تعدادی از وزیران که یک امر عادی در دولت است، شاهد هجمه‌ها و انتقادهای غیرمنصفانه از سوی برخی جریان‌ها هستیم تغییری در شرایط کلی اقتصادی به وجود نخواهد آورد و البته به این قبیل منتقدان باید گفت که تضعیف پشت جبهه این نبرد اقتصادی کمکی به حل مشکلات مردم نخواهد کرد.
امیدواریم در آینده نزدیک در اواخر سال جاری و ابتدای سال آینده شاهد بروز نشانه‌ها و دستاوردهای پیروزی ملت شریف ایران در این نبرد اقتصادی باشیم، اگر چه مشکلات و تنگناهای اقتصادی امروز در کشور وجود دارد اما آینده کاملاً امیدبخش است و بدون تردید بزودی از این دوران با موفقیت و سربلندی عبور می‌کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha