پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۶
کد خبر: 16480

رییس انجمن تغذیه ایران با تاكید بر لزوم غنی‌سازی اصولی مواد غذایی به منظور جبران كمبودهای مواد مغذی، میزان مصرف لبنیات در كشور را در حد نصاب ندانست و گفت: سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها در گرو مصرف كافی كلسیم و ویتامین D است.

دكتر نسرین امیدوار در گفت‌وگو با  ایسنا، غنی‌سازی مواد غذایی را از روش‌های بسیار مطلوب برای جبران كمبود مواد مغذی عنوان كرد و گفت: در صورتی كه غنی سازی مواد غذایی به شكلی مناسب انجام شود از جمله آن كه رنگ و طعم مواد غذایی در جریان غنی سازی تغییر نكند، یكی از روش‌های خوب جبران كمبودهای مواد مغذی در سطح وسیع است و در صورتی كه این مواد غنی شده به درستی مصرف شوند می‌توانند به عنوان منابع خوبی برای گروه‌های هدف مورد استفاده قرار گیرند.

وی، آهن، اسید فولیك، كلسیم، ویتامین A و D‌ را از ویتامین‌ها و املاحی عنوان كرد كه لازم است بیش از دیگر ویتامین‌ها در غنی‌سازی مواد غذایی مورد توجه قرار گیرند و گفت: در حال حاضر غنی سازی مواد غذایی با این ویتامین‌ها مطرح است. همچنین با توجه به اهمیت تغذیه از سنین كودكی و نوجوانی بهتر است شیری كه در مدارس توزیع می‌شود از انواع شیرهای غنی سازی شده با ویتامین D باشد.

دكتر امیدوار با تاكید بر لزوم ارزشمند كردن منابع غلات بوسیله فیبر گفت: در جریان فرآوری غلات، پوسته آنها گرفته می‌شود و به این ترتیب ارزش غذایی آنها كاهش می‌یابد. همچنین ویتامین‌های گروه B‌ در این فرآوری از دست می‌روند. این در حالی است كه در بسیاری از كشورها به همان میزانی كه از ارزش غذایی غلات به دنبال پوسته گیری كاسته می‌شود، ارزشمندسازی صورت می‌گیرد و این امر در بسیاری از كشورها اجباری است.

40 درصد زنان باردار كشور، كم خون هستند

وی، آهن و اسید فولیك را دو ماده مغذی موثر در خونسازی عنوان كرد و گفت: كمبود این مواد معمولا با كم خونی همراه می‌شود؛ این در حالی است كه علیرغم اهمیت این مساله حدود 40 درصد زنان باردار كشور با كم خونی به ویژه كم خونی ناشی از كمبود آهن روبرو هستند و در دختران و پسران نیز ذخایر آهن كم است.

مصرف گوجه فرنگی و لیموترش همراه با غذا در جذب آهن موثر است

رییس انجمن تغذیه با تاكید بر مصرف منابع ویتامین C همراه با منابع آهن به منظور جذب بهتر آهن، گفت: عادت به مصرف مواد غذایی مانند لیموترش، گوجه فرنگی و سالاد همراه با غذا در جذب بهتر آهن در بدن موثر است.

كمبود ویتامین A در استان‌های جنوب شرقی كشور

وی با اشاره به كمبود ویتامین A در استان‌های جنوب شرقی كشور از جمله استان سیستان و بلوچستان و همچنین كمبود حاشیه‌ای این ویتامین در برخی نقاط كشور، ادامه داد: ویتامین A در گوشت و جگر و همچنین منابع گیاهی آن در سبزی‌ها و میوه‌های سبز تیره، زرد تیره و نارنجی یافت می‌شود. به این ترتیب توصیه می‌شود افراد روزانه از هر كدام از این گروه‌های رنگی میوه‌ها و سبزی‌ها نیز استفاده كنند.

آلودگی شهرها و كوچك بودن خانه‌های شهری، شانس جذب ویتامین D را كاهش می‌دهد

دكتر امیدوار، كمبود ویتامین D در كشور را بالا عنوان كرد و به ایسنا گفت: علیرغم این كه ایران كشوری پرآفتاب است اما كمبود ویتامین D از شیوع بالایی برخوردار است. شهرنشینی، آلودگی شهرها و كوچك بودن خانه‌های شهری شانس جذب ویتامین D‌ را كاهش می‌دهد و لازم است در این زمینه نیز در جهت غنی سازی حركت كرد.

میزان مصرف لبنیات در كشور در حد نصاب نیست

وی با اشاره به كمبود كلسیم نیز گفت: میزان مصرف لبنیات به ویژه شیر در میان افراد كشور در حد نصاب نیست. به عنوان نمونه افراد بزرگسال باید روزانه حداقل 2 تا 3 واحد شیر مصرف كنند؛ این در حالی است كه میزان مصرف شیر در بزرگسالان كشور كمتر از یك واحد است. بنابراین لازم است اقداماتی در جهت ترویج مصرف منابع كلسیم صورت گیرد.

رییس انجمن تغذیه ایران در پایان با اشاره به عوارض كمبود ویتامین D و كلسیم گفت: كمبود ویتامین D و كلسیم در كودكان، نرمی استخوان و در سنین بالا پوكی استخوان را به دنبال دارد. در مجموع سلامت استخوانها و دندانها در گرو مصرف كافی كلسیم و ویتامین D است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha