چهارمین همایش مدیران دارویی سراسر كشور به مدت دو روز در مركز مدیریت سلامت آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.

دكترعبدالهی اصل مدیركل دارویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به اینكه در حال حاضر95 درصد از حجم دارویی مورد نیاز كشور در داخل تولید و وارد بازار مصرف می‌شود، افزود: پوشش یارانه‌ای داروهای بیماران هموفیلی بالای 95 درصد و پوشش یارانه‌ای بیماران ام اس حدود 50 درصد است.

وی از اجرای طرح برچسب امنیتی داروها با تعرفه‌های بالا در آینده نزدیك خبر داد و گفت: با اجرای این طرح از قاچاق و واردات غیر رسمی داروهای گران قیمت و ورود داروهای تقلبی جلوگیری شده و مردم می‌توانند داروهای وارداتی و مورد تائید وزارت بهداشت را كه عمدتا داروهای گران قیمت بوده و برای بیماران خاص تجویز می‌شود تهیه كنند.

دكتر خلیلی، رییس دانشگاه علوم پزشكی تبریز هم در سخنانی استفاده منطقی دارو و اجرای صحیح طرح پزشك خانواده را برای تجویز و استفاده صحیح دارو امری بسیار ضروری دانست و خاطرنشان كرد: هم اكنون در استان بیش از یك هزار و 400 گونه گیاه دارویی وجود دارد كه باید محققان علوم دارویی و شركت‌های تولید كننده دارو با انجام تحقیقات بر روی خواص گیاهان از آنها استفاده كنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی تبریز با بیان این كه دارو به عنوان یك عامل اثرگذار در درمان و بهبود بیماران به شمار می رود، افزود: بهبود و ارتقای كیفی و كمی دارو و بررسی نحوه تهیه، توزیع، عرضه و مصرف دارو از جمله اهداف عمده همایش است.

حبیبی، برگزاری كارگاه‌های حقوقی امور دارو، قاچاق داروو نحوه برخورد با آن، مكانیزاسیون و مدیریت یكپارچه اطلاعات امور داروئی، تفویض صدور پروانه نظارت بر بانكها و ملزومات پزشكی و ضد عفونی كننده‌های بیمارستانی را از جمله موضوعات مطرح دراین همایش بیان كرد.

وی، بستر سازی در حوزه توزیع دارو به صورت آنلاین را برای كسب اطلاع تمامی خریداران امری ضروری دانست و افزود: رقابت سالم مابین شركتهای تولید كننده دارو باید ایجاد شود.

حبیبی با بیان اینكه باید نظارت دقیق بر شبكه‌های توزیع داروها صورت گیرد، اظهار كرد: اگر در سیستم توزیع، تخلفاتی همچون توزیع داروهای قاچاق در داروخانه‌ها انجام شود با متخلفان برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha