سلامت نیوز:سازمان محیط‌زیست با انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه موافقت کرده است. پروژه انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه از هفته گذشته ازسوی وزارت نیرو آغاز شد؛ پروژه‌ای که در آن قرار است ۶۵۰‌میلیون متر مکعب آب از پشت سد کانی‌سیب که روی رودخانه زاب بسته شده است به دریاچه ارومیه منتقل شود. آغاز این پروژه اما با انتقاداتی از آن‌هم همراه بود.

اثر زیست‌محیطی انتقال آب، سد بستن بر روی رودی که به عراق می‌رود و ناکافی بودن آب زاب برای ارومیه ازجمله انتقاداتی بود که نسبت به‌این پروژه مطرح شد. سازمان محیط‌زیست اما اعلام کرد انتقال آب به دریاچه ارومیه از رود زاب را بررسی کرده و باور دارد فایده‌های آن بیشتر از ضررهای آن است.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست به خبرگزاری مهر گفت این سازمان بعد از ۴ ماه بررسی کارشناسی موافقت خود را با اجرای این طرح به ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرده است. فرهاد دبیری گفت: «پرونده انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه حدود چهار ماه است که در دفتر ارزیابی سازمان محیط‌زیست توسط کارشناسان و متخصصان درحال بررسی است.» به‌گفته او کارشناسان این سازمان به‌این نتیجه رسیده‌اند که هر طور شده باید آب به دریاچه ارومیه برسد و این پروژه یکی از بهترین مسیرها بوده است.


او گفت: «بر اساس نظر کارشناسان محیط‌زیست در اجرای این پروژه باید اصلاحات و تغییراتی انجام می‌شد که خوشبختانه مجریان این طرح این اصلاحات را در نظر گرفته و براساس مصوبه کمیسیون ماده ۲ سازمان محیط‌زیست تاییدیه خود را برای انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه به ستاد احیای این دریاچه ابلاغ کرد.» او البته منکر آثار زیست‌محیطی انتقال آب در مبدا و مقصد نیست اما نتیجه سازمان محیط‌زیست را ناشی از نبودن چاره‌ای دیگر دانست و گفت: «به دلیل همین نگرانی‌های زیست‌محیطی، محیط‌زیست نیز چهار ماه با این پروژه مخالفت کرده بود، اما درنهایت با درنظرگرفتن تغییرات به‌این نتیجه رسیدیم که راهی به جز این پروژه برای احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد. »

به‌گفته او این پروژه قطعا اثرات منفی بر محیط‌زیست خواهد داشت اما این اثرات دربرابر مزایای آن ناچیز و قابل چشم‌پوشی است. انتقال آب به دریاچه ارومیه از ابتدا مورد توجه ستاد احیای این دریاچه بوده است و به‌همین منظور پروژه‌های انتقال آب از دریای خزر، رود ارس، دریاچه وان ترکیه و حتی دریاچه‌ای از گرجستان تاکنون مطرح شده‌اند.


انتقال آب از خزر اما به‌دلیل اثرات زیست‌محیطی از برنامه خارج شد و مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از خارج شدن این طرح از برنامه اجرایی ستاد احیا خبر داده است. انتقال آب از ارس هم به‌دلیل هزینه بالا غیرقابل اجرا بود و مسعود تجریشی درباره آن به ایسنا گفت: «چون این پروژه هزینه بسیاری را طلب می‌کرد و امکان جایگزین کردن آب‌های داخلی وجود داشت، ارس از طرح‌های انتقال بین‌حوزه‌ای حذف شد.» تنها پروژه انتقال آب اجرایی که این ستاد سرانجام آن را آغاز کرد انتقال آب از کانی‌سیب بود. تجریشی درباره شیوه اجرای این پروژه گفت: ‌«برای انتقال حدود 650‌میلیون متر مکعب آب از پشت مخزن سد کانی سیب به دریاچه ارومیه یک تونل با قطر نهایی 5/5 متر طراحی شده که مجموعا 35/3 کیلومتر طول تونل است که خود به دو بخش 21 کیلومتری خروجی و بخش ورودی 14 کیلومتری تقسیم شده است. دو دستگاه TBM خریداری شده که اولین دستگاه این هفته شروع به حفاری کرده و دومین دستگاه در آخر سال به کشور می‌رسد و احتمالا اوایل سال آینده شروع به حفاری می‌کند تا طبق برنامه در 1398 آب به دریاچه ارومیه برسد؛ پروژه‌ای که با وجود انتقادها آغاز شده و باید امیدوار بود «ضررهایش کمتر از نفع‌هایش باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha