یك متخصص بیماری‌های عفونی، بوسیدن را از راه‌های انتقال آنفلوآنزای نوع آ H1N1 موسوم به آنفلوآنزای خوكی برشمرد و به زائران بیت‌الله الحرام توصیه كرد از دست زدن و بوسیدن ضریح و اماكن متبركه خودداری كنند.

دكتر عبدالرضا سودبخش در گفت‌وگو با ایسنا، راه انتقال این نوع آنفلوآنزا را قطرات تنفسی از طریق دست دادن و روبوسی عنوان كرد و افزود: از این رو مهم‌ترین راه پیشگیری از انتقال عفونت آنفلوآنزای خوكی، شستن مكرر دست حتی پیش از صرف غذا است.

وی با تاكید بر ضرورت رعایت بهداشت فردی، استراحت به میزان كافی برای به حداقل رساندن تماس با اطرافیان و افزایش سرعت بهبودی بیماری الزامی دانست و یادآور شد: اگرچه میزان كشندگی آنفلوآنزای خوكی یك تا دو درصد است اما نباید فراموش كرد كه این میزان در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن قلبی- ریوی، سالمندان و زنان باردار بیشتر می‌شود.

این متخصص عفونی گفت: هرچند ممكن است منشا این نوع آنفلوآنزا، خوك باشد اما هم اكنون راه اصلی سرایت آن انسان به انسان است و درعین حال نباید احتمال ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان را هم از نظر دور داشت.

دكتر سودبخش با توصیه به مدیران كاروان‌های زیارتی مبنی بر فراهم آوری مقادیر فراوان آب برای شست‌وشوی مداوم دست‌ها در ادامه بر پرهیز از روبوسی و دست زدن به ضریح و حتی سنگ حجرالاسود تاكید كرد.

این متخصص عفونی، در پایان تلقیح واكسن را از دیگر راه‌های پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای خوكی عنوان كرد و یادآور شد: اما هم اكنون واكسن مورد نیاز با میزان عوارض كم و اثر بخشی فراوان به مرحله تولید نرسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha