رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه وضعیت شاخص‌های سوءتغذیه در کشور نسبت به دو دهه گذشته بهبود چشمگیری داشته است، درعین حال از دو برابر بودن نرخ شیوع سوءتغذیه دراستان‌های محروم نسبت به میانگین کشوری خبر داد.

سوءتغذیه در استان‌های محروم، دو برابر میانگین کشوری

سلامت نیوز:رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه وضعیت شاخص‌های سوءتغذیه در کشور نسبت به دو دهه گذشته بهبود چشمگیری داشته است، درعین حال از دو برابر بودن نرخ شیوع سوءتغذیه دراستان‌های محروم نسبت به میانگین کشوری خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر زهرا عبداللهی با اشاره به بهبود وضعیت سوء تغذیه در کشور در مقایسه با دهه‌های گذشته گفت: با سه شاخص قد، وزن و لاغری سوء تغذیه کودکان تعریف می‌شود. شیوع سوء تغذیه از نوع کم وزنی در کشور چهار درصد، کوتاه قدی تغذیه‌ای 6.8 درصد و لاغری سه درصد است.
وی افزود: مقایسه این آمار با سال 1374 حاکی از آن است که وضعیت تغذیه کودکان بهبود قابل توجهی داشته است. اگر در سال 1374 حدود 20 درصد کودکان دچار کوتاه قدی تغذیه‌ای بودند، این رقم امروز به زیر هفت درصد رسیده است؛ یعنی ارتقای بیش از 50 درصدی در وضعیت تغذیه‌ای طی دو دهه داشته‌ایم.


عبداللهی همچنین با بیان اینکه نرخ این شاخص‌ها در استان‌های محروم مثل سیستان وبلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب کرمان، ایلام، جنوب خراسان و... دو برابر سایر مناطق است، افزود: با این که بهبود قابل ملاحظه‌ای در وضعیت تغذیه‌ای کودکان داریم، اما در مناطق محروم هنوز این رقم بالا است و دو برابر رقم کشوری مشکل وجود دارد. یعنی اگر متوسط کشوری ما چهار درصد است، این رقم در سیستان و بلوچستان 12 درصد است. بنابراین تاکید برنامه‌های ما بر روی مناطق محروم کشور است که هنوز شیوع سوء تغذیه بالا است. این مناطق و... مشکل بیشتری دارند.


وی همچنین نسبت به شیوع چاقی و اضافه وزن در کشور هشدار داد و گفت: با وجود اینکه سوء تغذیه در کودکان کاهش یافته است، اما از طرف دیگر اضافه وزن و چاقی در گروه‌های سنی دیگر زیاد شده است؛ این درحالیست که چاقی احتمال خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی - عروقی، دیابت، انواع سرطان، مشکلات مفصلی و استخوانی را زیادتر می‌کند. بیش از 70 درصد مرگ ومیرها به علت این بیماری‌ها است که عامل خطر مهم آنها اضافه وزن و چاقی است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha