وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تغییر و تحول در حوزه آموزش علوم پزشکی از امروز اجرایی می‌شود، گفت: با استقرار طرح آمایش سرزمینی دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی بی‌رویه گسترش نمی‌یابد.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تغییر و تحول در حوزه آموزش علوم پزشکی از امروز اجرایی می‌شود، گفت: با استقرار طرح آمایش سرزمینی دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی بی‌رویه گسترش نمی‌یابد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سیدحسن هاشمی در حاشیه اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی سراسر کشور، اظهار داشت: آموزش و تربیت نیروی انسانی کار اصلی ما بوده و تغییر و تحول در این حوزه سخت است ولی با این وجود طی یکسال گذشته مطالعات زیادی برای این تعییر و تحولات انجام شده و بر اساس آن 12 بسته تحولی تعریف شده است.


وی افزود: اقدامات  اجرایی تغییر و تحول آموزشی انجام گرفته و امیدواریم از امروز آنچه تدوین شده در صحنه عمل اجرایی شود و شاهد فارغ‌التحصیلی دانشجویانی باشیم که با روش‌های نوین آموزشی تحصیل کرده‌اند.
وزیر بهداشت ادامه داد: طول دوره‌های آموزشی دانشجویان علوم پزشکی باید کاهش یابد تا علاوه بر توجه به مسائل اقتصادی این افراد مهارت‌های لازم را فرا گیرند.
هاشمی یکی از تصمیمات خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را استقرار طرح آمایش در حوزه علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: بر اساس این طرح گسترش بی‌رویه دانشگاه‌‌های علوم پزشکی را نخواهیم داشت و هر استان دارای یک دانشگاه ملی در این زمینه است.
وزیر بهداشت بیان کرد:‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی همه برنامه‌هایشان را در 10 قطب که در مراکز استان‌های مهم است اداره می‌کند. امروز 56 دانشگاه علوم پزشکی داریم که همه این‌ها در قالب 10 قطب خلاصه می‌شوند و خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی توسط آنها انجام می‌گیرد.
وی عنوان کرد: بر این اساس دانشگاه‌ها مأموریت‌محور شده و از اتلاف انرژی و منابع جلوگیری می‌شود.


وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی شد گفته می‌شود برخی از اجرای طرح تحول سلامت خسته شده‌اند، افزود: چرا همه دوست دارند از ناامیدی در کشور سخن بگویند و علاقه دارند هر طرحی که آغاز می‌شود بر زمین بخورد طرح تحول دیگر برگشت‌پذیر نیست و در انجام آن باید به خدا توکل کنیم و با امیدواری به آینده خدمات را ارائه دهیم.


وی ادامه داد: بسیاری شبانه‌روزی برای اجرایی شدن طرح تحول تلاش می‌کنند که اکثر آنها اساتید برجسته‌ای هستند که مسئولیت قبول کرده در راستای رضایت مردم تلاش کنند بنابر این تمام این افراد طی این دو سال در جهت تحقق هر چه بهتر این طرح حمایت کرده‌اند و از خدمت کردن برای مردم خسته نمی‌شوند.


* حمایت وزارت بهداشت از خانواده‌های جانباختگان حادثه منا
وزیر بهداشت در رابطه با برنامه‌های این وزارتخانه جهت کاهش مشکلات روانی خانواده‌هایی که عزیزانشان را در حادثه منا از دست داده‌اند، گفت: وزارت بهداشت در این زمینه بسته ویژه ندارد ولی در صورتی که نیاز به اقدامات روان‌درمانی یا مصرف داروی مقطعی برای این عزیزان باشد وزارت بهداشت همکاری لازم را انجام می‌دهد.


هاشمی در رابطه با حادثه منا و جانباختگان تصریح کرد: این افراد به دلیل اینکه در خانه امن الهی دچار حادثه شدند دارای بالاترین درجات نزد خداوند هستند و شفاعت مشمول بازماندگان می‌شود البته باید توجه داشت زمانی که چنین حوادثی رخ می‌دهد همه تلاش می‌کنند آن حادثه را به گردن کسی بیندازند ولی پس از مدتی خدا به بازماندگان آنها آرامش داده و در گذر زمان مشکلات آنها را حل می‌کند ولی این مسئله بدنی مفهوم نبوده که نیاز به مشاوره ندارند و وزارت بهداشت اقدامات لازم در این زمینه را انجام می‌دهد.


وزیر بهداشت گفت: در صورتی که به کنه آفرینش توجه کنیم به این مسئله پی می‌بریم که ای کاش این شرایط و حادثه منا برای ما به وقوع می‌پیوست آنها در آن سرزمین آرمیده‌اند و نزد درگاه الهی درجه رفیعی دارند که انشاءالله شفاعت آنها شامل حال ما می‌شود.


هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت چه طرحی برای جذب دانشجویان در قالب بسته‌های طرح تحول دارد، اظهار داشت: آنقدر دانشجوی ارشد و دکترا در رشته‌های علوم پزشکی پیش از این گرفته شده که در حال حاضر دغدغه ما ایجاد شغل برای آنها است ما افرادی که تربیت می‌کنیم تلاش کرده برایشان کار ایجاد کنیم. اکنون تعداد زیادی در گذشته به کار گرفته شده‌اند که در حال حاضر منتظر شغلی هستند.


وی با تأکید بر اینکه در زمینه جذب دانشجویان توسعه کمی نداریم، گفت: البته در برخی موارد به دلیل اینکه سهمیه شرکت‌کنندگان آزاد کاهش یافته ممکن است مجبور به افزایش کمی شویم، بنابراین برای اینکه شرکت‌کنندگان آزاد حقشان ضایع نشود سهمیه‌ها را در رشته‌های تخصص و علوم پایه افزایش داده‌ایم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما یکی از اعضای کمیته تعیین رؤسای دانشگاه هستید و با این وجود آیا برنامه‌ای برای تغییر رؤسا دارید، اظهار کرد: در حال حاضر رئیسی نداریم که بخواهیم آن را عوض کنیم همچنین با کمبود در این زمینه مواجه نیستیم که لازم باشد فرد جدیدی را در این سمت بگماریم.همه رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خوب هستند و در حال فعالیت بوده و نیاز به تغییر آنها نیست برنامه‌هایی را با هم شروع کرده‌ایم و قصد اتمام آن را داریم.


هاشمی اضافه کرد: البته در وزارت علوم هنوز دانشگاه‌هایی است که توسط سرپرست اداره می‌شود همچنین گستره خدمات و تعداد دانشجویان آنها نیز بیشتر از دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده و اگر کمیته تعیین رؤسای دانشگاه‌ها جلسه‌ای مبنی بر این موضوع تشکیل دهند ما نیز حضور می‌یابیم که اصولاً جلساتی این کمیته یکشنبه‌ها برگزار شده که تصمیمات خوبی با اتفاق نظرات گرفته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha