مدیرعامل کانون هموفیلی ایران از حرکت کند کمیته مصالحه پرونده هموفیلی ها انتقاد کرد و گفت: قرار بود وزارت بهداشت ظرف مدت 15 روز بسته پیشنهادی برای طی مسیر موضوع بیماران هموفیلی ارائه دهد که تاکنون اقدامی نشده است.

احمد قویدل در گفتگو با مهر اظهارداشت: با تقاضای کانون هموفیلی و پیگیری سازمان انتقال خون، کمیته مصالحه پرونده بیماران هموفیلی تشکیل شد تا مشکلات مربوط به این بیماران هرچه سریعتر و خارج از نوبت قضائی طی شود.

سابقه واردات خونهای آلوده به سالهای 1984 و 1985 میلادی باز می گردد و در این سالها انستیتو مریو فرانسه محصول فاکتورهای انعقادی آلوده به ویروس HIV  جهت بیماران هموفیلی را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق، ایران و... صادر و تعدادی از بیماران هموفیلی را آلوده به این ویروس کرد.

قویدل با اشاره به وجود 1600 پرونده هموفیلی در دستگاه قضائی گفت: مسئول کمیته مصالحه پرونده هموفیلی ها معاون حقوقی قوه قضائیه است و رئیس مجمتع قضائی شهید بهشتی که پرونده هموفیلی ها در این مجمتع پیگیری می شود، به همراه نمایندگان وزارت بهداشت، کانون هموفیلی و سازمان انتقال خون از اعضای این کمیته هستند.

این اظهارات در حالی از سوی قویدل مطرح می شود که با توجه به صدور آرا حقوقی علیه وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون ایران در پرونده موسوم به هموفیلی ها و با دستیابی به مدارک جدید موثق علمی مبنی بر وجود منشا خارجی ویروس HIV در بیماران هموفیلی مبتلا به ایدز، امکان طرح دعوی علیه شرکت فرانسوی "مریو" و همچنین اعاده دادرسی در آرا صادره علیه سازمان انتقال خون ایران وجود دارد.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران از برگزاری دو جلسه این کمیته خبر داد و افزود: آنچه در این جلسات مورد بحث و تفاهم قرار گرفت، این بود که موضوع بیماران هموفیلی به سرعت و خارج از روال قضائی حل و فصل شود.

قویدل در عین حال از مسیر حرکت کند کمیته مصالحه پرونده هموفیلی ها انتقاد کرد و گفت: بعد از جلسه دوم این دوم قرار بود وزارت بهداشت طی مدت 15 روز بسته پیشنهادی برای بهبود روند پیگیری پرونده هموفیلی ها ارائه دهد که بعد از این مدت هنوز چنین بسته ای از سوی مسئولان این وزارتخانه ارائه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha