افزایش مسافرت‌ها و عدم رعایت بهداشت به خصوص بهداشت تغذیه‌ای در فصل تابستان امکان شیوع بیماری‌ها و عفونت‌ها را در این فصل افزایش می‌دهد.

دکتر شهرام آگاه فوق تخصص گوارش در گفت وگو با ایسنا گفت: مهمترین مسئله سفر به ویژه در تابستان انواع عفونت‌هایی است که خود را به صورت عفونت‌های دستگاه گوارش از جمله عفونت‌ها و مسمومیت‌های غذایی نشان می‌دهند و علت عمده آنها مصرف زیاد غذاهای بین راهی با بهداشت کم یا استفاده از غذاهای آماده با بسته‌بندی نامناسب و یا غذاهای فاسد و مانده است.

وی افزود: این گونه غذاها اغلب حاوی انواع باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌های بیماری زا هستند و گاه خود حاوی میکروب نیستند بکله دارای سموم ناشی از میکروب‌ها بوده و با ورود به بدن باعث ایجاد مسمومیت غذایی می‌شوند.

وی در ادامه ضمن اشاره به این که این مسمومیت‌ها اغلب خود را به شکل استفراغ، اسهال یا هر دو نشان می‌دهند؛ تصریح کرد: بهترین راه پیشگیری از این بیماری‌ها استفاده از غذاهای آماده فاسد نشدنی است که در خانه تهیه می‌شود و در صورت خرید غذاهای بسته‌بندی شده سالم و یا از رستوران‌های تحت کنترل بهداشتی و مورد تایید وزارت بهداشت استفاده شود. همچنین در صورت ابتلا به این بیماری که مهمترین عارضه آن از دست دادن آب بدن است؛ توصیه می‌شود علاوه بر استراحت حتما آب و املاح از دست رفته تامین شود و با مصرف سرم‌های خوراکی ORS به بهبود آن کمک کرد.

وی در پایان تاکید کرد: در مصرف آب آشامیدنی باید دقت شود؛ چرا که آب یکی از روش‌های مهم انتقال بیماری‌های دستگاه گوارش به خصوص در سفرهاست. بنابراین از خوردن آب چشمه‌ها و رودها باید خودداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha