عضو ستاد امداد مشاوره آسیب‌دیدگان و خانواده جانباختگان فاجعه منا با بیان لزوم اعزام روانشناس با کاروان‌های زیارتی، از طراحی وسیله‌ای مانند چتر یا پرچم با همکاری دانشگاه مالک‌اشتر برای مداخله در بحران هنگام ازدحام خبر داد.

سلامت نیوز:عضو ستاد امداد مشاوره آسیب‌دیدگان و خانواده جانباختگان فاجعه منا با بیان لزوم اعزام روانشناس با کاروان‌های زیارتی، از طراحی وسیله‌ای مانند چتر یا پرچم با همکاری دانشگاه مالک‌اشتر برای مداخله در بحران هنگام ازدحام خبر داد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،‌امیر عسکریبا بیان اینکه تعداد جانباختگان ایرانی فاجعه منا از سه زلزله قبلی بیشتر است، اظهار داشت: پیشگیری سه سطح دارد که به  قبل، حین و پس از حادثه تقسیم می‌شود.


عضو ستاد امداد مشاوره آسیب‌دیدگان و خانواده جانباختگان فاجعه منا، گفت: اگر 4 نفر در یک متر مکعب قرار بگیرند کلافه می‌شوند، حضور 5 نفر در یک متر مکعب موجب افزایش تنفس، ضربان قلب و تعریق می‌شود، چنانچه 7 نفر در یک متر مکعب قرار بگیرند یکی از آنها که ضعیف‌تر است می‌افتد و 6 نفر دیگر می‌توانند او را روی دست بگیرند. در فاجعه منا طبق آمارهایی که ستاد مداخله در بحران بین‌الملل نشان می‌دهد، 9 نفر در یک متر مکعب هستند و این یعنی فاجعه.


طراحی وسیله‌ای برای مداخله در بحران هنگام ازدحام
رئیس کمیته مداخله در بحران انجمن روان‌شناسی ایران، از طراحی وسیله‌ای برای مداخله در بحران هنگام ازدحام جمعیت خبر داد و اظهار داشت: ستاد امداد مشاوره آسیب‌دیدگان و خانواده جانباختگان فاجعه منا در صدد است تا با همکاری دانشگاه مالک‌اشتر وسیله‌ای مانند چتر یا پرچمی را طراحی کند تا حجاج و زائران بتوانند هنگام ازدحام جمعیت آن را باز کرده و از طریق آن،‌ شرایط بحرانی را به نفرات عقبی اطلاع دهند.


لزوم اعزام روانشناس با کاروان‌های زیارتی
عسکری تصریح کرد:‌ ما باید با همبستگی مسائل بحران را در جوامع اسلامی را زیر نظر سازمان روانشناسی و مشاوره حل کنیم بر این اساس پیشنهاد می‌شود در کاروان‌های زیارتی روانشناس و یا مشاوره همراه پزشک و روحانی اعزام شود.
وی افزود: همچنین زائران یک روز از دوره آموزشی پیش از اعزام به حج یا عتبات عالیات را به آموزش روانشناسی بحران و مداخله در بحران بپردازند تا در صورت قرار گرفتن در شلوغی و ازدحام واکنش مناسب داشته باشند.


با برپایی مانورهای آموزشی قرار گرفتن در ازدحام را تمرین کنیم
این متخصص حوزه بهداشت روان، گفت: ما می‌توانیم با برپایی مانورهایی آموزشی چنین شرایطی را قبل از اعزام حجاج و زائران تمرین کنیم.
رئیس کمیته مداخله در بحران انجمن روان‌شناسی ایران، اظهار داشت: طی تماس با مسئولان مداخله در بحران هند متوجه شدیم که این کشور با وجود 52 کشته، برنامه‌ای مشاوره‌ای ندارد و ایران می‌تواند با بهره‌گیری از نیروهای متخصص بهداشت روان خود، توانایی‌اش را در جهان اسلام در زمینه خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی نشان دهد.


آمادگی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برای ارائه خدمات روانشناختی به جهان اسلام
این روانشناس ادامه داد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با ظرفیت 13 هزار نفر عضو آمادگی دارد تا علاوه بر امداد مشاوره و خدمات روانشناختی به آسیب‌دیدگان و خانواده جانباختگان فاجعه منا به سایر حجاج کشورهای اسلامی و همچنین مردم کشورمان برای سفرهای بعدی خدمات مشاوره‌ای ارائه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha