سرپرست دفتر کاهش خطر و بلایای وزارت بهداشت سه ویژگی مهم برنامه ملی پاسخ نظام سلامت به حوادث و بلایا را برشمرد و بر لزوم بازبینی این برنامه برای ارتقای آن تاکید کرد.

سلامت نیوز:سرپرست دفتر کاهش خطر و بلایای وزارت بهداشت سه ویژگی مهم برنامه ملی پاسخ نظام سلامت به حوادث و بلایا را برشمرد و بر لزوم بازبینی این برنامه برای ارتقای آن تاکید کرد.


به گزارش  سلامت نیبوز به نقل از ایسنا، دکتر علی اردلان در همایش آموزشی برنامه ملی پاسخ نظام سلامت به حوادث و بلایا گفت: داستان EOP از زمانی که آغاز شد ایده‌آلش این بود که EOP نظام سلامت، مشترک بین بهداشت، درمان و تمامی واحدهای بهداشتی و درمانی کشور باشد و این اتفاق افتاد. کتاب EOP بیشتر از اینکه یک منبع علمی باشد، سواد فعلی وزارت بهداشت جهت ارائه خدمات در زمان وقوع حوادث است.


وی با بیان اینکه کتاب EOP براساس تجربیات ملی، استانی و براساس تجربیات حوادث اخیر نوشته شده، گفت: اولین خصوصیات این کتاب این است که برنامه آمادگی و پاسخ نظام سلامت کشور در حوادث و بلایا است و ما در سطح منطقه چنین چیزی را نداریم.


اردلان ادامه داد: ویژگی مهم دیگر این است که این کتاب یک مکانیزم و زبان مشترک بین بخشی است و به تدریج بساط کارگاه‌های مدیریت بحران و مانورهای مدیریت بحران با این کتاب برچیده می‌شود، چراکه در این مانورها و کارگاه‌ها همه چیز را می‌گوییم اما سوال این است که در آنها چه شاخصی را ارتقا می‌دهیم؟


سرپرست دفتر کاهش خطر و بلایای وزارت بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت تنها سیستم مدیریت بحران در کل منطقه است، گفت: ما در حال حاضر سامانه ماتریکس مدیریت حوادث و بلایا را داریم؛ به طوری که با شاخص HSI در بیمارستان‌ها شاخص‌های آمادگی عملکردی، ایمنی سازه و ایمنی غیرسازه اندازه‌گیری می‌شود و با شاخص PHSI همین شاخص‌ها در بهداشت اندازه‌گیری می‌شود و اندازه‌گیری آمادگی خانوارها را نیز در برابر حوادث و بلایا انجام می‌دهیم.


اردلان ادامه داد: از آنجایی که EOP مبتنی بر شاخص‌های اختصاصی و عمومی است، بنابراین اگر می‌خواهیم آموزشی را در زمینه حوادث ارائه دهیم یا مانوری برگزار کنیم، باید مبتنی بر شاخص‌های آن باشد. در EOP دو شناسنامه آموزشی و تمرین و مانور وجود دارد.


وی با اشاره به لزوم بازبینی EOP جهت ارتقای آن گفت: برای این کار نیز مکانیزمی دیده شده است، البته نسخه‌ای که جزو نقاط ضعف ما در EOP است همکاری با بخش‌های بیرون از وزارت بهداشت است. جایی که برای همکاری می‌خواهیم سازمان مدیریت بحران، هلال‌احمر و... است به این صورت که در آنها EOP وجود داشته باشد که یکی از آنها EOP وزارت بهداشت باشد.
سرپرست دفتر کاهش خطر و بلایای وزارت بهداشت همچنین گفت: در تدوین کتاب EOP یک تیم مرکزی داشتیم و تمام دفاتر بهداشت و درمان نیز در تدوین آن مشارکت کامل و فعال داشتند.
اردلان در پایان با اشاره به روز جهانی حوادث و بلایا شعار این روز را بهره‌مندی از دانش بومی، سنتی و محلی در کاهش خطر بلایا عنوان کرد.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha