پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان نانو بیوسرامیک زیست سازگاری ساختند که به دلیل دارا بودن رفتار زیست فعالی می تواند در بازسازی و خلق دوباره بافتهای بدن مفید واقع شود.

مهشید خرازیها مجری طرح در این باره گفت: کنترل رفتار زیست سازگاری و زیست فعالی نانو بیوسرامیکها امکان توسعه کاربرد این نانوساختارها در پزشکی به منظور ترمیم، بازسازی و خلق دوباره بافتهای بدن را فراهم می کند از این رو پژوهشی در ادامه پژوهشهای برنامه ریزی شده با هدف تهیه، ارزیابی و بهینه سازی نانو بیوسرامیکها و توسعه کاربرد آنها در پزشکی و دندانپزشکی ‌انجام شد.

وی افزود: در این پژوهش موفق به ساخت نانوبیوسرامیک "فورستریت" تکه ای چگال به عنوان بیوسرامیک زیست فعال برای استفاده در صنایع پزشکی و درمانی چون ترمیم و بازسازی بافتهای سخت بدن شدیم.

خرازیها در مورد چگونگی انجام این پژوهش اظهار داشت: در مرحله اول پودر سرامیک "فورستریت" نانومتری با روش آلیاژسازی مکانیکی ساخته شد. نتایج ارزیابیها نشان داد که فورستریت نانومتری نه تنها زیست سازگار است بلکه رفتار زیست فعالی نیز دارد که ناشی از اندازه نانومتری آن است. در مرحله بعد، فورستریت تکه ای (بالک) نانوساختار چگال به منظور استفاده از آن به صورت قطعه در بدن تهیه شد. در این حالت نیز خواص زیست فعالی نانو بیوسرامیک حفظ می شود.

مجری طرح در ادامه توضیح داد: برای دستیابی به فورستریت نانوساختار تکه ای از فرایند تف جوشی دو مرحله ای استفاده می شود. در این فرایند بعد از گرم کردن نمونه های فشرده شده تا دمای بالا نمونه ها در مدت زمان معین در این دما نگهداری و سپس با سرد کردن سریع در دمای پایین تر در مدت زمان کافی حرارت داده می شود.

وی این فرایند را روشی موثر برای ساخت قطعات سرامیکی نانو ساختار دانست مشروط بر آن که دمای انتخابی و زمان هر یک از مراحل مناسب انتخاب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha