وزیر بهداشت در واکنش به اظهارات وزیر رفاه مبنی بر امکان‌پذیر نبودن تجمیع بیمه‌ها می‌گوید: اگر آب نمی‌آوریم، کوزه را نشکنیم.

وزیر بهداشت:اگر قانون اجرا شود،بحران ایجاد می‌شود؟/وزیر رفاه نمی‌تواند قانون را نقض كند

سلامت نیوز:وزیر بهداشت در واکنش به اظهارات وزیر رفاه مبنی بر امکان‌پذیر نبودن تجمیع بیمه‌ها می‌گوید: اگر آب نمی‌آوریم، کوزه را نشکنیم.
اظهارات روز شنبه وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی مبنی بر اینكه تجمیع بیمه‌ها امكان پذیر نیست، توجه رسانه‌ها، وزارت بهداشت و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به‌دنبال داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری علی ربیعی در حالی روز شنبه از امكان پذیر نبودن تجمیع بیمه‌ها، سخن گفت كه وزیر بهداشت همواره از تجمیع بیمه‌ها به‌عنوان رمز ماندگاری و استمرار طرح تحول سلامت یاد كرده و بیمه‌ها را پاشنه آشیل طرح تحول سلامت دانسته است. ماده 38قانون برنامه پنجم به دولت اجازه داده است كه همه بیمه‌های درمانی صندوق‌ها را در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام كند. مطابق برنامه پنجم، سازمان بیمه سلامت با هدف تجمیع بیمه‌ها و یكسان‌سازی‌ ارائه خدمات پایه به بیمه‌شدگان تشكیل شد و موضوع تجمیع 17صندوق بیمه‌ای از بیمه تأمین اجتماعی و خدمات درمانی گرفته تا بانك‌ها، شركت نفت، فولاد، وزارت نیرو، نیروهای مسلح، صدا و سیما نیز از همان زمان در دستور كار قرار گرفت، اما تا به الان كه چیزی به اتمام برنامه پنجم توسعه نمانده این امر محقق نشده است و حالا ربیعی آب پاكی را روی دست این قانون ریخته و گفته تجمیع بیمه‌ها قابل اجرا نیست.

دكتر سیدحسن هاشمی در واكنش به اظهارات وزیر رفاه می‌گوید: قانون به هر شكل ممكن باید اجرا شود و نباید نقض قانون صورت گیرد. ظاهرا گفته‌اند اگر تجمیع بیمه‌ها انجام شود، بحران به‌وجود می‌آید، اما آیا اگر قانون اجرا شود، بحران ایجاد می‌شود ؟ اتفاقا با اجرایی شدن قانون، بحران‌ها را پشت سر خواهیم گذاشت. اگر آب نمی‌آوریم، كوزه را نشكنیم. وزیر بهداشت اضافه می‌كند: از نظر من آنچه مهم است سیاست‌های كلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است. این سیاست‌ها حاصل 5سال زحمت و مطالعه است و حتما باید اجرایی شود و همه هم باید در اجرای آن مشاركت داشته باشند.

از روز اول گفتم كه بحث بیمه‌ها و تجمیع بیمه‌ها پاشنه آشیل طرح تحول سلامت است و با اجرایی شدن آن مردم نفع و سود می‌برند پس همه باید صادق باشیم؛ منظور من یك دستگاه خاص نیست. همه باید برای بهتر زندگی كردن مردم و حفظ سلامت مردم تلاش كنیم.

وزیربهداشت می‌گوید: در سیاست‌های كلان سلامت، تولیت و مدیریت منابع، به‌عهده وزارت بهداشت گذاشته شده است. بیمه‌ها حتما باید منابع را با نظر وزارت بهداشت هزینه كنند. بنابراین همه موظف هستند كه با وزارت بهداشت همكاری كنند اما متأسفانه الان برعكس شده، این وزارت بهداشت است كه دارد با همه همكاری می‌كند.

حل مشكلات مردم نه شخصی، نه صنفی و نه سیاسی باید باشد بلكه باید برای رفع دغدغه‌های مردم، مصلحت آنان را درنظر بگیریم.

هاشمی اضافه می‌كند: خوب است در این‌باره تجربه سایر كشورها كه در زمینه رفع مشكلا ت مردم در حوزه سلامت موفق عمل كرده‌اند را با دقت ملاحظه كنیم و از تجربه آنها درس بگیریم.

