درحالی كه بارها اعلام شده بود كه طرح محدوده كاهش آلودگی هوا (LEZ) از ابتدای آبان ماه اجرایی خواهد شد، با این وجود نتیجه جلسه دیروز كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر حكایت از آن دارد كه عملا اجرای این طرح، به تعویق خواهد افتاد. براساس این طرح قرار بود خودروها براساس میزان آلایندگی خود وارد محدوده تعیین شده به عنوان طرح ترافیك شوند.

طرح محدوده كاهش آلودگی هوا اجرا نشده متوقف شد

سلامت نیوز: درحالی كه بارها اعلام شده بود كه طرح محدوده كاهش آلودگی هوا (LEZ) از ابتدای آبان ماه اجرایی خواهد شد، با این وجود نتیجه جلسه دیروز كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر حكایت از آن دارد كه عملا اجرای این طرح، به تعویق خواهد افتاد. براساس این طرح قرار بود خودروها براساس میزان آلایندگی خود وارد محدوده تعیین شده به عنوان طرح ترافیك شوند.

شورا: طرح به تعویق بیفتد

به گزارش سلامت نیوز، اسماعیل دوستی، عضو كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهردر گفت‌وگو با روزنامه اعتماد، در خصوص مباحث مطرح شده در این جلسه در مورد اجرایی شدن طرح محدوده كاهش آلودگی هوا (LEZ) می‌گوید: این طرح درجلسه كمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد تا در مورد این طرح تحقیق‌های تكمیلی‌تری انجام شود و دوباره این گزارش به شورا ارایه شود. وی با ذكر اینكه این جلسه با حضور نمایندگانی از سازمان حمل‌و نقل و ترافیك و دستگاه‌های ذیصلاح تشكیل شده بود در مورد دلایل مخالفت شورا با اجرای این طرح در وضعیت كنونی می‌گوید: یكی از دلایل ما این است كه هنوز پلیس راهور با اجرای این طرح موافقت نكرده است. آنها در مورد نحوه معاینه خودروها و واقعی بودن گزارش‌های آلایندگی خودروها حساسیت دارند كه البته از دید ما هم درست است. وی در مورد دیگر دلایل شورا نیزمی گوید: از سویی هنوز برای اعضای كمیسیون جا نیفتاده كه این طرح تا چه حد تردد خودروها را محدود خواهد كرد، چرا كه با اجرای این طرح به نظر می‌رسد خیلی از خودروهای كنونی نمی‌توانند در سطح شهر تردد داشته باشند. به بیانی بیشتر، خودروهای لوكس و مدل بالا می‌توانند در شهر تردد كنند درحالی كه خیلی از خودروهای تهران، خودروهای فرسوده یا خودروهایی هستند كه نمی‌توانند از این طرح نمره قبولی بگیرند.

دوستی اشاره‌ای هم به وضعیت تاكسی‌ها در این طرح دارد و می‌گوید: با اجرای این طرح درصد زیادی از تاكسی‌های پایتخت عملا قادر به تردد در شهر نخواهند بود كه باید دید شهرداری چه طرحی برای جایگزینی آنها خواهد داشت چرا كه اگر قرار باشد این تاكسی‌ها تردد نكنند، تهران در بحث
حمل و نقل با مشكلی جدی روبه‌رو خواهد شد. وی همچنین به ضعف موجود در مراكز معاینه فنی اشاره كرده و گفت: مساله بعدی بحث معاینه فنی خودروهاست. روزانه یك تا ٥/١ میلیون خودرو به تهران به صورت شناور وارد می‌شوند كه معلوم نیست با اجرای این طرح چطور می‌توانند امكان تردد در تهران را داشته باشند. ضمن اینكه مراكز معاینه فنی ما هم باید تجهیزات خود را به‌روز كنند
چرا كه پلیس راهور معتقد است كه گواهی‌های این مراكز چندان قابل استناد نیست و باید تجهیزات آنها به‌روز شود. با این وجود دوستی معتقد است كه پلیس راهور در اجرای طرح زوج و فرد موفق بوده است. بدین معنا كه با كنترل الكترونیكی و نصب دوربین در مبادی ورودی طرح زوج و فرد؛ به خوبی از عهده كنترل رانندگان بدون آرم طرح ترافیك برآمده است و ٨٥ تا ٩٠ درصد در این امر موفق بوده است.

شهرداری: ما كاملا آماده اجرای طرحیم

چندی قبل، سرهنگ مراد مرادی، معاون آموزش، فرهنگ ترافیك و اطلاع‌رسانی پلیس تهران در یادداشتی به «اعتماد» در مورد ابهاماتی كه راهور در اجرای این طرح دارد، گفته بود: به اعتقاد راهور، هنوز بسترهای سخت‌افزاری و نرم افزاری اجرای این طرح فراهم نشده است. مثلا هنوز دوربین‌های ما قابلیت كنترل و نظارت بر خودروها با طبقه‌بندی آلایندگی را ندارند چرا كه اصولا بانك اطلاعاتی كاملی وجود ندارد. ضمن اینكه بخش اعظمی از تاكسی‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده هستند و با اجرای این طرح حمل و نقل شهری دچار مشكل خواهد شد. وی در این یادداشت در مورد راهكار اجرایی شدن این طرح نیز گفته بود: باید این طرح به صورت فازبندی و گام به گام اجرا شود و اول از همه، از خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی آغاز شود تا نواقص آن مشخص و بعد از رفع شدن به شكلی فراگیر اجرایی شود.

با این وجود دكتروحید حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و مدیرعامل كنونی شركت كنترل كیفیت هوای شهرداری تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» با رد ایرادهای وارد شده به این طرح، به خصوص از سوی پلیس راهور می‌گوید: واقعیت این است كه با وجودی كه سردار مومنی نیز زیر این طرح را امضا كرده است، راهورعلاقه‌ای به اجرای این طرح ندارد، چرا كه آنها فكر می‌كنند اجرای این طرح، فرآیند پیچیده‌ای است، درحالی كه اصلا اینچنین نیست و برخلاف تصور آنها، اجرای « LEZ» باعث افزایش بارترافیكی در تهران نخواهد شد. وی در مورد این انتقاد راهور كه معتقد است با اجرای این طرح بسیاری از خودروهای كنونی تهران دیگر به جز خودروهای مدل بالا قادر به تردد نخواهند بود، می‌گوید: برخلاف آنچه تصور می‌شود، همین كه خودرویی انژكتوری باشد و كاتالیزور سالمی داشته باشد برای دریافت مجوز تردد كافی است. یعنی در این طرح، تنها خودروهای كاربراتوری یا خودروهایی كه از لحاظ موتوری مشكل اساسی دارند، نمی‌توانند در محدوده‌های تعیین شده تردد داشته باشند. فكر می‌كنم با این حساب حتی تمامی پرایدهای مدل ٨٣ به بالا می‌توانند مجوز بگیرند. بنابراین این حرف كه فقط خودروهای لوكس و گرانقیمت می‌توانند در طرح تردد داشته باشند درست نیست.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای شهرداری با ذكر اینكه با اجرای این طرح تنها ١٠ درصد از خودروهای تهران كه كاربراتوری هستند نمی‌توانند در آزمون فنی آن موفق شوند در مورد وضعیت و سرنوشت تاكسی‌های فرسوده تهران می‌گوید: این طرح از سوی همه لازم‌الاجرا خواهد بود. تاكسی‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. واقعیت این است كه درصد بالایی از تاكسی‌های ما در تهران فرسوده هستند وباید نوسازی شوند. برای همین شهرداری به دنبال آن است تا همزمان با اجرای این طرح روند نوسازی تاكسی‌های خود را نیز سرعت ببخشد.

اما مراكز فنی كنترل آلایندگی شهرداری تا چه حد قادر به تعیین میزان سطح آلوده بودن یك خودرو خواهد بود؟ سوالی كه دكتر حسینی در مورد آن این‌گونه پاسخ داد: این طرح به گونه‌ای است كه مراكز فنی ما با همین امكانات نیز می‌توانند از عهده تعیین میزان آلودگی خودروها برآیند و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی با تاكید براینكه بهتر است به جای اجرای طرح‌های رویایی و فضایی برای كاهش آلودگی هوا، به قابلیت‌ها و طرح‌های قابل اجرا تكیه داشته باشیم، گفت: این طرح كاملا اجرایی است و شهرداری تهران هم كاملا آمادگی اجرای آن را دارد، حتی بد نیست بدانید كه ما اجرای آزمایشی این طرح را با همان بانك اطلاعاتی راهور از ٢٢ فروردین آغاز كردیم و تا امروز هم آن را ادامه می‌دهیم. یعنی همه خودروهای وارد شده به طرح را كنترل می‌كنیم. بنابراین با اطمینان می‌توانم بگویم كه این طرح اجرایی است. دكترحسینی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد قابلیت دوربین‌های كنونی برای اجرای این طرح نیز می‌گوید: دوربین‌ها این قابلیت را دارند كه براساس فاكتورهای مختلف برنامه‌ریزی شوند. این دوربین‌ها فقط شماره پلاك‌ها را ثبت می‌كنند تا آن را با بانك اطلاعاتی موجود تطبیق دهند. بنابراین در این مورد هم مشكلی نداریم. با تمام تفاصیل، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای شهرداری اجرای این طرح را منوط به تصمیم‌گیری مدیریت شهری می‌داند اما باز هم تاكید می‌كند كه این طرح اجرایی است. به این ‌ترتیب به نظر می‌رسد، اجرای این طرح با وجود مخالفت شورای شهر و راهور، حداقل تا زمان قانع شدن آنها به تعویق خواهد افتاد.

 LEZ چیست؟

این طرح خودروها را به چهار رنگ قرمز، زرد، سبز و آبی تقسیم می‌كند. براساس این طرح در مواقع شدت آلودگی هوا محدودیت تردد براساس رنگ‌بندی خودروها صورت می‌گیرد.
به طوری كه خودروهای قرمز كه خودروهای كاربراتوری هستند و میزان آلایندگی‌شان بسیار بالاست اجازه تردد در هسته مركزی شهر را نخواهند داشت. براساس این طرح خودروهای زرد، خودروهایی هستند كه به سن فرسودگی نزدیك بوده، خودروهای سبز، خودروهایی هستند كه استاندارد بیش از یورو ٢ دارند (كه برای این دسته از خودروها نیز در شرایط اضطرار آلودگی هوا محدودیت تردد در هسته مركزی شهر در نظرگرفته می‌شود) و بالاخره خودروهای آبی، خودروهای دارای استاندارد یورو ٥ و خودروهای هیربدی هستند كه حداقل محدودیت را خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha