كارشناس مسئول آموزش مركز مدیریت فوریت‌ها و حوادث پزشكی وزارت بهداشت، با اشاره به افزایش شدید دما در روزهای اخیر و افزایش میزان مراجعات به اورژانس‌های 115 به هموطنان توصیه كرد كه افراد مستعد گرمازدگی شامل كودكان، سالمندان، بیماران مزمن قلبی، دیابتی و مبتلایان به نارسایی كلیه و مبتلایان برخی بیماری‌های پوستی كه با اختلالات غدد عرقی مواجهند و افرادی با سابقه مصرف داروهای ضد افسردگی، پاركینسون و پرفشاری خون را دارند در ساعات اوج گرما (ساعت 10 تا 16) از منزل خارج نشوند.

دكتر صفیه عشوری مقدم، در گفت‌وگو باایسنا، در تشریح نحوه بروز گرمازدگی اظهار كرد: در صورت قرارگیری فرد در محیط گرم، سیستم تنظیم درجه حرارت بدن از كار می‌افتد كه این وضعیت در محیط‌های گرم و مرطوب و فعالیت‌های بدنی شدید تشدید می‌شود.

وی، ادامه داد: با افزایش درجه حرارت بدن برای جبران، تعریق بیشتر شده و متعاقب آن جریان خون به سمت نواحی سطحی بدن (پوست) افزایش می‌یابد.

كارشناس مسئول آموزش مركز مدیریت فوریت‌ها و حوادث پزشكی وزارت بهداشت با بیان اینكه با افزایش میزان درجه حرارت محیط، درجه حرارت مركزی بدن هم افزایش می‌یابد، گفت: از عوارض تعریق شدید از دست دادن مقادیر فراوان مایعات بدن به همراه نمك است.

دكتر عشوری مقدم، افزایش دمای مركزی بدن، خشكی پوست، افزایش تعداد تنفس، حالت گیجی و در نهایت عدم هشیاری را از علایم گرمازدگی برشمرد و افزود: گاهی شدت گرما به حدی است كه فرد از فرط گرمازدگی وارد خستگی گرمایی می‌شود.

وی، احتمال بروز گرمازدگی در محیط گرم و مرطوب را بیشتر دانست و یادآور شد: در این حالت، پوست برافروخته و حتی بی رنگ و رنگ پریده و گاهی تیره می شود و سردرد و در موارد شدیدتر گرفتگی و درد شدید عضلات، اختلال در ذهن و تكلم، پرخاشگری، خواب آلودگی، گیجی، كاهش و سستی عكس‌العمل تشنج و در بدترین شرایط كما و مرگ بروز می‌كند.

كارشناس مسئول آموزش مركز مدیریت فوریت‌ها و حوادث پزشكی وزارت بهداشت، گرمازدگی را نوعی اورژانس پزشكی برشمرد و افزود: از این رو باید پیش از رسیدن امدادگران اورژانس 115 بر بالین فرد گرمازده كمك‌های اولیه آغاز شود.

دكترعشوری مقدم، افزود: درنخستین اقدام برای كمك به فرد گرمازده باید سریعا وی را از محیط گرم خارج كرد و در وضعیت پشت خوابانده شود سپس با پارچه‌ای مرطوب یا كیسه یخ، گرم‌ترین نواحی (چین‌های بدن) نظیر گردن، كشاله ران،‌ زیر بغل و پشت زانو خنگ نگه داشته شود.

وی با بیان اینكه فرد گرمازده به علت تعریق، مایعات فراوانی را از دست می دهد به ایسنا گفت: غلظت خون فرد گرمازده افزایش می‌یابد؛ بنابراین خون‌رسانی به قلب و مغز دچار اختلال می‌شود دراین شرایط بالا نگهداشتن پاها توصیه می‌شود.

كارشناس مسئول آموزش مركز مدیریت فوریت‌ها و حوادث پزشكی وزارت بهداشت، ادامه داد: چنانچه فرد گرمازده و با كرامپ‌های عضلانی، هشیار و قادر به تحمل مصرف مایعات است می‌توان مایعات خنك را به وی خوراند و به جبران نمك از دست رفته یك قاشق چایخوری نمك به یك لیتر آب (معادل 4 لیوان) اضافه و در صورت امكان به این محلول اندكی مواد شیرین افزوده شود.

دكترعشوری مقدم، با توصیه به این كه در صورت عدم توانایی نوشیدن مایعات توسط فرد گرمازده انتقال وی به یك مركز درمانی الزامی است، گفت: برای افراد گرمازده استراحت 24 ساعته توصیه می‌شود.

وی، با توصیه به هموطنان مبنی بر پوشیدن لباس‌های خنك، نخی و پنبه‌ای نازك و به رنگ روشن كه امكان تبادل هوا فراهم شود، افزود: بدین ترتیب با تبخیر مناسب مانع از بروز گرمازدگی می‌شود.

كارشناس مسئول آموزش مركز مدیریت فوریت‌ها و حوادث پزشكی وزارت بهداشت با تاكید بر این كه در هوای گرم از خوردن غذای چرب و سنگین خودداری شود، گفت: افرادی كه ناگزیر به فعالیت‌های ورزشی در هوای گرم هستند باید برای سازگاری بدن از نرمش‌های سبك آغاز كنند و فعالیت‌های ورزشی سنگین را به ابتدای صبح و یا عصر موكول كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha