نتایج یک پژوهش نشان می دهد: بین اضطراب مادر در ماه آخر بارداری و تغذیه نوزاد با شیر مادر ارتباط مستقیم وجود دارد.

صرت بهرامی، كارشناس ارشد مامایی در پژوهشی به بررسی ارتباط تغذیه نوزاد با شیر مادر و اضطراب مادر در ماه آخر بارداری پرداخته است.

شیر مادر غذایی مطلوب و منحصر به فرد محسوب می‌شود و تركیب آن كاملا منطبق بر نیازهای شیرخوار است و مهمترین و موثرترین اقدام برای حفظ و تداوم سلامت شیرخواران می‌باشد. با پیشرفت حاملگی، زوج‌ها با اضطراب بیشتری روبرو می شوند و این اضطراب و استرس‌های دوران حاملگی با پیامدهای منفی بارداری همراه است.

اضطراب علاوه بر پیامدهای مختلف بر زن باردار، می‌تواند سلامت جنین و كودك و درنهایت تغذیه كودك توسط شیر مادر را تحت تاثیر قرار دهد.

یافته‌های پژوهش حاکی است بین نمره اضطراب ماه آخر بارداری با نوع تغذیه نوزاد ارتباط آماری معنی‌داری وجود دارد.

نتایج نشان داده است در زنان بدون اضطراب در مقایسه با زنان دارای اضطراب در ماه آخر بارداری تغذیه انحصاری با شیر مادر به طور معنی‌داری بیشتر است.

از آنجا كه تاثیرات منفی اضطراب در دوران بارداری در این پژوهش و مطالعات دیگر به خوبی مشخص شده است، لذا توصیه می‌شود در مراكز بهداشتی و درمانی به طور معمول غربالگری اضطراب دوران بارداری را انجام داده و مشاوره لازم را به منظور كاهش اضطراب مادران باردار، تشویق مادران به شیردهی و افزایش موفقیت در شیردهی انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha