یک جراح عمومی، شیردهی و زایمان موفق را دو فاکتور مهم در پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان دانست و گفت: به خانم‌ها توصیه می‌شود در سنین 18 تا 25 سالگی باردار را تجربه کنند و کودک خود را با شیر مادر تغذیه کنند.

سلامت نیوز: یک جراح عمومی، شیردهی و زایمان موفق را دو فاکتور مهم در پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان دانست و گفت: به خانم‌ها توصیه می‌شود در سنین 18 تا 25 سالگی باردار را تجربه کنند و کودک خود را با شیر مادر تغذیه کنند.

در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا ،درباره تاثیر بارداری و شیردهی در کاهش احتمال بروز سرطان پستان، گفت: شیردهی یک فاکتور مهم برای پیشگیری از سرطان پستان تلقی می‌شود و بررسی‌های انجام شده در این خصوص نشان می‌دهد، اگر مجموع زمان شیردهی به مدت 3 سال باشد تاثیر بسزایی در پیشگیری از بروز سرطان پستان دارد.

وی با بیان اینکه اگر بارداری ناموفق باشد، ممکن است مسائل خوش خیم پستانی را برای خانم‌ها ایجاد می‌کند، گفت: به خانم‌ها توصیه می‌شود در سنین کم (18 تا 25 سالگی) بارداری را تجربه کنند، زیرا هر چه سن بارداری افزایش یابد سینه‌ها به مدت طولانی در معرض هورمون‌های جنسی قرار می‌گیرند که این مساله موجب می‌شود احتمال بروز سرطان در این افراد بیش از افرادی باشد که در سنین کم، تجربه بارداری موفق را داشته‌‌اند.این جراح عمومی، عنوان کرد: اما اگر فردی قبل از بارداری دچار تومور شناخته نشده باشد و یا اندازه تومور به گونه‌ای باشد که قبل از بارداری قابل تشخیص نباشد باید در دوران بارداری تحت مراقبت‌های ویژه قرار بگیرند، زیرا افزایش هورمون در دوران بارداری موجب افزایش سرعت پیشرفت تومور می‌شود.

عباسوندی با بیان اینکه معاینات سینه در دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: وجود هر گونه توده و یا سفتی در سینه در دوران بارداری باید مورد بررسی قرار بگیرد. برای مثال حتی در مواردی که افراد بر این باور هستند که شیر در سینه آنها تجمع یافته و موجب سفتی شده باید برای انجام بررسی و معاینات به پزشک متخصص مراجعه کنند.

این عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان پستان، گفت: اگر خانمی به سرطان پستان مبتلا بوده و پس از دریافت درمان‌های مورد نیاز بهبود پیدا کرده باشد توصیه می‌شود به مدت 5 سال باردار نشود اما اخیرا نتایج برخی مطالعات نشان داده برخی خانم‌ها بعد از 2 سال بهبودی بارداری موفق داشته‌اند که شاید علت آن وضعیت روحی و روانی بیمار باشد که بر این باور رسیده که کاملا بهبود یافته است به همین دلیل به برخی زنان در شرایط خاص اجازه بارداری بعد از 2 سال داده می‌‌شود.این جراح عمومی در پایان خاطرنشان کرد: سرطان‌ها در تمام دنیا در حال پیشرفت هستند که خوشبختانه راه‌های تشخیص و درمانی نیز در جهان رو به پیشرفت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha