رییس اداره حفاظت محیط زیست دریایی استان هرمزگان ضمن انتقاد از عملکرد مدیران منطقه آزاد در مورد احداث فرودگاه، هتل و حوضچه آرامش در جزیره هندورابی، از ابلاغ دستور دادگاه برای توقف ساخت و سازهای این جزیره خبر داد.

سلامت نیوز:رییس اداره حفاظت محیط زیست دریایی استان هرمزگان ضمن انتقاد از عملکرد مدیران منطقه آزاد در مورد احداث فرودگاه، هتل و حوضچه آرامش در جزیره هندورابی، از ابلاغ دستور دادگاه برای توقف ساخت و سازهای این جزیره خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،افشین عسکری با بیان اینکه در حال حاضر کلیه فعالیت‌های منطقه آزاد در جزیره هندورابی متوقف شده است، گفت: طبق دستور قاضی پرونده حدود یک ماه است که دستور توقف ساخت و سازها ابلاغ شده است.


وی با اشاره به اینکه بحث این پرونده تهدید جزیره هندورابی است، افزود: منطقه آزاد در حال اجرای طرح‌هایی در این جزیره است که باید همه آنها به کمیته ارزیابی محیط زیست ارسال شده و بررسی می‌شد تا در صورت لحاظ شدن ضوابط زیست محیطی مجوزهای آن صادر شود، اما متاسفانه این روند طی نشد.


رییس اداره حفاظت محیط زیست دریایی استان هرمزگان با تاکید بر اینکه از سال گذشته مکاتبات بسیاری با منطقه آزاد و محیط زیست منطقه آزاد کیش در مورد ضرورت اجرای این روند و اعلام عواقب زیست محیطی در نتیجه ساخت و سازها داشتیم، گفت: از طریق مصاحبه‌های مسئولان منطقه آزاد متوجه این طرح‌ها شده و بلافاصله با آنها شروع به مکاتبه کردیم که به مجوز اداره محیط زیست و ارزیابی زیست محیطی احتیاج دارند، اما متاسفانه نه تنها پاسخی به این مکاتبات داده نشد، بلکه کار را هم شروع کردند.


وی با اشاره به اینکه به هنگام آغاز اجرای طرح‌ها مجددا به منطقه آزاد نامه زدیم که برخورد حقوقی و قضایی با شما خواهد شد، اظهارکرد: منطقه آزاد نامه‌ای برای ما نوشت که طبق ماده 112 قانون برنامه پنجم کلیه اختیارات حاکمیتی جز مسائل امنیتی، به مدیرعامل منطقه آزاد واگذار شده و محیط زیست نیز جزو این اختیارات است.


احداث فرودگاه در جزیره کوچک هندورابی ضرورت ندارد

عسکری با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر قصد دارند، مشابه امکانات جزیره کیش را در هندورابی نیز پیاده کنند، افزود: در جزیره‌ای که کل طول آن بیش از هفت کیلومتر نیست، سه کیلومتر فرودگاه در آن احداث می‌شود؛ در حالی که هیچ ضرورتی برای ساخت فرودگاه در جزیره به این کوچکی وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه حوضچه آرامش در جزیره هندورابی باعث از بین رفتن مرجان‌های اطراف این جزیره می‌شود، ادامه داد: این حوضچه‌ها به منظور پیاده کردن مسافر در جزیره است در حالی که در هیچ جای دنیا در چنین جزایری حوضچه آرامش احداث نمی‌شود بلکه یک اسکله می‌سازند، کشتی کنار آن می‌ایستد مسافران خود را پیاده می‌کند و سپس در عمق دریا لنگر می‌اندازد و در شرایطی که جزیره هندورابی تا سرزمین اصلی فاصله چندانی ندارد، در فاصله‌ سه کیلومتر به سه کیلومتر اسکله‌هایی ساخته شده که اصلا ارزیابی و جانمایی نشده است.


سایت حساس لانه‌گذاری لاک‌پشت‌ها شخم زده شده

رییس اداره حفاظت محیط زیست دریایی استان هرمزگان با اشاره به اینکه منطقه آزاد با وجود درخواست مکرر اداره حفاظت محیط زیست، هیچ اطلاعی درباره طرح‌ها به این اداره نمی‌دهد، اظهار کرد: برای اسکله‌سازی مساحتی حدود 70 هکتار تخریب و تصرف شده و 14 هکتار اراضی پس کرانه ساحلی شخم زده شده که این مساحت سایت حساس لانه‌گذاری و تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی بوده است.


اختصاص 19 هکتار برای ساخت هتل و مجموعه گردشگری

وی با بیان اینکه شرکتی که به عنوان پیمانکار منطقه آزاد، برداشت سنگ از جزیره هندورابی را نیز انجام داده است، گفت: آنها منابع و مصالح مورد نیاز را از سرزمین اصلی نگرفته‌ و سنگ‌هایی را که می‌خواستند داخل دریا بریزند از جزیره هندورابی برداشت کرده‌اند. همچنین حدود پنج هکتار برای ساخت یک مجموعه هتل و 14 هکتار برای مجموعه گردشگری و آب شیرین‌کن اختصاص داده‌اند، بنابراین کل جزیره شخم خورده و چیزی به عنوان جزیره هندورابی باقی نمانده است.


رییس اداره حفاظت محیط زیست دریایی استان هرمزگان با اشاره به اینکه نگرش حاکم به جزیره هندورابی نگرش درستی نیست، تاکید کرد: گردشگری که می‌خواهد به هندورابی بیاید، به خاطر هتل و فرودگاه آن نمی‌آید چون بهترین هتل در سایر نقاط کشور نیز وجود دارد، بلکه افراد بخاطر فضای بکر هندورابی و اکوسیستم‌ خاص دریایی آن به آنجا مسافرت می‌کنند.


مرجان‌ها تنها چهار ماه وقت برای زنده ماندن دارندوی با بیان اینکه زیرسازی‌های احداث فرودگاه انجام شده و باند آن آماده شده است، گفت: این طرح‌ها در صورت توقف هم تاثیرات خود را گذاشته و نمی‌توانیم جزیره را به حالت اول برگردانیم؛ اما سعی داریم بخش‌های باقی‌مانده جزیره را نجات دهیم، برای مثال مرجان‌هایی که زیر سنگ‌های بازو مدفون شده‌اند از بین رفته‌اند ولی مجموعه‌ای از مرجان‌ها هستند که تا چهار، پنج ماه دیگر زنده می‌مانند که در صورت انتقال آنها امکان نجات و زنده ماندن آنها فراهم می‌شود.

بعسکری با بیان اینکه برای اسکله‌سازی جانمایی بسیار بدی انجام شده است، گفت: جایی را برای اسکله سازی انتخاب کرده‌اند که پوشش مرجانی جزیره آنجاست و سنگ‌هایی که در دریا ریخته‌اند روی مرجان‌ها ریخته شده، همچنین حوضچه‌ در حال احداث نیز در قسمت مرجانی قرار دارد و کل مرجان‌ها در حال نابودی است، به همین خاطر در دادگاه طرح دعوی و حکم توقف کار گرفته شده تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.


وی با تاکید بر اینکه از محیط زیست جزیره هندورابی دیگر چیزی باقی نمانده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه این جزیره پناهگاه حیات وحش و یک منطقه حفاظت شده است، در صورت واگذاری به منطقه آزاد هم باید به عنوان یک منطقه اکوتوریستی مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت تا گردشگرانی که به تفریحات دریایی و فضای بکر این جزیره علاقه‌مند هستند، بتوانند از جزیره کیش به جزیره هندورابی آمده و طی اقامتی چند روزه از منابع بالقوه آن استفاده کنند.


رییس اداره حفاظت محیط زیست دریایی استان هرمزگان با اشاره به اینکه بعید می‌دانم طرح‌های شروع شده به طور کامل متوقف شود، اظهار کرد: درخواست ما برای توقف فعالیت برای این بوده که بتوانیم تخریب‌های صورت گرفته را به حداقل برسانیم یا راهکارهای اجرایی بیابیم تا آثار تخریب‌ها را کاهش دهد.


ماده 112 قانون برنامه پنجم دست اداره محیط زیست را بسته استوی با تاکید بر اینکه تا زمانی که تخریب صورت نگرفته نمی‌توانیم هیچ دخالتی در ساخت و سازهای این جزیره داشته باشیم و دست ما در این زمینه بخاطر ماده 112 قانون برنامه پنجم بسته است، گفت: قاضی دادگاه نیز طرح دعوی برای تخریب مرجان‌ها را به استناد همین قانون رد کرد، اما پس از ارائه مستندات در شورای حفاظت اراضی، رئیس دادگستری با توجه به تخریب صورت گرفته در جزیره و اینکه مرجان‌ها در حال از بین رفتن است، به قاضی دستور داد که در اسرع وقت دستور توقف کار صورت بگیرد، بنابراین نمی‌توانیم به هنگام شروع فعالیت ساخت و ساز به مراجع قضایی شکایت ببریم بلکه باید تخریبی صورت بگیرد تا بتوانیم به عنوان تخریب جلوی کار را بگیریم.


رییس اداره حفاظت محیط زیست دریایی استان هرمزگان در پایان با بیان اینکه تا زمان بررسی لوایح ارائه شده از سوی دو طرف دعوی یعنی اداره محیط زیست هرمزگان و منطقه آزاد طرح‌ها متوقف خواهد بود، گفت: ما در دفاعیه خود نوشته‌ایم که اگر مرجان‌ها تا چهار، پنج ماه دیگر جا به جا نشوند تخریب بسیاری صورت خواهد گرفت که هزینه آن را باید منطقه آزاد پرداخت کند و از سوی دیگر وکلای منطقه آزاد نیز در دفاعیه خود نوشته‌اند از اداره محیط زیست بخاطر آسیب به روند کار که باعث اتلاف بیت‌المال و زیان مالی به منطقه آزاد شده است شکایت خواهد شد، هر دو طرف علاقه دارند تکلیف این پرونده زودتر مشخص شود و صدور رای صورت گیرد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha