سلامت نیوز:پروفسور علی کرمی،استاد بیوتکنولوژی پزشکی ضمن هشدار نسبت به سرعت ورود فناوری های نوین در حوزه هایی که به سلامت جامعه و طبیعت آسیب می رسانند افزود :  اگر امروز اقدامی نکنید هر روز تاخیر این فاصله را بیشتر خواهد کرد.


وی در ادامه این یاددشت آورده است : پس از گذشت حدود 60 تا 70 سال از شروع تغییر در سبک زندگی ایرانیان، توسعه شهرها، مهاجرت از روستا ها، ورود ماشین و صنعت  و انواع مظاهر فناوری های نوین بدون فرهنگ سازی و ایجاد زیر ساخت های لازم و آموزش به مردم در مورد تبعات این فرهنگ جدید و نوع استفاده از انها حال زنگ خطر در ایران و کشورهای منطقه و جهان به صدا در آمده است.

سلامت بشر، کره زمین، محیط زیست و منابع و ذخایر ژنتیکی در معرض تهدید جدیست. تغییرات آب و هوایی، بحران آب، الودگی محیط زیست، هوا -آب و خاک، آتخریب منابع طبیعی، زمین خواری، جنگل خواری، دریا خواری و ... انواع یورش ها به منابع طبیعی، شکار وحشیانه و نابودی و ریشه کنی حیوانات نادر، آلودگی منابع آبی به انواع سموم شیمیایی، الودگی مواد غذایی، سوء تغذیه، عدم تحرک، افزایش فشار های روانی و استرس، افزایش وایستگی مردم جوانان کودکان به رایانه، اینترنت، موبایل،انواع وسایل الکترونیکی  در اشپزخانه ها، توسعه فست فود ها و غذاهای صنعتی بجای غذاهای سنتی، تغییرات در حوزه اسیب های اجتماعی و همه عوامل دیگر سبب شده است انسان، طبیعت و کره آبی و زیبای زمین در معرض تهدیدات جدی و نابود کننده قرار گرفته است.

دخالت بشر در طبیعت و نابودی جنگل ها و منابع طبیعی افزایش جمعیت در کشورهای فقیر و از همه مهم تر حاکمیت استعماری و استثماری شرکت های بزرگ و عظیم جهت کنترل منابع جهان تهدیدات را بطور جدی افزایش داده است.

توسعه بیماری های خطرناک قلبی عروقی، مغز و اعصاب، روانی، دیابت، و بروز و شیوع انواع همه گیری های جدید ویروس های نوین و تهدیدات بیولوژیک مانند ابولا، ماربورگ، سارس، مرس، کورونا ویروس ها ، انفلوانزهای مختلف و ویروس های خونریزی دهند عجیب و غریب، سنتز ویروس های جدید در آزمایشگاه ها، توسعه فناوری های نوین زیستی که قرار بود در خدمت سلامت بشر و جهان باشد به طرف ساخت انواع سلاح های بیولوژیک خطرناک توسعه تروریسم در جهان و جنگ ها و خشکسالی و گرسنگی و .... چهره تهدیدات نوین را عوض کرده است. تهدیات سخت و نرم هر روز پیچیده تر و نوین تر می گردد.

این زنگ خطر در حوزه سلامت و منابع طبیعی و محیط زیست آشکارتر و ملموس تر شده و نگرانی ها چنان زیاد شده است که چند سالیست مباحث اصلاح سبک زندگی و توسعه پایدار و استفاده از علوم و فناوری های نوین در مسیر حفظ سلامت انسان و طبیعت و زیست کره به شدت در حال گسترش است.

مردم در حال اگاه تر شدن از حاکمیت استعماری نوین در حوزه آب، غذا، انرژی، محیط زیست و دارو، بهداشت سلامت، آرایشی ، نساجی، الکترونیک و کمپانی های عظیم شیمیایی تولید کننده سموم جدید هستند. کمپین های مخالفت با این روند خطرناک در کشورهای پیشرفته سالهاست شروع شده ولی در ایران تازه جوانه زده است.

اگر دیر بجنبیم اگر قبل از ورود فناوری ها و ابزارهای نوین فرهنگ سازی و زمینه استفاده صحیح از ان را توسعه ندهیم اگر مردم آموزش نبینند و سیستم کنترل و نظارت جدی تر نباشد آینده بسیار نگران کننده است

ما به مدیران عالی کشور هشدار می دهیم سرعت ورود فناوری های نوین در حوزه هایی که به سلامت جامعه و طبیعت آسیب می رسانند از سرعت روند مدیریت کنترل و نظارت و فرهنگ سازی پیشی گرفته است اگر امروز اقدامی نکنید هر روز تاخیر این فاصله را بیشتر خواهد کرد پس حرکت کنید اقدامی کنید تا دیر نشده است. نسل آینده این کشور در معرض تهدید است ما باید الویت اولمان امنیت ملی، امنیت غذایی، حفظ سلامت مردم، حفظ و سلامت محیط زیست و منابع و ذخایر ژنتیکی کشور باشیم دشمن از طرق مختلف قصد دارد این امنیت و آسایش و سلامت را دچار اختلال کند تنها راه توسعتفکر پدافند غیر عامل در سطح مدیریت کلان کشورو تعمیق ان است و اینکه این تهدیدات را جدی بگیریم. رهبر انقلاب در سخنان اخیر خود از پیچیده تر شدن شیوه های نفوذ دشمن از طریق نخبگان متخصصین دانشمندان رسانه ها صنایع غذایی دارویی بهداشتی محیط زیست منابع طبیعی الکترونیک شبکه ها رایانه ها و تهدیدات نرم فرهنگی و اجتماعی است

یکی از این تهدیدات مهم حوزه سلامت و ورود عوامل بیولوژیک بسیار نوین از طریق غذا، دارو و بستر های دیگر است.

مدیران کشور باید بسیار این هشدار را جدی بگیرند وگرنه آسیب ها غیر قابل برگشت خواهد بود. امیدوارم این موضوع بطور جدی در دستور کار دولت، مجلس، وزارتخانه های مسئول، وزارت اطلاعات، مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر مراکز مرتبط قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha