پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 16488

رئیس مرکز بهداشت خراسان جنوبی از شناسایی نخستین مورد ابتلا به بیماری آنفلوانزای خوکی در بیرجند خبر داد.

ولی الله زراعتکار پیش از ظهر پنج شنبه در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای خوکی از طریق سفرهای زیارتی به عربستان به این استان منتقل شده است، اظهار داشت: در این راستا افرادی که که قصد سفرهای زیارتی به خارج از کشور را دارند بیش از پیش بر این امر توجه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، اضافه کرد: هم اکنون یک مورد آنفلوانزی خوکی قطعی و یک مورد مشکوک به این بیماری در استان گزارش شده است.

زراعتکار از آنفلوانزای خوکی به عنوان یک بیماری شایع در اکثر نقاط جهان یاد کرد و افزود: ضعف، خستگی، درد عضلانی و تب از جمله علائم این بیماری هستند.

وی بر تاثیر آنفلوانزای خوکی بر سلامت انسان اشاره کرد و بیان داشت: به طور کلی علائم بالینی مشابه آنفلوانزای فصلی انسانی می باشد اما طیف علائم بالینی از حالت بدون علامت تا علائم پنومونی شدیدی که منجر به مرگ می شود متغیر است.

زراعتکار چگونگی آلودگی مردم به این بیماری، تصریح کرد: اکثریت قریب به اتفاق موارد این بیماری در اثر تماس مستقیم انسان به انسان رخ داده است.

وی در ادامه بر آسیب پذیری سالمندان، زنان باردار، کودکان و بیمارانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مصرف می کنند تاکید کرد و گفت: این افراد بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه میزان کشندگی این بیماری اندک است، اظهار داشت: میزان انتشار این بیماری بسیار بالا بوده و به سرعت می تواند در جامعه منتشر می شود.

وی با بیان اینکه این بیماری واکسن ندارد، خاطر نشان کرد: رعایت بهداشت فردی، خودداری از تماس با بیماران یا افراد مشکوک به بیماری، مراجعه به موقع به مراکز بهداشت و درمان از جمله موارد پیشگیری از آنفلوانزرای خوکی است.

رئیس مرکز بهداشت خراسان جنوبی در پایان به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در این راستا اشاره کرد و یادآور شد: اتاق های ایزوله تنفسی در بیمارستانهای استان آماده پذیریش این بیماران هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha