رییس اداره ایدز وزارت بهداشت از تدوین سومین برنامه راهبردی ایدز در كشور خبر داد و گفت: این برنامه پنج ساله متناسب با برنامه پنجم توسعه بوده و از سال 89 به اجرا درخواهد آمد.

دكتر عباس صداقت، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه دومین برنامه كشوری راهبردی ایدز آخرین سال اجرای خود را سپری می‌كند، اظهار كرد: این برنامه برای هم سویی با برنامه چهارم توسعه سه ساله دیده شده بود.

وی در ادامه از تهیه برنامه شاخص‌های پایش و ارزشیابی دومین برنامه استراتژیك كشوری ایدز با كمك سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط از جمله سازمان بهزیستی، زندانها و هلال احمر خبر داد و گفت: بدین ترتیب دومین برنامه راهبردی ایدز هم ارزشیابی می‌شود.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان این كه تاكنون این شاخص‌ها تعیین و طی جلسه‌ای در كمیته كشوری به تصویب رسیده است، افزود: كارگاه آموزشی آن نیز برگزار شده و طی دو تا سه ماه آینده اجرا و نتایج آن استخراج می‌شود.

دكتر صداقت با تاكید بر این كه از نتایج حاصل از این ارزشیابی برای تحلیل وضعیت  موجود  بیماری در كشوراستفاده خواهد شد، ‌گفت: از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت، راه اندازی پنج مركز خدمات مشاوره‌ای و كاهش آسیب ویژه زنان آسیب پذیر شامل زنان همسران مصرف كننده مواد مخدر، زندانیان و یا زنان مصرف كننده مواد مخدر و یا با رفتارهای جنسی حفاظت نشده بوده است.

وی، با اشاره به راه‌اندازی این پنج مركز در چهار استان فارس، اصفهان، كرمانشاه و لرستان افزود: تا پایان امسال تعداد این پایگاه‌ها به 10 مركز خواهد رسید.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، ارزیابی مراكز مشاوره‌ای با هدف ارتقا كیفی خدمات را از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت برشمرد و افزود: برنامه آموزش خانواده‌ها در ارتباط با HIV / ایدز هم آماده شد و از شهریور ماه اجرا خواهد شد.

دكتر صداقت این آموزش را شامل همه خانواده‌های ایرانی عنوان كرد و به ایسنا گفت: در این برنامه در خصوص رفتارهای تاثیرگذار در سنین پیش از دبستان و نیز آشنایی كودكان سنین دبستان و بالاتر با رفتارهای پرخطر و نحوه محافظت از خود آموزش‌هایی داده می‌شود.

وی، به وجود بیش از 19 هزار فرد آلوده به ویروس ایدز در كشور اشاره كرد و افزود: بخشی از این افراد بیمه شده هستند، برخی خارج از دسترس و بخشی هم تحت نظام مراقبت وزارت بهداشت قرار دارند؛ اما هم اكنون دستورالعمل اجرایی بیمه همه مبتلایان به ایدز و خانواده‌های آنان آماده و از سوی وزارت رفاه به بهداشت اعلام شده و وزارت بهداشت این دستورالعمل را به دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور و وزارت رفاه هم به سازمان بیمه خدمات درمانی ابلاغ كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha