یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
کد خبر: 164842

پرستارها پرستار نمی‌مانند

سلامت نیوز:در دانشگاه پرستاری خوانده، اما حالا معلم است و در آموزشگاهی خصوصی، زیست‌شناسی درس می‌دهد. دو سال در رشته تخصصی‌اش کار کرده و همان دو سال کافی بوده تا عطای کار در بیمارستان را به لقایش ببخشد. خیلی‌های دیگر هم مثل او کار زیاد و حقوق کم را دلیل ترک حوزه پرستاری عنوان می‌کنند. حتی وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی هم به این موضوع اشاره داشته و معاون پرستاری‌اش از کمبود 120 هزار پرستار در کشور خبر داده است.
این کمبود در حالی است که سالانه هفت‌هزار نفر از رشته‌های پرستاری، فارغ‌التحصیل می‌شوند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم حرکت متوازن در حوزه سلامت در همین باره گفته است: «در حال حاضر کمبود نیرو معضلی است که همه را اعم از مردم، پرستاران و ساختار وزارت بهداشت اذیت می‌کند. همچنین بحث نظام پرداخت و نوع کارانه‌ها در حوزه پرستاری نیز از دهه 70 مورد نقد بوده است.»
او با بیان اینکه در حوزه کمبود نیرو چند اقدام صورت گرفته است، گفت: «یکی از اقدامات درباره بیمارستان‌های تازه‌تاسیس است که مجوز هفت هزار نیروی بالینی با اولویت نیروی پرستاری را اخذ کرده‌ایم، همچنین حدود 9 هزار پرستار در قالب طرح تحول سلامت به‌کارگیری شده‌اند. اقدام دیگر اینکه موسسه متمرکزی با عنوان کارآفرینان سلامت راه‌اندازی شد که نیروهای خریدخدمت را به کار گیرد تا بدحسابی‌هایی را که شرکت‌ها در گذشته نسبت به نیروهای خریدخدمت می‌کردند از بین ببرد. در این راستا با 10 تا 11 دانشگاه قرارداد منعقد کرده‌ایم که صاحب‌امتیاز آن وزارت بهداشت است.»
معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره نظام پرداخت گفت اولین گامی که برداشته شد، اختصاص 880 میلیارد تومان برای به‌روزرسانی کارانه‌های پرستاری بود. همچنین روش پرداخت عملکردی با روش قبلی جایگزین شد، البته اصول عملکردی ما را به سمت عدالت در پرداخت می‌برد اما قبول داریم که فرعیات آن مشکلاتی داشت و اصلاحیه‌های زیادی هم به آن خورد. در این زمینه با درخواست کارکنان و اجماع دانشگاه‌ها قرار شد دانشگاه‌ها برای انتخاب نظام پرداخت اختیار داشته باشند.

 سختی‌های شغل پرستاری
بی‌شک پرستاری یکی از شغل‌های سخت در دنیا محسوب می‌شود اما در ایران به دلیل مزد کم و کار زیاد (به دلیل کمبود کادر پرستاری) بسیار سخت‌تر از سایر کشورهاست.

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در این‌باره گفت: «فشار کاری زیادی روی پرستاران است. این موضوع سبب شده تا آنها مدت کوتاهی در بیمارستان‌ها بمانند و بعد از چند ماه یا چند سال از چرخه شغل پرستاری خارج شوند و این ورود و خروج‌های فراوان به سیستم بیمارستانی، مشکلات فراوانی برای نظام بهداشت و درمان کشور به وجود آورده است.»

با وجود اینکه سالانه هفت هزار نفر از دانشگاه‌ها در رشته پرستاری فارغ‌التحصیل می‌شوند در حال حاضر گروه پرستاری حدود 140 هزار نفر است و حدود 120 هزار پرستار کم دارد. این در حالی است که پرستار فقط مخصوص بیمارستان‌ها نیست بلکه نیاز داریم خدماتی مانند درمان در منزل نیز فعال شود.


در حال حاضر در کشور آمریکا به ازای هر هزار نفر جمعیت، 9 کادر پرستاری وجود دارد، این رقم در اروپا به 8 نفر می‌رسد و در بدترین حالت سه نفر تعریف می‌شود.
اما در کشور ما به ازای هر هزار نفر 2/1 پرستار فعالیت دارند و این موضوع به‌علاوه‌بر اینکه خدمات پرستاری را بی‌کیفیت می‌کند، فشار زیادی نیز به پرستاران وارد می‌کند. این موضوع سبب شده است خیلی از پرستاران ترجیح دهند یا از شغل‌شان خارج شوند یا از کشور خارج شده و تن به مهاجرت به کشورهایی دهند که نیروی پرستاری از مزایای بهتری برخوردار است.


البته قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که سال‌هاست از سوی مجلس تصویب شده، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده، یکی از اعتراضات پرستاران است که به گفته معاون پرستاری وزیر بهداشت، چندین سال بلاتکلیف بوده است و اکنون به شورای عالی بیمه رفته و گفته شده که این قانون در چند بیمارستان به صورت آزمایشی اجرا شود تا ترس کارشناسان شورای عالی بیمه برای اجرای آن از بین برود. با اجرای این قانون امید است پرستاران متناسب با وظایف‌شان مزد دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha