رییس اداره غدد و متابولیسم وزارت بهداشت، جزییات برنامه غربالگری هایپوتیروئیدی نوزادان را تشریح کرد و گفت: بر اساس این برنامه از معلولیت 27 هزار کودک جلوگیری شد و آنها می‌توانند با ضریب هوشی بالا زندگی کنند.

سلامت نیوز:رییس اداره غدد و متابولیسم وزارت بهداشت، جزییات برنامه غربالگری هایپوتیروئیدی نوزادان را تشریح کرد و گفت: بر اساس این برنامه از معلولیت 27 هزار کودک جلوگیری شد و آنها می‌توانند با ضریب هوشی بالا زندگی کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دکتر شهین یاراحمدی در نشست مشترک معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، افزود: طرح غربالگری نوزادان سال 82 طراحی شد، در سال 83 به صورت آزمایشی در سه استان به اجرا درآمد و در سال جاری در سیستم سلامت ادغام شد. اهمیت غربالگری نوزادان در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مانند اهمیت واکسیناسیون در پیشگیری از بیماری‌های واگیردار است.


وی در ادامه گفت: از اهداف این برنامه پیشگیری از عوارض عقب‌ماندگی ذهنی بود و اجرای آن موجب کاهش هزینه‌های اقتصادی و کاهش ناتوانی بود. با اقدامات انجام شده برای پیشگیری از عوارض کم‌کاری تیروئید نوزادان کیفیت زندگی آنها را ارتقا دادیم.


رییس اداره غدد و متابولیسم وزارت بهداشت با اشاره به دستاوردهای اجرای این طرح گفت: بیش از 97.3 درصد نوزادان کشور تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند و تعداد آنها تا پایان شهریورماه، 11.5 میلیون نفر بود.


یاراحمدی با بیان اینکه در هیچ یک از نقاط دنیا تنها شهروندان همان کشورها تحت غربالگری قرار می‌گیرند، اظهار کرد: در ایران همه نوزادان غربالگری شدند؛ به گونه‌ای که سالانه 30 هزار نوزاد غیرایرانی غربالگری شدند. براساس تحقیق صورت گرفته اگر در طرح غربالگری یک تومان خرج کنیم، 22 تومان به سیستم سود می‌رسانیم و هر سال 100 هزار نمره ضریب هوشی حفظ می‌شود.


وی اضافه کرد: در دی‌ماه سال جاری جشنواره 10 سالگی برنامه غربالگری نوزادان برگزار می‌شود. قصد داریم کاری تحقیقاتی درباره بیماری‌های متابولیک شایع نوزادان آغاز کنیم و آنها را در زمینه 10 تا 15 بیماری شایع غربالگری کنیم. با سازمان بهزیستی نیز برای افزایش غربالگری شنوایی نوزادان همکاری داریم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha