عصر دیروز دانشکده پرستاری دانشگاه تهران، شاهد تجمع اعتراض‌آمیز دانشجویان به طرح تربیت کمک‌پرستارانی بود که به‌تازگی به آنها لقب بهیار 1ساله داده شده است. دانشجویانی که در این تحصن شرکت کرده بودند، به تغییراتی که در شرح وظایف کمک‌بهیاران ایجاد شده و آنان را در امور بالینی و درمانی بیمار شرکت می‌دهد، معترض بودند.

اعتراض پرستاران به شکل‌گیری رشته کمک پرستاری یک ساله

سلامت نیوز: عصر دیروز دانشکده پرستاری دانشگاه تهران، شاهد تجمع اعتراض‌آمیز دانشجویان به طرح تربیت کمک‌پرستارانی بود که به‌تازگی به آنها لقب بهیار 1ساله داده شده است. دانشجویانی که در این تحصن شرکت کرده بودند، به تغییراتی که در شرح وظایف کمک‌بهیاران ایجاد شده و آنان را در امور بالینی و درمانی بیمار شرکت می‌دهد، معترض بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید آنان در این تجمع دانشجویی، با صدور بیانه‌ای خواستار تغییر در شرح وظایف کمک‌پرستاران و حذف اموری شدند که با جان بیمار سر و کار دارد. یکی دیگر از مطالبات مهم این دانشجویان، جایگزینی واژه بیماریار به جای کمک‌پرستار یا کمک‌بهیار به‌منظور جلوگیری از تداخل وظایف آنان با پرستاران و بهیاران بوده است.


دخالت کمک‌پرستار به امور درمانی، تهدیدی برای جان بیماران است

یکی از دانشجویان حاضر در این تجمع، در توضیح درخواست‌های معترضان گفت: «کمک‌پرستاران که براساس تعریف سازمان نظام پرستاری معادل کمک‌بهیاران هستند، در امور بالینی دخالتی ندارند، ولی از آنجا که مسئولین معتقد بودند وجود همراه در بخش، تاثیر منفی دارد، امور جاری بیمار که در پرونده بیمار ذکر نمی‌شود به کمک‌پرستاران سپرده می‌شود، در حالی که در دوره جدید شرح وظایف کمک پرستاران با پرستاران تداخل دارد.»

او ادامه داد: «پیش از این، شرح وظایف کمک‌بهیاران شامل 22 مورد بود که در دوره جدید به 32 مورد افزایش پیدا کرده است و شامل نظارت بر علایم حیاتی بیمار مانند دمای بدن، فشار خون، ضربان قلب و تعداد تنفس می‌شود. این در حالی است که پرستاران برای این مشاهدات که می‌توان براساس آنها تشخیص پزشک را تغییر داد، 4سال درس می‌خوانند و مسلم است که یک دوره 1ساله نمی‌تواند افراد را برای این هدف آماده کند.» او خاطرنشان کرد: «هزینه دوره تربیت کمک‌پرستاران، پیش از این 400تا 500 هزار تومان و طول دوره آنها 3 تا 4 ماه بود، اما در وهله اول تصویب شده بود بهیاران 1ساله با هزینه 5 میلیون و 800 هزار تومان و طول دوره 1 سال تربیت شوند که پس از اعتراضات فراوان، هزینه دوره آموزشی آنان به 3میلیون و 600هزار تومان کاهش پیدا کرد و شرح وظایف اصلاح شد، اما هنوز اعلام می‌شود که این افراد با عنوان بهیار جذب خواهند شد.»

این دانشجوی پرستاری در پایان تاکید کرد: «نکته مهم دیگر این است که برای سن، نوع مدرک دیپلم و شرایط جسمانی این افراد هیچ محدودیتی وضع نشده است و آنان حتی 1واحد دانشگاهی هم در مورد برخورد با مددجو نگذرانده‌اند، پس در شرایط کمبود نیروی پرستار فعلی و در حالیکه 20هزار کمک‌بهیار آماده به کار وجود دارند، آیا نیازی هست که 1سال برای تربیت بهیار صبر کنیم و جان بیمار و بازار کار پرستاران را به‌دست آنان بسپاریم؟»

سود 3 میلیون تومانی به ازای هر نفر

دبیر کل خانه پرستاری هم با انتقاد از این دوره آموزشی برای کمک پرستاران، می‌گوید: «در دولت‌های پیشین به دلیل اینکه این طرح هیچ توجیه منطقی نداشت، مورد تایید قرار نگرفت.پرستاری علمی در جهان روز به روز سطح آن بالا می‌رود اما در حال حاضر در صدمین سالگرد تاسیس رشته آکادمیک پرستاری در ایران، شاهد افت این رشته در کشور هستیم.» محمد شریفی مقدم، گفت:« به دنبال پیشرفت درمان بیماری‌ها، مراقبت از بیمار نیز نیاز به دانش بیشتری دارد. در تمام رشته‌های پزشکی نیاز به کارشناس و کارشناس ارشد وجود دارد زیرا هم نیازها جدید است وهم با جان بیماران در ارتباط است.» وی با اشاره به طرح تربیت کمک پرستار از سوی معاونت پرستاری وزارت بهداشت توضیح داد: «از هرسویی نامی برای این گروه برده می‌شود. برخی می‌گویند کمک پرستار، برخی بهیار و غیره اما با کنار زدن این اسامی می‌توان گفت برای این گروه شرح وظایفی در نظر گرفته شده که این وظایف با پرستار یکی است و هیچ توجیهی علمی برای آن وجود ندارد.» شریفی مقدم با بیان اینکه کمبود نیروی پرستار وجود ندارد، افزود: «دانش‌‌آموختگان پرستاری به درستی جذب نمی‌شوند و جذابیت‌های لازم وجود ندارد تا پرستارها به کار خود ادامه بدهند.»

وی با تاکید بر تربیت 30 هزار بهیار در کشور، توضیح داد: «معاونت پرستاری اعلام کرده است که مردم بسیاری از امور مراقبتی را انجام می‌دهند که شامل رخت شستن و حمام کردن بیمار و نظایر این‌هاست. باید توجه کنیم که این امور در شرح وظایف کمک بهیار است.» شریفی مقدم هزینه‌های این دوره را 800 هزار تومان دانست و افزود: «مسئولان هزینه این دوره را 3 میلیون و 800 هزار تومان اعلام کرده‌اند که از نظر بنده این دوره تنها با 800 هزار تومان قابل اجراست.» مدیر کل خانه پرستاران در پایان، برگزاری این دوره را برای سلامت جامعه نامناسب دانست و گفت: علیرغم مخالفت هیئت مدیره نظام پرستاری، تشکل‌های مختلف و اعلام نارضایتی تمام افراد جامعه پرستاری، این طرح در حال اجراست. به عنوان خانه پرستاران مخالف اجرای این طرح هستیم.» لازم به ذکر است در راستای اعتراض دانشجویان، کلاس‌های کمک پرستاری دیروز برگزار نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • mehdi ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    15 30
    اين اعتراضات عجيب و نابجا و صرفا سياسي است. پرستاران به جاي اينكه به دنبال حل كردن مشكلات جامعه و بيماران باشند مدام دنبال اعتصاب و تحصن در جهت اهداف صنفي هستند. من به پرستاران توصيه ميكنم با اين اقدامات خودشان را در برابر مردم قرار ندهند چرا كه خودشان بيشتر مي دانند كه با اين همه مشكلاتي كه بيماران در بيمارستان ها دارند نياز به اين نيروهاي جديد غير قابل اجتناب است و قرار هم نيست اين افراد جايگزين پرستاران شوند.
    • ریحانه ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      11 4
      جناب آقای مهدی خان. من خودمم یک پرستارم و مدت 4 ساله که منو هیچ بیمارستان دولتی جذب نکرده. شما از سیاستهای وزارت بهداشت هیچی نمیدونین. من 4 ساله که دارم تو 1 بیمارستان خصوصی که با کمترین حقوقی که حق 1 پرستار با شیفت در گردش هست و با قراردادی که هر 3 ماه برام تمدید میشه دارم کار میکنم و با مدرک لیسانس هیچ آینده ی شغلی ندارم و هر 3 ماه استرس اینو دارم که بندازنم بیرون. حالا بنظر شما این انصافه منو که 4 سال درس خوندم رو وزارت بهداشت ول میکنه و میره 1 بهیار که دوره ی 1 ساله دیده رو جذب میکنه؟ یکم انصاف داشته باشید خواهشا
  • سحر ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    11 21
    سلام اخه شایدبرخی پرستاران کارشون رو کامل و درست انجام ندادن که مجبورن برخی مسولیت ها رو به بهیاران بدن من نه بهیارم نه پرستار اما خیلی رفتم و مراقب بیمارامون بودم انصافا پرستارامون سرشون به کارشون گرم نیست شیفت هشت ساعتشون رو تو دو ساعت مفید خلاصه میکنن که یا منجر به مردن بیمار یا ناقص شدن یا برگشتن مجدد به زیر تیغ جراحی میشه تورو خدا اینقدر مغرور نباشید پروفسور که نیستید پرستارید پول بابت مدرک نمیگیرید بابت خدمت میگیرید..
  • پرستار ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    11 7
    با سلام خدمت همه ی پرستاران عزیز.صحبتم با شخص جناب وزیره که ایشون بعد از صدسال دوباره دارن عقب گرد میزنن. اقای وزیر دنیا داره به سمت علمی شدن و تخصصی شدن میره شما ایران را به کدوم سمت دارید میبرید. ایا برای پزشکی هم این کارو میکنید.پزشکای عمومی این همه واحد میگدرونن چقد به دردشون میخوره دوسه تا دارو مینویسن. فقط اقای وزیر به فکر اون دنیاتون هم باشید
  • Maryam ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    14 10
    سلام واقعا ناراحت کننده است چرا این کار رو میکنن آخه الان اینایی ک دارن پرستاری میخونن تکلیف شون چی میشه واقعا که
  • HEKMATI ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    21 8
    واقعا نباید باجان ادم ها بازی بشه بایک سال درس خواندن واقعا صلاحیت کافی ندارن دانشجهای پرستاری برای هر نوار آستینشون یک سال زحمت میکشن.
  • HEKMATI ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    23 7
    واقعا نباید باجان ادم ها بازی بشه بایک سال درس خواندن واقعا صلاحیت کافی ندارن دانشجهای پرستاری برای هر نوار آستینشون یک سال زحمت میکشن.
  • مرتضی ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    3 5
    سلام این طوری نگید . اون کمک پرستار ها هم در حیطه ی کاری خودشون تلاش میکنن و زحمت میکشن. درسته در حق پرستارها ظلم میشه اما این ربطی به کمک پرستارها نداره.