چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳

سلامت نیوز: شهردار تهران دیروز به همراه تعدادی از معاونان خود به شورای شهر تهران رفت تا در مورد برنامه خود در محله هرندی صحبت کند. این جلسه به تشریح شرایط فعلی در منطقه ١٢ و برخی محلات همچون هرندی گذشت و حتی فیلمی از شرایط زندگی مردم پخش شد اما قالیباف حرفی از برنامه اجرائی خود در مورد این محله نزد و گفت در جلسه‌ای دیگر این مسائل را مفصل تشریح می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق هرچند که شهردار تهران از روز اول کارش بارها درباره منطقه ١٢ صحبت کرده و قول داده است اما اقدامات اخیر که گفته می‌شود مطالعاتی پشت آن است، یک‌تنه توسط شهرداری شروع شده و هنوز ارگانی از حدود ١٢ ارگان مسئول در موضوع کارتن‌خواب‌های معتاد اعلام آمادگی نکرده است.

قالیباف در جلسه دیروز شورای شهر، در مورد شرایط و کیفیت زندگی در منطقه ١٢، شرایط خدمات در این منطقه و عوارض اجرای ماده ١٦ به شکل فعلی حرف‌های تکراری‌ای را مطرح كرد و نقبی هم به اتفاقاتی که سال‌های قبل در «خاک سفید» رخ داد، زد.

او گفت: مسئله خاک‌سفید در زمان مدیریت بنده اتفاق افتاد اما ماهیت خاک‌سفید با هرندی متفاوت بود و خاک‌سفید پیچیدگی هرندی را نداشت. در محله خاک سفید یک معتاد در خیابان نبود و جرم و جنایت در دو کوچه نهادینه شده و سرکشی و قانون‌شکنی به اوج خود رسیده بود. قتل اتفاق می‌افتاد اما خانواده‌ها جرئت شکایت نداشتند و حتی در این دو خیابان محله خاک سفید هیچ‌کس پول آب و برق نمی‌داد؛ اما هیچ دستگاهی نیز جرئت نمی‌کرد آب و برق آنها را قطع کند. این محله با ٢٤ ماه کار اطلاعاتی، منهدم شد اما در محله هرندی این‌گونه نیست و آنها وقتی پول آب و برق نمی‌دهند و آب و برق‌شان قطع می‌شود؛ هیچ‌وقت به فکر برق‌دزدی نمی‌افتند.


قالیباف در ادامه در مورد کار جهادی و همدلی و همراهی همه ارگان‌های مسئول صحبت کرد که اگر همه آنها پای کار نیایند، نمی‌توان کار را پیش برد. البته با توجه به سابقه عملکرد ناقص این ١٢ ارگان مسئول در حوزه اعتیاد و کارتن‌خواب‌ها و حلقه‌های مفقوده‌ای که وجود دارد، شهردار تهران توضیحی نداد که اگر این ارگان‌ها از جمله نیروی انتظامی و بهزیستی همکاری لازم را نداشتند، چه اتفاقی برای این محله بحران‌زده می‌افتاد؟ و آیا شهرداری باز هم می‌خواهد یک‌تنه این طرح را پیش ببرد؟ مسئله دیگر اینکه شهردار تهران می‌گوید خاک سفید مثل هرندی پیچیده نبود، اما همه می‌دانند که تجربه خاک سفید و اقدام در آن اشتباهات زیادی داشت، حال باید پرسید با این پیچیدگی، چطور می‌توان امید به موفقیت داشت؟


٤٠٠‌ میلیارد برای هرندی تنها در ٩٤
اما در جلسه روز گذشته علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، از اعتبار ٤٠٠‌ میلیارد تومانی برای ساماندهی محله هرندی و منطقه ١٢ خبر داد و گفت: ۲۰۰‌ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی محله هرندی در تبصره‌های بودجه، ۱۵۰‌ میلیارد برای منطقه و ۵۰‌ میلیارد نیز به معاونت‌ها اختصاص داده شد.


وی گفت: امروز قرار بود گزارشی درباره اقدامات انجام‌شده در محله هرندی ارائه شود اما این گزارش و فیلم نمایش داده‌شده تنها در حد بیان مسئله بود. وی در توضیحی بیشتر گفت: در خاک سفید دو کوچه را جمع کردیم اما مشکل اعتیاد در کوچه‌های دیگر و در خانه‌ها پخش شد و ما نباید مشکل را در سطح شهر پخش کنیم. اگر با خانواده‌های ساکن در این محله صحبت کنید، متوجه می‌شوید معتادهایی که در این محلات زندگی می‌کنند، خطرناک نیستند بلکه کسانی که با فروش مواد مخدر از حضور این معتادها نفع می‌برند، خطرناک هستند. دبیر در ادامه مشکل هرندی را نداشتن یک متولی عنوان کرد و گفت: با هجمه‌ای که در آنجا وجود دارد، هر روز یک تصمیم جدید در این منطقه گرفته می‌شود.


آیا استانداری تفویض اختیار می‌کند؟
دوشنبه‌شب برای اولین‌بار در سال‌های اخیر اعضای شورا به ساختمان استانداری تهران رفتند تا با مسئولان استانی جلسه مشترک داشته باشند. در این جلسه محمدرضا آذرنیا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران، از برنامه استانداری برای افزایش ظرفیت نگهداری از معتادان متجاهر تا شش ‌هزار نفر خبر داد و گفت: ظرفیت نگهداری از معتادان در تهران در دولت قبل ۲۵۰ نفر بود که این تعداد به دوهزارو ٩٠٠ نفر افزایش یافت.

البته مرکز نگهداری از معتادان در منطقه کمرد ۸۰۰ نفر ظرفیت داشت اما به دلیل اجاره‌ای‌بودن، شهرداری مجبور شده محل را تحویل دهد و هنوز این مرکز از سوی شهرداری تمدید نشده است. وی بدون اشاره به مسئله تأیید مجوز مرکز نگهداری شفق، ظرفیت آن را یک‌هزار نفر اعلام کرد و گفت: تعمیر و بازسازی این مرکز سه ‌میلیارد تومان هزینه دربرداشت و الان تنها با ۵۰‌ میلیون تومان دیگر برخی امکانات مانند آب‌سردکن و نصب کنداکتور تأمین می‌شود اما به‌دلیل عدم تأمین این مبلغ این مرکز هم در حالت تعلیق قرار دارد.


آذرنیا به مرکز نگهداری از معتادان متجاهر در خاورشهر هم اشاره کرد و گفت: شهرداری این مرکز را از استانداری تحویل گرفته و در مرحله انتخاب بهره‌بردار قرار دارد و اعلام کرده که تمام کارهای آن را انجام می‌دهد و اگر این اتفاق رخ دهد، نخستین مرکزی است که معتادان متجاهر زن در تهران را پذیرش می‌کند. درعین‌حال شهرداری تهران، مرکزی هم در منطقه حکیمیه با ۳۰‌ هزار مترمربع زمین و ۱۳‌ هزار مترمربع سوله در حال آماده‌سازی دارد که می‌تواند سه هزار مددجو را تحت‌پوشش قرار دهد.


اگر این توضیحات آذرنیا را کنار اظهارات قبلی وی درباره تمایل شهرداری به قبول صفر تا صد کار ساماندهی معتادان بگذاریم، این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که آیا استانداری قصد دارد مسئولیت کارتن‌خواب‌های معتاد را به شهرداری بسپارد و خود کنار برود!؟


گلایه استاندار از  وضعیت معتادان متجاهر
در ادامه جلسه هم سیدحسین هاشمی، استاندار تهران، از وضعیت نامناسب معتادان متجاهر در تهران گلایه کرد و هرکدام از معاونان و اعضای شورا توضیحاتی دادند. سیاوش شهریور، مدیرکل اجتماعی استانداری تهران، در توضیحی گفت: شاید گلایه شما به نهادهایی مانند بهزیستی تهران باشد اما همین بهزیستی دو ‌هزار نیروی خود را در قالب بازنشسته یا بازخرید از دست داده و به‌جای آن تنها ۸۰ نیرو جایگزین شده‌اند اما بااین‌حال پیشنهاد می‌کنیم که مرکز جامع نگهداری و آموزش و توانمند‌سازی متکدیان و معتادان تهرانی با حضور تمامی دستگاه‌ها ایجاد شود.


به گزارش مهر، در این جلسه درباره مدیریت بحران و ایجاد یک همکاری و تعامل میان استانداری و شهرداری، اعتبارات و کمک دولت به اتوبوس‌رانی و مترو، فاضلاب تهران و حاشیه‌نشینی هم صحبت شد. اما یکی از موضوعات جالب دیگر این نشست مشترک آمار نعمت‌الله ترکی، رئیس سازمان برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت استان تهران، بود. او با آمار و نمودار به اعضای شورای شهر اعلام کرد که درآمد تهران سالانه ۳۳‌ هزار ‌میلیارد تومان است اما بودجه تهران در مجموع کمتر از دوهزارو ٦٠٠ ‌میلیارد اعلام می‌شود درحالی‌که بودجه شهرداری تهران ۱۰ برابر این میزان است.


این اظهارات ترکی و تأیید استاندار، اعتراض اعضای شورا را همراه داشت و مهدی چمران، رئیس شورا، گفت: فکر می‌کنید شهرداری تهران چقدر درآمد و هزینه دارد؟ ما تنها برای یک خط مترو هزاروصد ‌میلیارد تومان بودجه گذاشتیم، مردم تهران عوارض می‌دهند و ما هم برای تهران هزینه می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha