پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز از ریسک بالای بارداری در مناطق اطراف حوزه‌های استخراج نفت و گاز به شیوه شکافت هیدرولیکی خبر دادند

سلامت نیوز: پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز از ریسک بالای بارداری در مناطق اطراف حوزه‌های استخراج نفت و گاز به شیوه شکافت هیدرولیکی خبر دادند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، مادرانی که در اطراف چاه‌های فعال استخراج نفت و گاز به شیوه شکافت هیدرولیکی در انتظار تولد نوزاد خود هستند، احتمال بالایی دارد که بارداری خطرناکی را از سر بگذرانند یا زایمان زودرس و تولد کودکان نارس را تجربه کنند.

پژوهش‌های تازه نشان داده است که استخراج نفت و گاز با روش شکافت هیدرولیکی پیامدهایی جدی برای بهداشت و سلامت ساکنان مناطق اطراف در پی دارد. این شیوه حفاری برای استخراج ذخایر گاز و نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دسترسی به آنها بسیار سخت است. این روش در دهه اخیر در مناطق نفت‌خیز ایالات متحده بسیار رایج شده و استفاده از آن در سایر نقاط جهان نیز رو به افزایش است.


تحقیقی که در دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور، مریلند، ایالات متحده آمریکا انجام و نتایج آن در ژورنال Epidemiology منتشر شده است، نشان می‌دهد که زندگی در مناطق نزدیک به چاه‌های استخراج با شیوه شکافت هیدرولیکی احتمال تولد نوزادان نارس را تا 40 درصد بالا می برد.در این مطالعه، داده‌های برگرفته از سیستم بهداشتی گایزینگر که 40 منطقه را در شمال و مرکز ایالت پنسیلوانیا پوشش می‌دهد، مورد بررسی قرار گرفته است. پنسیلوانیا از لحاظ استخراج نفت یکی از مهمترین ایالت‌های آمریکا به شمار می‌آید.

در این پژوهش سوابق بهداشتی مربوط به 9384 مادر و 10946 کودک آنها که در فاصله ژانویه 2009 تا ژانویه 2013 به دنیا آمده‌اند، و میزان نزدیک بودن محل سکونت مادران با میدان‌های استخراج نفت، عمق چاه‌ها و حجم تولید گاز در این چاه‌ها در دوره بارداری هر یک از این مادران مورد مقایسه قرار گرفته است.پژوهش این دانشمندان از 40 درصد افزایش احتمال تولد نوزاد در پیش از هفته سی‌و‌هفتم بارداری در صورت نزدیک بودن محل سکونت مادر به چاه‌های استخراج نفت و گاز با روش شکافت هیدرولیکی و 30 درصد افزایش احتمال اینکه قابله زایمان را «با خطر بالا» عنوان کند –که نشان‌دهنده عواملی مانند افزایش شدید فشار خون یا افزایش وزن بیش از حد مادر است- حکایت دارد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که این عوامل سبب 35 درصد از موارد فوت نوزادان در سال 2010 و بیش از هر عامل منفرد دیگری باعث مرگ‌و‌میر در این سن بوده است. تولد پیش از موعد همچنین یک عامل مهم در ایجاد معلولیت‌‌های مرتبط با شبکه عصبی بدن کودکان در بلند مدت به شمار می‌آید. همچنین آمارهای مربوط به سال 2005 نشان می دهد که تولدهای پیش از موعد در آن سالی 26 میلیارد دلار هزینه برای نظام بهداشتی آمریکا دربر داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha