شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 164641

در «سلامت ویکی» دانشجویان پزشکی سال 5 به بالا و پزشکان به عنوان تولید کنندگان محتوا برای معرفی و شناساندن بیماری ها در خصوص تعریف، علائم، درمان و عوارض آنها مطالبی را به زبان عامه می نویسند. بنابراین محتوا صرفا توسط کسانی ایجاد می شود که برای نوشتن مطالب مرتبط با سلامت صلاحیت دارند.

سلامت نیوز:«سلامت ویکی» با هدف ارائه محتوای مفید مرتبط با سلامت و شناخت بیماریها در فضای وب فارسی معرفی شد.

به گزارش سلامت نیوز در «سلامت ویکی» دانشجویان پزشکی سال 5 به بالا و پزشکان به عنوان تولید کنندگان محتوا برای معرفی و شناساندن بیماری ها در خصوص تعریف، علائم، درمان و عوارض آنها مطالبی را به زبان عامه می نویسند. بنابراین محتوا صرفا توسط کسانی ایجاد می شود که برای نوشتن مطالب مرتبط با سلامت صلاحیت دارند.

هر مطلب ایجاد شده قابلیت دارد که توسط خود شخص ایجاد کننده یا پزشکان و دانشجویان دیگر، ویرایش شده و اطلاعات روزآمد علمی به آن اضافه شود. بیماری های ایجاد شده به گروه های تخصصی مختلف تقسیم می شوند که حداقل یک پزشک متخصص در هر بخش نیز بر آنها نظارت دارد و صحت و کیفیت اطلاعات ثبت شده در چندین لایه مورد بررسی قرار می گیرد.


در «سلامت ویکی» هر مطلبی به نام نویسنده آن ثبت می شود و مراجعه کنندگان و خوانندگان با کلیک بر روی نام نویسنده یا مشارکت کنندگان در تولید مطلب، از سوابق تحصیلی، علمی و حرفه ای تولید کنندگان محتوا آگاه می شوند که این نکته به اطمینان بخشی خوانندگان از صحت و اعتبار مطالب درج شده کمک می کند.


پروژه حاضر توسط مرکز سلامت الکترونیک کلینیک پارس تبریز با همکاری گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس در حال اجراست و در تلاش است مرجعی مفید و موثر برای جستجوی مشکلات مربوط به سلامت در فضای وب فارسی به شیوه نویسندگی مشارکتی توسط افراد صاحب صلاحیت ایجاد کند.
 
بهزاد کریم زاد شریفی مدیر اجرایی این پروژه، در آیین گشایش این پایگاه اینترنتی ضمن بیان مسئله ای که «سلامت ویکی» برای پاسخگویی به آن راه اندازی شد اظهار داشت:گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات عادت های زندگی را تغییر داده و کمتر عرصه ای است که از آن متاثر نشده باشد. به عنوان مثال، حالا بیشتر مردمی که با اینترنت سر و کار دارند هر مشکل یا سئوالی در ارتباط با سلامت و بیماری داشته باشند ابتدا از موتورهای جستجو مثل گوگل می پرسند. اما در فضای وب فارسی علیرغم وجود مطالب با ارزش، همچنان نیاز است که منابع معتبر بیشتری ایجاد شوند تا حاصل جستجو در ارتباط با سلامت به دستیابی به منابع مؤثرتر منتج شود.

وی توضیح داد: در حال حاضر بیشتر نتایج اولیه در جستجو ها مربوط به سایتهای خبری و نیز سایتهای عمومی است که فاقد ساختار مشخص بوده و بعضا منابع و رفرنس های آنها هم مشخص نیست. در حالی که منبع معتبر در بحث سلامت آن است که یا توسط پزشک ایجاد شده باشد و یا یک موسسه مسئول در سلامت آن را تایید کرده باشد.


کریم زاد راه حل موثر برای این مشکل را تلاش برای ایجاد محتواهای مناسب توسط خود پزشکان و دانشجویان پزشکی به روش «نویسندگی مشارکتی» عنوان کرد و «سلامت ویکی» را تلاشی در این جهت ارزیابی کرد.
 
دکتر بابک عظیم زاده مدیر سلامت این پروژه نیز ضمن بیان نیاز مبرمی که به افزایش اطلاعات سلامت در فضای وب وجود دارد گفت: در سالهای اخیر مشاهده می شود که بیماران وقتی به پزشک مراجعه می کنند اغلب اطلاعاتی اولیه از بیماری دارند که آن را از اینترنت گرفته اند، که البته نفس این موضوع می تواند مفید باشد اما مشکل از جایی شروع می شود که برخی منابع نامعتبر اطلاعاتی نادرست ارائه نموده اند که این موضوع هم همکاران ما را با مشکل مواجه می کند و هم ذهنیت بیماران عزیز را مغشوش می کند. لذا در این پروژه ما تلاش نموده ایم که اطلاعات درست و مفید را توسط خود پزشکان و دانشجویان پزشکی سالهای آخر که در شرف فارغ التحصیلی هستند ایجاد کنیم.
 
خانم دکتر مهستی علیزاده مدیر گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز که از حامیان اصلی طرح سلامت ویکی می باشد، ضمن مفید ارزیابی کردن این پروژه و یادآوری فلسفه پزشکی اجتماعی که در واقع ارتقای سلامت جامعه بوده و در حیطه بالینی به نام پزشکی پیشگیری معروف است گفت: دانشجویان پزشکی یکی از فعالیتهایی که در دوره کارورزی انجام می دهند حضور در خانه های بهداشت به منظور آگاهی از نیاز جامعه است و در این دوره نحوه ارتباط با بیمار و ترجمه اطلاعات سلامت و پزشکی را به زبان بیمار تجربه کرده و می آموزند.


با توجه به گسترش فضای مجازی باید بگوییم یکی از راههای ایجاد ارتباط با مردم حضور در فضاهای مجازی و ایجاد تعامل مثبت با جامعه و بیماران به منظور آگاهی بخشی و ارتباط متقابل است. بنابراین تولید محتواهای مناسب در فضای مجازی باید جدی تر گرفته شود.
 
دکتر سید کمال چهارسوقی رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس و دانشیار مهندسی صنایع این دانشگاه نیز پدیده سلامت الکترونیک را که با رشد روز افزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال گسترش است نیازمند توجه بیشتر دانست و اظهار داشت: فناوری اطلاعات این امکان را فراهم آورده که خدمات سلامت و پزشکی بتواند مؤثرتر و در گستره بیشتری ارائه شود. سلامت ویکی هم به دنبال آن است که با بهره گیری از آخرین تحولات و امکانات و فلسفه های جدید فضای وب، بتواند محلی برای رجوع مردم از طریق فضای مجازی و محملی مناسب برای ثبت اطلاعات سلامت توسط پزشکان و دانشجویان پزشکی فراهم کند.
 
دکتر وحیده زارع گاوگانی مدیر گروه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم اظهار داشت: ویکی ها ابزارهایی ساده، فراگیر و قابل دسترسی برای انتشار اطلاعات و نیز برای مشارکت و تعامل هستند که البته وقتی به موضوع مهمی مثل سلامت می رسند لازم است کنترل ها و شروطی برای اطمینان از صحت اطلاعات بر آنها اعمال شود. وی ادامه داد: چهارچوب «سلامت ویکی» به گونه ای طراحی شده است که اطمینان از اعتبار و صحت اطلاعات را تا حدود زیادی تضمین می کند.
 
مدیر اجرایی این طرح در پایان از همه کسانی که برای شکل گیری «سلامت ویکی» تلاش کرده اند و بویژه متخصصان همکار که ناظر ارشد سلامت ویکی بوده و نیز دانشجویان و فارغ التحصیلان پزشکی ورودی 87 و 88 دانشگاههای علوم پزشکی تبریز و دانشگاه آزاد تبریز  و تیم طراحی و پشتیبانی فنی که وضعیت فعلی سایت حاصل کوشش جمعی آنهاست تشکر کرد و از همه متخصصان و دانشجویان پزشکی دعوت کرد در صورت تمایل با سلامت ویکی همکاری کنند.
 
یادآور می شود «سلامت ویکی» در دامنه اینترنتی salamatwiki.ir  قابل دسترسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • استیک ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    ممنون از سایت خوبتون مطلب مفیدی دارید