بیمه 100سال در دنیا سابقه دارد.با نگاهی گذرا به كشورهایی كه در امر سلامت موفق عمل كرده‌اند و مردم در آن كشورها رضایتمندی دارند هم بحث تجمیع بیمه‌ها وجود دارد.

وزیر بهداشت می‌گوید: از سال 93از بیمه‌ها طلبكار هستیم. تا الان فقط 6درصد به ما داده‌اند. قانون را اجرا نمی‌كنند. بدهی‌ها را هم كه پرداخت نمی‌كنند. به مصوبات هیأت دولت هم توجه نمی‌كنند.دیگر چه باید گفت؟

واكنش نمایندگان مجلس
اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم نسبت به اظهارات وزیر رفاه واكنش نشان دادند. دكتر حسن تامینی، نایب‌رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: قانون باید اجرا شود، و وزیر رفاه نه می‌تواند قانون را نقض كند و نه‌ آن را دور بزند. ایشان به‌عنوان وزیر باید بداند كه تجمیع بیمه‌ها به قانون تبدیل شده و در برنامه پنجم آمده است. تجمیع بیمه‌ها می‌تواند بسیاری از مشكلات مردم را بر‌طرف كند.

در همین حال، دكتر احمد آریایی‌نژاد عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در واكنش به اظهارات علی ربیعی می‌گوید :تجمیع بیمه‌ها تكلیف قانونی است و حتما باید اجرا شود.در حال حاضر سبك و سیاق بیمه‌ها با هم متفاوت است و این مسئله تبعیض به‌وجود می‌آورد درحالی‌كه عدالت حكم می‌كند كه با تجمیع بیمه‌ها همه مردم از شرایط یكسانی برخوردار باشند.

اینكه آقای ربیعی می‌گوید تجمیع بیمه‌ها ممكن نیست را درست نمی‌دانیم . همه باید مجری قانون باشند چه وزیر بهداشت و چه وزیر رفاه، اگر نمی‌توانند اجرا كنند باید دلایل منطقی بیاورند كه چرا نقض قانون می‌كنند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پزشک متخصص ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    2 0
    با سلام وزیر بهداشت فرمودند"قانون به هر شکل ممکن باید اجرا شود و نباید نقض قانون صورت گیرد" سوال من به عنوان یک پزشک متخصص از ایشان این است: پس چرا شخص شما وزیر محترم بهداشت قانون را در مورد سهمیه زنان اجرا نمی کنید؟! چرا خود حضرت عالی قانون را دور می زنید؟! شما در روزنامه ایران مورخ 14/4/93 مصاحبه فرمودید و عرض کردید"این پزشکان اگر حقی دارند قوه قضاییه هست ، دیوان عدالت اداری هست ، بروند شکایت کنند و احقاق حق کنند" پس چراوقتی به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم مصوبه مورد شکایت را فاقد موضوعیت کردید و به ریاست دیوان نامه دادید که پرونده ما را از دستور کار خارج کنند؟! جناب آقای وزیر!آیا این دور زدن قانون نیست؟یا شاید فقط شما اجازه دارید قانون را دور بزنید؟! شما فرموده اید:"از نظر من آنچه مهم است سیاستهای کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبریست" ولی گویا شما تاکید رهبری به حفظ بنیاد خانواده را فراموش کرده اید! فراموش کرده اید که مقام معظم رهبری فرمودند:"اشتغال زنان مادامی که با مساله اصلی یعنی خانواده تضادی پیدا نکند اشکالی ندارد" پس چرا مشمولین سهمیه زنان در آزمون دستیاری را برای 8 سال خلاف قانون و فرمایشات رهبری از کانون خانواده جدا می کنید و به هیچ ارگانی هم پاسخگو نیستید؟! عقیده ما هم همین است که عدالت اجتماعی برای همه در سایه قانون به دست میاید و فرمایشات مقام معظم رهبری باید اجرا شود. آیا انتخاب اینکه قانون و فرمایشات مقام معظم رهبری کجا اجرا شود و کجا به صلاح شما نیست و اجرا نشود با حضرت عالیست؟! قانون را بی چون و چرا اجرا کنید آقای دکتر هاشمی!و بیش از این حق ما را پایمال نکنید!