سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸

کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت شهرستان آبیک گفت: آنچه که فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری ایدز قرار می‌دهد، رفتارهای پرخطر است و زندگی کردن در کنار افراد مبتلا، باعث انتقال آن به دیگران نمی‌شود.

ایدز چگونه منتقل می‌شود؟

سلامت نیوز:کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت شهرستان آبیک گفت: آنچه که فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری ایدز قرار می‌دهد، رفتارهای پرخطر است و زندگی کردن در کنار افراد مبتلا، باعث انتقال آن به دیگران نمی‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،هادی باقری اظهار کرد: بیماری ایدز به دلیل اینکه واکسن و درمان قطعی و موثر ندارد، باید به پیشگیری از آن توجه جدی داشت.


وی با بیان اینکه فرد مبتلا اگر به موقع دارو مصرف کند، می‌تواند طول عمر بیشتری داشته باشد، افزود: راه‌های انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی پرخطر، اعتیاد تزریقی، مادر آلوده به جنین، نوزاد طی فرایند بارداری، زایمان و شیردهی و استفاده از وسائل تیز و برنده خالکوبی و آرایشی - بهداشتی است.


این کارشناس خاطرنشان کرد: خطر انتقال بیماری در مایعاتی مانند ادرار، عرق، اشک، ترشحات استفراغ و مدفوع در صورتی که با خون آمیخته نباشد، وجود ندارد. بنابراین بیماری ایدز با تماس‌های معمول روزانه نظیر دست دادن، روبوسی کردن، در آغوش گرفتن، عطسه، سرفه، استفاده از ظرف آب و غذای مشترک، نیش حشرات و استفاده از حمام و استخر مشترک در صورتی که آلوده به خون و رگه‌های خون نباشد، منتقل نمی‌شود.


باقری شناسایی به موقع بیماری به منظور مراقبت و درمان افراد مبتلا و خانواده‌های آن‌ها را بسیار مهم ارزیابی و اضافه کرد: به همین دلیل پایگاه مشاوره و بیماریابی ایدز در مرکز بهدشت شهرستان آبیک آماده است به شکل رایگان افراد پرخطر را برای تست ایدز به روش تشخیص سریع، پذیرش کند.
وی تاکید کرد: استفاده از موادمخدر و محرک مثل مشروبات الکلی و قرص‌های اکستازی و شیشه، قدرت تصمیم‌گیری را از فرد گرفته و زمینه‌ساز انجام سایر رفتارهای پرخطر جنسی و اعتیاد تزریقی و در نهایت، آلودگی به این ویروس خواهد شد.


این کارشناس اضافه کرد: با توجه به شیوع این بیماری از راه جنسی، خویشتن‌داری در زمان تجرد و وفاداری به همسر و عدم برقراری رابطه جنسی در خارج از چارچوب خانوادگی در زمان تاهل، می‌تواند تا حد بسیار زیادی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.


کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت شهرستان آبیک ادامه داد: از زمان ورود ویروس به بدن تا تشخیص آن، بین سه تا شش ماه زمان لازم است.


باقری در پایان با سفارش به اینکه اگر کسی دچار مواجهه مشکوک شد، پس از گذشت این زمان برای انجام آزمایش مراجعه کند، اظهار کرد: از آن زمان به بعد هم تا شروع مرحله بیماری، بین 10 تا 20 سال طول می‌کشد و در این مدت فرد، آلوده کننده است و در صورت تماس پرخطر می‌تواند آلودگی را به سایر افراد انتقال دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha