رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: باتوجه به افزایش حجم آبگرفتگی معابر به‌دلیل ریختن ظروف در انهار، لازم است مساجد و تکایا نسبت به جمع‌آوری این ظروف پس از مصرف اقدام کنند.

سلامت نیوز: رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: باتوجه به افزایش حجم آبگرفتگی معابر به‌دلیل ریختن ظروف در انهار، لازم است مساجد و تکایا نسبت به جمع‌آوری این ظروف پس از مصرف اقدام کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، محمدمهدی گلمكانی درباره نظارت بر عملكرد هیئت‌های مذهبی در راستای عدم‌استفاده از ظروف پلاستیكی در ایام سوگواری‌ ماه محرم گفت: توصیه می‌كنیم شهروندان از ظروف یكبار مصرف تولیدشده در كارخانه‌های استاندارد و عرضه شده در فروشگاه‌های معتبر استفاده كنند.

وی درخصوص توصیه‌های زیست‌محیطی برای حفظ سلامت عزاداران حسینی در ایام محرم ادامه داد: هر ساله در ایام محرم و صفر حجم زیادی از نذورات در ظروف پلاستیكی و یكبار مصرف در مساجد، هیئت‌ها و تكایای مذهبی در سطح شهر تهران توزیع می‌شود، این درحالی است كه تماس این ظروف با غذای گرم‌ و چرب، خاصیت اسیدی ایجاد كرده و مواد بسیار خطرناكی تولید می‌كند، ضمن اینكه این ظروف اكثرا سرطان‌زا بوده و تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب می‌شوند، برهمین اساس توصیه می‌شود شهروندان از ظروف یكبار مصرف با منشأ گیاهی استفاده كنند. گلمكانی تأكید كرد: شهروندان در توزیع چای، شیر داغ یا هرنوع نوشیدنی دیگر از لیوان‌های یكبار مصرف كاغذی یا با پایه گیاهی بهداشتی استفاده كنند. وی با بیان اینكه در محل توزیع نذورات مخازن جمع‌آوری پسماند تعبیه شده، گفت: شهروندان از رهاكردن ظروف در محل خودداری كنند. ضمن اینكه ضروری است مسئولان هیئت‌ها و تكایا در جمع‌آوری این ظروف در محل توزیع، نظارت لازم را اعمال كنند.

رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری ادامه داد: نظارت بر هیئت‌های مذهبی و توزیع سطل‌های آبی‌رنگ ویژه پسماندهای خشك در هیئت‌ها، تكایا و مساجد فاقد مخزن‌های جمع‌آوری زباله و همچنین لایروبی انهار اطراف تكایا، هیئت‌های مذهبی و مساجد در 3 نوبت صبح، ظهر و شب در دستور كار قرار گرفته است.

گلمكانی با تأكید بر اینكه دستور‌العمل‌های ارسالی به مساجد و تكایا باعث شده در مراسم عزاداری سالار شهیدان برای حفظ محیط‌زیست شهری، بهداشت و سلامت شهروندان گام‌های مؤثری برداشته شود، اضافه كرد: اقدامات اجرایی درباره مدیریت بهینه پسماندهای خشك و‌ تر در اطراف هیئت‌ها، مساجد، تكایا و همچنین اقدامات آموزشی و فرهنگی و اطلاع‌رسانی درخصوص كاهش مصرف و مضرات بهداشتی و زیست‌محیطی ظروف پلاستیكی، از موضوعاتی است كه در این ایام مدنظر قرار گرفته شده است.

وی با بیان اینكه دیر تجزیه‌شدن ظروف پلاستیكی و عدم‌تفكیك مناسب پسماندهای ناشی از این ظروف و تخلیه‌شدن این ظروف در انهار و به تبع آن آبگرفتگی معابر، خسارات جبران‌ناپذیری به سلامت شهروندان و وضعیت بهداشت و محیط‌زیست شهری وارد می‌كند، افزود: به همین منظور ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با هدف حفظ محیط‌زیست شهری و سلامت شهروندان، توصیه‌نامه‌های زیست‌محیطی- بهداشتی تهیه و به مناطق ۲۲ گانه جهت اجرا ابلاغ كرده كه بر انجام آن توسط مساجد و تكیه‌ها نظارت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha