رئیس سازمان حج و زیارت از ادامه پیگیری وضعیت مفقودان ایرانی فاجعه منا خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با حضور تیم پنج نفره پزشکی قانونی کشورمان در عربستان پیگیری مفقودان آن فاجعه در شرایط تخصصی تر و با جدیت بهتری دنبال شود.

سلامت نیوز: رئیس سازمان حج و زیارت از ادامه پیگیری وضعیت مفقودان ایرانی فاجعه منا خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با حضور تیم پنج نفره پزشکی قانونی کشورمان در عربستان پیگیری مفقودان آن فاجعه در شرایط تخصصی تر و با جدیت بهتری دنبال شود.

 

به گزارش ایسنا، سعید اوحدی درباره وضعیت 36 زائر ایرانی مفقود شده در عربستان که تاکنون اطلاعی از آنها در دست نیست، اظهار کرد: امروز (پنجشنبه) دوباره جلسه‌ای در محل وزارت بهداشت عربستان با حضور نمایندگان وزارت بهداشت و وزارت حج آن کشور برگزار شد که در این جلسه به سه جمع‌بندی و نتیجه اساسی رسیدیم.

 

وی افزود: در این جلسه درباره سفر گروهی پنج نفره از پزشکی قانونی ایران به عربستان، صحبت شد که موافقت لازم صورت گرفت و ویزای آن‌ها نیز صادر شد. امیدواریم با حضور این گروه در مکه پیگیری مفقودان در شرایط تخصصی تر و با جدیت بهتری پیش رود.

 

اوحدی در عین حال گفت: طرف سعودی تأکید کرد حضور این افراد حتما همراه با امکانات DNA 36 زائر مفقودشده و 29 نفر زائر دفن شده باشد تا درباره آن 29 نفر بتوان بر اساس خواسته خانوادهایشان عمل کرد. در جلسه امروز سعودی‌ها بار دیگر تأکید کردند که هر آنچه خواسته خانواده جان باختگان باشد حتی انتقال پیکر جان باختگانی که دفن شده‌اند، آمادگی دارند تا عمل کنند.

 

وی ادامه داد: در جلسه امروز مصوب شد استانداردهای DNA مورد نیاز اعلام شده از سوی طرف سعودی طی نامه‌ای از سوی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران به وزارت بهداشت و پزشکی قانونی ایران اعلام شود که حداکثر این نامه تا شنبه در اختیار پزشکی قانونی کشورمان قرار گیرد.

 

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: طرف سعودی پذیرفت که DNA در ایران از خانواده جان باختگان گرفته شود و همین که در چارچوب استانداردهای مورد قبول آنها باشد کافیت می‌کند و دیگر نیازی نیست بازماندگان به زحمت بیفتند و به عربستان سفر کنند.

 

وی تاکید کرد: لازم است DNA بر اساس استاندارد مورد نظرهرچه زودتر به عربستان فرستاده شود تا کار شناسایی آن 29 نفر و همچنین پیگیری 36 نفری که اطلاعی از آنها در دست نیست، هر چه سریعتر انجام شود.

 

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین گفت: قرار شد دوشنبه های هر هفته هم جلسه‌ای در مکه مکرمه با محوریت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگان سازمان حج و زیارت در محل وزارت بهداشت عربستان تشکیل شود که روند پیشرفت امور را بتوانیم در آن جلسات پیگیری کنیم.

 

اوحدی درباره تعیین محل دفن جان باختگان حادثه منا که با اثر انگشت آنان قابل شناسایی خواهد بود، توضیح داد: امروز در جلسه با نمایندگان وزارت بهداشت عربستان که نماینده تام‌الاختیار وزیر نیز در آن حضور داشت، سعودی‌ها تأکید کردند که محل دفن همه عزیزانی که در قبورالشهدا به خاک سپرده‌اند از طریق انگشت نگاری قابل تشخیص خواهد بود و همچنین تأکید کردند که بعد از مشخص شدن محل دقیق دفن این عزیزان آمادگی کامل دارند تا بر اساس خواسته خانواده های آنان عمل کنند.

 

براساس اعلام سازمان حج و زیارت تاکنون 29 تن از جان باختگان فاجعه منا در محل قبورالشهدای مکه دفن شده‌اند و تا این لحظه از وضعیت 36 مفقود ایرانی فاجعه اطلاعی در دست نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha