پیوند کامل دو دست در مردی که در اثر بیماری دستها و پاهای خود را از دست داده بود، موفقیت آمیز بوده و وی اکنون قادر است با کمک دستهای جدید خود اجسام را گرفته و جابجا کند.

اولین بیماری که در ایالات متحده تحت جراحی پیوند هر دو دست قرار گرفته اکنون قادر است انگشتان دستهای خود را حرکت داده و یک توپ تنیس را نگه دارد اما بازیافتن حس لامسه و توانایی لمس کردن اجسام از آرزوهایی است که وی قصد دارد با کمک دستهای جدیدش به آنها دست یابد.

جف کپنر در مرکز پزشکی پیترزبرگ تحت جراحی 9 ساعته ای قرار گرفت که 21 جراح در قالب تیمهای چهار نفره دستهای جدیدی را به وی پیوند زدند. در ابتدا وی هیچ نوح حسی در دستهای جدید خود نداشت زیرا اعصاب هنوز در این اندامها رشد نکرده بودند. به گفته پزشکان سرعت رشد اعصاب بدن در حدود 2.5 سانتیمتر در ماه است.

پزشکان به منظور قوی ساختن و افزایش حجم ماهیچه ها به صورت روزانه از فیزیوتراپی استفاده می کردند. کپنر دستها و پاهای خود را در حدود ده سال پیش به دلیل ابتلا به نوعی عفونت باکتریایی از دست داده بود و در ابتدا قصد پذیرفتن جراحی پیوند را نداشت.

بر اساس گزارش زی نیوز، پس از انجام پیوند، بدن بیمار هیچ نشانه ای از پس زدگی از خود نشان نداده و در وضعیت متعادلی قرار گرفت. به گفته پزشکان احیای کامل حرکات دست کپنر یک یا دو سال زمان نیاز خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha