معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، از انجام اصلاحات در استاندارد ملی انواع نوشیدنی های حاوی شکر و نمک، خبر داد.

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، از انجام اصلاحات در استاندارد ملی انواع نوشیدنی های حاوی شکر و نمک، خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر رسول دیناروند بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی غذا، اظهارداشت: نگرانی ما دسترسی مردم به غذای سالم و فراتر از این، افراط در مصرف غذاهای پرکالری و آسیب رسان به سلامت است.


وی با اعلام اینکه میزان کالری دریافتی در غذای مردم کشور ۲۰ درصد بیشتر از میانگین مطلوب است، افزود: مصرف شکر در کشور ما ۲۰ درصد بیشتر از حد مجاز است. همچنین، دو برابر میانگین جهانی، نمک می خوریم و در مورد روغن ها نیز میزان مصرف ایرانی ها ۲۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی است.
دیناروند با بیان این مطلب که هنوز نتوانسته ایم میزان اسیدچرب ترانس در روغن های خوراکی را به حد مطلوب کاهش دهیم، گفت: شاید تا ۱۰ سال آینده بتوانیم میزان اسید چرب ترانس در روغن های خوراکی را به صفر برسانیم.


رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه به موضوع نشانگرهای راهنمای تغذیه اشاره کرد و افزود: متاسفانه استقبال صنعت از این نشانگرها خوب نبوده است. زیرا، نگران این هستند که هزینه های آنها را افزایش دهد و یا اینکه ممکن است مانع از فروش محصولات آنها در بازار کشور شود.
دیناروند با تاکید بر اینکه صنایع غذایی ملزم هستند از نشانگر راهنمای تغذیه بر روی محصولات خود استفاده کنند، تصریح کرد: برای صنایع غذایی که نخواهند از این نشانگر استفاده کنند، پروانه تولید محصول صادر نمی شود.


معاون وزیر بهداشت با بیان این مطلب که استقبال صنایع غذایی از نشانگر راهنمای تغذیه راضی کننده نبوده است، گفت: می بایست تاکنون حداقل دو سوم صنایع از این نشانگر در محصولات خود استفاده می کردند که به ۱۰ درصد هم نرسیده است.


دیناروند در پاسخ به اینکه وزارت بهداشت نمی خواهد در مورد روند تولید انواع نوشابه و دوغ با توجه به میزان شکر و نمک مورد استفاده در این محصولات ورود کند، اظهارداشت: اصلاحات در استاندارد ملی این قبیل محصولات در دستور کار قرار دارد و مکاتبات در این رابطه انجام شده است.
وی ادامه داد: باید میزان شکر مصرفی در نوشابه های گازدار و... اصلاح شود. زیرا، معتقدیم که کاهش شکر و نمک نوشیدنی ها به نفع سلامت مردم است.
معاون وزیر بهداشت با اعلام اینکه استاندارد شکر نوشابه در حال حاضر حداقل ۱۱ درصد است، تاکید کرد: استاندارد مورد نظر سازمان غذا و دارو حداکثر ۹ درصد است. این تفاوت ضوابط باید اصلاح شود.


دیناروند با اشاره به اصلاح این استانداردها در کمیته فنی فرآورده های غذایی، اظهارداشت: در این کمیته، نمایندگانی از دستگاه های مربوطه و مسئول حضور دارند و امیدواریم که امسال به نتیجه برسد.


وی در ادامه از اصلاح مشکلات تولید آب آشامیدنی دماوند خبر داد و گفت: مشکلی برای تولید آب آشامیدنی دماوند وجود ندارد.
رئیس سازمان غذا و دارو در پایان به موضوع کیفیت نان اشاره کرد و افزود: در مورد کیفیت نان مشکل جدی داریم.
دیناروند با بیان این مطلب که نان سنتی می تواند سالم باشد، اظهارداشت: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از نانوایی ها در پخت نان، کیفیت لازم را رعایت نمی کنند. بطوریکه شاهد استفاده از جوش شیرین، نمک بیش از حد مجاز و استفاده مستقیم از حرارت در پخت نان هستیم که تمامی اینها برای مصرف کنندگان نان سنتی مضر است.


معاون وزیر بهداشت، سیاست سازمان غذا و دارو را استفاده از نان های صنعتی دانست و گفت: توصیه ما به مردم، آوردن نان صنعتی در سفره های غذاست.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha