یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 164762

متاسفانه زوج درمانی در ایران چندان رایج نیست. حتی اگر فهرستی از مزایای زوج درمانی را مطرح کنیم باز هم عده‌ای هستند که با وجود تائید تأثیر مثبت زوج درمانی حاضر نیستند از این روش برای حل مشکلاتشان استفاده کنند. پیش می‌آید که همسرتان با وجود اصرار شما هرگز به یک مشاور برای طرح مسأله مراجعه نکند. امتناع زوج‌ها برای استفاده از مشاوره و زوج درمانی به مجموعه‌ای از باورهای اشتباه و نادرست برمی‌گردد. چیزی که باعث می‌شود زوج‌ها سراغ مشاوره نروند معمولاً ناآگاهی و اطلاعات نادرستی است که درباره مشاوره و زوج درمانی دارند

باورهای اشتباه درباره زوج درمانی

سلامت نیوز: متاسفانه زوج درمانی در ایران چندان رایج نیست. حتی اگر فهرستی از مزایای زوج درمانی را مطرح کنیم باز هم عده‌ای هستند که با وجود تائید تأثیر مثبت زوج درمانی حاضر نیستند از این روش برای حل مشکلاتشان استفاده کنند. پیش می‌آید که همسرتان با وجود اصرار شما هرگز به یک مشاور برای طرح مسأله مراجعه نکند. امتناع زوج‌ها برای استفاده از مشاوره و زوج درمانی به مجموعه‌ای از باورهای اشتباه و نادرست برمی‌گردد. چیزی که باعث می‌شود زوج‌ها سراغ مشاوره نروند معمولاً ناآگاهی و اطلاعات نادرستی است که درباره مشاوره و زوج درمانی دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضیمه خانواده روزنامه اطلاعات،کم یا زیاد همه زوج‌ها با هم اختلاف دارند. خیلی از اختلاف نظرهای رایج میان زوج‌ها قابل حل و رفع هستند و معمولاً با کمی تلاش تمام می‌شوند اما برای بعضی از تنش‌ها و اختلافاتی که عمیق و ریشه دار هستند یک درمانگر یا مشاور برای فهم اختلافات و ارائه راهکار مؤثر لازم است.

زمانی که احساس کنید شریک و همراهتان را مثل قبل دوست ندارید و یا اصلا او دشمن قسم خورده شماست و یا وقتی که رابطه شما سرد و بی تفاوت است و خانه مشترک فقط مکانی برای خواب و استراحت است و یا اگر ناگهان متوجه ناسپاسی، اعتیاد و بیماری خاصی در همسرتان شوید به این معنی است که رابطه شما دچار مشکل جدی است. مسلم است که نمی‌توانید به تنهایی مشکلاتتان را حل کنید وهدف زوج درمانی دقیقاً این است که اوضاع نابسامان زندگی زناشویی و خانوادگی‌تان را درست کنید و راه حلی برای اختلافات پیدا کنید.

متاسفانه زوج درمانی در ایران چندان رایج نیست. حتی اگر فهرستی از مزایای زوج درمانی را مطرح کنیم باز هم عده‌ای هستند که با وجود تائید تأثیر مثبت زوج درمانی حاضر نیستند از این روش برای حل مشکلاتشان استفاده کنند. پیش می‌آید که همسرتان با وجود اصرار شما هرگز به یک مشاور برای طرح مسأله مراجعه نکند. امتناع زوج‌ها برای استفاده از مشاوره و زوج درمانی به مجموعه‌ای از باورهای اشتباه و نادرست برمی‌گردد. چیزی که باعث می‌شود زوج‌ها سراغ مشاوره نروند معمولاً ناآگاهی و اطلاعات نادرستی است که درباره مشاوره و زوج درمانی دارند.

مشاوره هیچ تأثیری ندارد

متاسفانه خیلی از درمانگر‌هایی که روی روابط زناشویی کار می‌کنند از روش درمانی مناسب و ویژه زوج‌ها استفاده نمی‌کنند. این مشکلی است که به طور کلی وجود دارد. مشاوره یا درمانگری که آموزش خاصی در زمینه مشکلات و مسائل زناشویی ندیده است و تجربه کافی برای درک یک مشکل خاص و ارائه راهکار درست ندارد معمولاً باعث می‌شود که زوج‌ها استفاده از مشاوره را کاری عبث بدانند. اما دقیقاً به همین دلیل است که شما برای حل مشکلات زناشویی‌تان باید به یک درمانگر با تخصص مشاوره خانواده و زوج درمانی مراجعه کنید. این فرد باید تخصص و سابقه کافی در این زمینه داشته باشد. روان درمانگر و مشاور باید در حوزه مشکلات زناشویی از متدهای پیشرفته این حوزه استفاده کند و در واقع ادعایش این باشد که او یک مشاور خانواده و

زوج درمان است.برای حل مسائل و اختلافات زناشویی نباید به هر مشاور یا روان‌شناسی مراجعه کنید چون در این‌صورت احتمال اینکه نتیجه مطلوبی به دست نیاورید بسیار زیاد است.

زوج درمانی یک کار طولانی و وقت گیر است

باتوجه به روش و متدی که رفتار درمان یا روان درمانگر و مشاور شما از آن استفاده می‌کند این کار می‌تواند یک روند طولانی یا کوتاه مدت باشد. اما به طور کلی زوج درمانی آنطور که شما فکر می‌کنید روند کشدار و طولانی‌ای نیست. اما هیچ کس نمی‌تواند تعیین کند که هر دوره زوج درمانی چقدر طول می‌کشد چون این مسأله به عمق و شدت اختلافات زناشویی هم ربط دارد. این روندی است که به سه تا شش ماه زمان نیاز دارد تا مشکلات شناسایی و راهکارها ارائه شوند. اگر مشکلات پیچیده‌ و عمیق باشند و یا اختلال‌های روانی هم در این میان وجود داشته باشد این زمان ممکن است طولانی‌تر شود. در مواردی که خیانت و یا انواع خشونت وجود دارد درمان افراد نیاز به زمان بیشتری دارد. به این ترتیب باید بگوییم زوج درمانی خیلی طولانی نیست مگر اینکه مشکلات شما اساسی و ریشه‌دار باشند اما مسلما هرگز ابدی نیستند.

من متهم همه مشکلات خواهم بود

به جز مسائلی مثل خشونت و پرخاش که ممکن است کاملاً یک طرفه اتفاق بیفتند و می‌توانند رفتاری نهادینه شده در فرد باشند، اصلا لزومی ندارد که فکر کنید در مشاوره‌ها متهم شناخته خواهید شد. زوج درمانی به عمل و عکس‌العمل‌ توجه دارد. مجموعه‌ای از رفتارها، حرف‌ها و واکنش‌ها بررسی می‌شوند تا مشکل اصلی یک رابطه شناخته شود. هر فرد درگیر در رابطه باید تأثیر رفتار و واکنش خودش را بپذیرد و اگر لازم است آن را تغییر بدهد. حتی در مواردی مثل مسأله خیانت که معمولاً یک نفر خیانت کرده است و گناهکار شناخته می‌شود،درمانگر به الگوهای رفتاری هر دو نفر توجه می‌کند. به ندرت پیش می‌آید که در یک رابطه فقط یک نفر مقصر و عامل همه اشتباهات باشد. بنابراین نگران نباشید شما تنها عامل ایجاد مشکلات در رابطه نیستید.

همسرم نیاز اساسی به درمان دارد نه من

وقتی یکی از زوج‌ها دچار اختلال روانی است بدون شک زوج‌درمانی بهترین راه برای درمان آن نیست اما شروع خوبی برای درمان است. یک زوج درمانی مؤثر می‌تواند به کاهش برخی از نشانه‌های افسردگی، اضطراب و اضطراب پس از حادثه (اضطراب‌های تروماتیک) و اختلال‌های دیگر روانی کمک کند. یک رابطه محکم و حمایت گر به طور طبیعی بسیاری از رنج‌ها را کم می‌کند حتی اگر مشکل از سوی یک نفر و مسأله فقط اختلال روانی یک نفر باشد. گاهی

‌زوج درمانی به مشاوره فردی تبدیل می‌شود و هر کس به تنهایی با درمانگر گفتگو می‌کند. در واقع زوج درمانی ترکیبی از مشاوره فردی و گروهی است.

مشاور به ما خواهد گفت که ادامه بدهیم یا جدا شویم

بعضی از درمانگر‌ها ممکن است به شما بگویند که باید با هم زندگی کنید یا از هم جدا شوید. اما در واقع کار زوج درمانگر‌ها این است که به شما کمک کنند تا دلیل مشکلاتتان را پیدا کنید و راهکارهای مؤثر برای بهبود ارتباط را ارائه می‌دهند. اما اینکه آیا باید با هم زندگی کنید یا جدا شوید تصمیم شخصی شما است که با توجه به روند مشاوره باید به آن برسید. یک مشاور معمولاً نمی‌گوید که در نهایت چه تصمیمی بگیرید، بروید یا بمانید.

راه حلی برای مشکلات ما وجود ندارد

کم پیش می‌آید که یک زوج بعد از اینکه متوجه اختلافات شدند فورا به یک مشاور مراجعه کنند. معمولاً افراد خیلی دیر سراغ مشاور می‌روند. اما در هر صورت حتی برای زخم‌های عمیق هم التیامی وجود دارد.

با روش درست و تلاش زیاد می‌توان برای هر مشکلی راه حلی پیدا کرد. روان‌‌شناسی روش‌ها و راهکارهایی برای التیام آسیب‌ها و جراحت‌های عمیق دارد و تاکنون به زوج‌های زیادی کمک کرده است. فقط کسانی زخم‌هایشان درمان نمی‌شود که واقعاً نمی‌خواهند و یا به اندازه کافی تلاش نمی‌کنند. اگر شما یکی از کسانی هستید که زوج درمانی را از سر ناچاری و یا با ناامیدی امتحان می‌کنند؛ بله حق با شماست راه حلی برای مشکلاتتان وجود ندارد.

حرف زدن درباره مشکلات اوضاع را بدتر می‌کند

شاید تلاش فردی‌تان برای حرف زدن درباره مشکلات اوضاع را بدتر کرده و یا تجربه‌های ناموفقی از زوج درمانی داشته‌اید که شما را به این نتیجه رسانده است. مهارت درمانگر و توانایی‌اش در مدیریت احساسات و واکنش زوج‌ها عامل مهم و مؤثری است. او باید بتواند برای هر کدام از شما فضای امنی برای حرف زدن، گفتگو و بحث کردن فراهم کند.

این باورهای رایج و نادرست باعث می‌شوند زوج‌ها برای حل مشکلات زناشویی از مشاوره گرفتن و زوج درمانی امتناع کنند. اما شما می‌توانید این باورها را کنار بگذارید واز این امکان برای بهبود رابطه استفاده کنید. تلاش شما به همراه کمک‌ها و راهنمایی‌های یک مشاور حرفه‌ای باعث موفقیت‌تان خواهد شد. پس زوج درمانی را کار بیهوده‌ای ندانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha