پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۴
کد خبر: 16477

طبق تحقیقات انجام شده در مورد شادی و خرمی ، وقایع و پیشامدهای زندگی تنها 10 % در ایجاد شادی موثر هستند. در حالی که نیمی از این احساس وابسته به ژنتیک (خواص ژنتیکی که به مرور بروز می کند) می باشد و 40% آن وابسته اعمالی است که برای ایجاد شادی خلق می کنیم.

فقط دو دقیقه کافی است تا باطری خود را شارژ کنید!
بد نیست کمی به حال درونی خود توجه کنید. بد نیست کمی از دوندگی های روزمره ، آن هم با استرس و اضطراب دست بردارید و درست مثل اول صبح که شانه ای به موی آشفته خود می زنید، دست نوازشی نیز  به روح و روان خود بکشید. لطفا کمی تامل کنید. می دانم که تحمل درد  و غم و استرس این روزها مسئله ای پیش پا افتاده و اجتناب ناپذیر شده و اصلا بسیاری از ما توجهی به این دردها نداریم ، در حالی که قطعا نقطه فرسایش قوی برای ادامه حیات و سلامت جسم و جان است.  پس بد نیست که برای شارژ شدن باطری حیات، برای پاکسازی هوای آلوده ذهن و تنها به خاطر حفظ حرمت نعمت زندگی از نیروی معجزه آسای شادی استفاده کنیم و آن را هر کجا هست و در دست هر کسی به هر قیمتی شده خریداری کنیم.  
طبق تحقیقات انجام شده در مورد شادی و خرمی ، وقایع  و پیشامدهای زندگی تنها 10 % در ایجاد شادی موثر هستند. در حالی که نیمی از این احساس وابسته به ژنتیک  (خواص ژنتیکی که به مرور بروز می کند) می باشد و 40% آن وابسته اعمالی است که برای ایجاد شادی خلق می کنیم.
از جمله روشهای ایجاد شادی می توان به مواردی از قبیل موارد زیر اشاره کرد:
1-    به آلبوم خانوادگی خود نگاه کنیم. زمانی که احساس بدخلقی و ناراحتی به شما دست داد ، بد نیست که به آلبوم خود سری بزنید. این کار موثر تر از هر روش دیگری حتی گوش دادن به موزیک در احیای شادی و خرمی موثر است.
2-     یک مشت آجیل میل کنید. آجیل هایی مثل مغز گردو و یا موادی که حاوی چربی امگا 3 می باشند مانع از بروز افسردگی می شوند.
3-     رایحه های ارام بخش را امتحان کنید. بد نیست که در محل کار یا زندگی خود از مواد معطری مثل عود و یا سایر ترکیبات معطر استفاده کنید. مثلا استفاده از گیاه استوقدوس که دارای رایحه ای خوشایند می باشد.
4-     پرده هارا کنار بزنید ، پنجره را بگشایید.  به محض بیدار شدن از خواب اجازه دهید که تشعشع خورشید به منزل شما راه یابد. پس پرده را کنار بزنید. صبحانه را نیز کنار پنجره صرف کنید و حتی وسایل ورزشی خود را نیز همان نزدیکی قرار دهید جایی که نور کافی و طبیعی وجود داشته باشد.
5-    پیاده روی در اطراف منزل یا محل کار. اگر محل کار و فعالیت شما بدون پنجره است بهتر است که چند دقیقه ای در روز از محل کار خارج شده و کمی در اطراف ساختمان قدم بزنید.
6-    به  وسایل اطراف خود نظم دهید و آشغال ها را دور بریزید. بی نظمی در اطراف دید باعث ایجاد اضطراب می شود. خرت و پرت اطراف یادآور کارهای انجام نشده ای است که مثلا برای انسان تنش ایجاد می کند.
7-    سریع فکر کنید . برای مثال اگر تصور می کنید که از دست اعمال مادر شوهر خود به مرز دیوانگی در حال رسیدن به مرز دیوانگی هستید ، سریعا به این فکر کنید که چه قدر در گذشته به شما لطف داشته است.  محققان معتقدند که تفکر سریع باعث رها شدن مواد شیمیایی خاصی در مغز هستند که باعث ایجاد حس خوشایند و نه اضطراب و ناراحتی می شوند.
8-    از ته دل بخندید. می دانم که کار ساده ای نیست به خصوص اگر موضوعی نیز برای خنده نیابید. اما اگر از تاثیر شگفت انگیز این نوع خنده مطلع می شدید حتما به هر وسیله ای شده بود چنین فضایی را خلق می کردید.   شاید بد نباشید نگاه جدی خود را کمی تخفیف داده ، آنوقت می توانید روزانه در اطراف خود انواع سوژه ها را برای خنده  بی امان بیابید.
9-    کمی برای خوشحالی خود خرج کنید. این که تمام حقوق خود را صرف خرید انواع وسایل و پوشاک و خوراک کنید  چندان خوشحال کننده و رضایت بخش نیست. بد نیست که کمی نیز برای کسب تجربه جدید خرج کنید. مثلا برای رفتن به کنسرت موسیقی .
10-    کمی از فضای جدی خارج شوید. کمی از تمرکز بر بازی زندگی فاصله بگیرید. اندکی چشمان خود را ببیندید. بله درست وسط کار  بد نیست به صندلی خود تکیه دهید، چشمان خود را ببیندید و به موضوعی کاملا متفاوت از لحظه فکر کنید مثلا به تعطیلات آخر هفته.
11-    با همسایه خود کمی گفتگو کنید. داشتن رفتار اجتماعی و یا حفظ ارتباط با اطرفیان و دنیای خارج از خود فرصتی برای کسب شادی بیشتر است.
12-     به کمی به امور خانه داری مثلا آشپزی بپردازید. شاید باور نکنید اما خرد کردن سبزیجات تازه یکی از روش های موثر در ایجاد شادی عمیق درونی است. اگر باور ندارید امتحان کنید.
13-    داوطلب شوید. داوطلب چه چیز؟ داوطلب انجام کار و خدمتی بدون توقع و چشم داشت مالی. این امر باعث رها شدن حس همدردی می شود و شادی و رضایت خاطر عمیقی ایجاد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha