با توجه به اینکه خسارت‌های محیط زیست در کشور از سوی بانک جهانی حدود هشت هزار میلیارد تومان اعلام شده، سازمان محیط زیست چه اقداماتی در زمینه کاهش میزان این خسارت‌ها انجام داده است؟

در ابتدا اگر بخواهیم به دلایل اصلی این خسارت‌ها بپردازیم باید توجه داشته باشیم بسیاری از این خسارت‌ها به وسیله افراد مختلف و نهادهای اجرایی که قصد تخریب مکان‌های حفاظت شده را دارند اتفاق می‌افتد. در همین راستا سازمان محیط زیست موظف است از طریق مراجع قانونی پیگیری‌های لازم را انجام دهد و متخلفان هم موظفند تخلفات تایید شده از سوی مراجع قانونی را به صندوق خزانه کشور واریز کنند.
پیشگیری‌های سازمان محیط زیست برای کاهش میزان خسارت‌های محیط زیست در کشور چگونه است و چه سیاست‌هایی در این زمینه اتخاذ شده است؟
باید توجه داشته باشیم که بخش زیادی از این خسارت‌ها اجتناب‌ناپذیر است و هرنوع حفاظتی هم که ایجاد کنیم متخلفان کار خود را انجام می‌دهند ولی ما برای هر پیشگیری نیاز به امکانات و اقداماتی داریم که هنوز به درستی انجام نمی‌شود. برای مثال بر اساس استانداردها باید در کشور ما برای حفاظت از منابع
زیست محیطی 12 هزار محیط‌بان وجود داشته باشد که تنها سه هزار محیط‌بان در کشور ما وجود دارد و به خاطر محدود بودن منابع کشور خسارت‌های زیادی به منابع زیست محیطی مثل تالاب‌ها، گونه‌های گیاهی، حیوانی و... وارد می‌شود.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد کشور حدود دو سال پیش رتبه ایران از نظر پایداری محیط زیست در جهان 132 بوده و در حال حاضر به 137 رسیده است. شما علت این تنزل رتبه را چه می‌دانید؟
از نظر من این آمار مبنای درستی ندارد و باید پیگیری کرد که مجمع اقتصاد جهانی از کجا این آمار را ارائه داده است ولی به فرض هم اگر این آمار درست باشد باید توجه کنیم که این اطلاعات بر مبنای نمره تقسیم بندی شده است یعنی نمره‌های دریافتی از سوی مجامع جهانی کاهش یافته ولی رتبه افزایش پیدا کرده است، چرا که این رتبه بر اساس مقایسه پیشرفت‌های ایران و دیگر کشورها پیش‌بینی می‌شود و این مقایسه بر اساس آمارهای معتبر افزایش یافته است. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این است که همه این آمارها مربوط به حفاظت از سازمان محیط زیست نیست و موارد دیگری همچون وضعیت بهداشت روستاها، حفاظت از جنگل‌ها و... را دربرمی‌گیرد.
با وجود اینکه کشور ایران دارای سرانه 2/0 هکتار جنگل است ولی جزو کشورهای فقیر از نظر جنگل به حساب می‌آید، با این حال سالانه به طور متوسط 142 هزار هکتار جنگل در ایران نابود می‌شود. شما علت اصلی این مشکل را مربوط به چه چیزی می‌دانید؟
این سازمان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع است که متولی این آمار باید باشد ولی درباره مناطق چهارگانه محیط زیست درصدد کسب علت است. این مناطق که شامل پناهگاه‌های حیات وحش، پارک ملی، اثر ملی طبیعی و مناطق حفاظت محیط زیست است زیر نظر سازمان محیط زیست بوده و با تدابیر پیش‌بینی‌‌شده این مناطق به خوبی مراقبت می‌شوند و اگر هم بر اساس موارد اجتناب‌ناپذیر مناطقی در معرض نابودی قرار گیرند، سازمان محیط زیست سعی بر از بین بردن مشکلات می‌کند تا به طور کامل تخریب نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha