اگر چه بیشتر مردم در سراسر جهان تحت تاثیر بهداشت روان هستند اما مبتلایان به بیماری های روانی از امکانات کافی برخوردار نیستند.

سلامت نیوز:اگر چه بیشتر مردم در سراسر جهان تحت تاثیر بهداشت روان هستند اما مبتلایان به بیماری های روانی از امکانات کافی برخوردار نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، مطابق با گزارش سازمان بهداشت جهانی و اطلس بهداشت روانی در سال 2014 ، در برخی کشورهای با درآمد پایین ، برای هر 100 هزار نفر جمعیت تنها یک مددکار بهداشت روان وجود دارد در حالی که در مقایسه با برخی کشورهای دارای درآمد بالا این میزان به 50 مددکار بهداشت روان برای هر 100 هزار نفر می رسد.

در کشورهایی از قبیل تاجیکستان و غنا هزینه سرانه بهداشت روان کمتر از دو دلار است؛ در مقایسه با 330 دلار در سوئد که بالاترین هزینه را در میان کشورهایی که اطلاعات آنها را سازمان بهداشت جهانی ارائه کرده، دارا می باشد. 

به هر حال ، این موضوع تنها به هزینه مربوط نمی شود. ارقام منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی در سال 2012 نشان می دهد بسیاری از کشورهایی که بیشترین تاثیر را از بهداشت روان داشته اند در میان فقیرترین کشورهای جهان نیستند.

برای مثال کشورهای استونی ، بلاروس و روسیه در میان کشورهایی هستند که بالاترین ناتوانی در بهداشت روان را نسبت به سال های زندگی (DALYs) داشته اند.  

سازمان بهداشت جهانی “ناتوانی تنظیم سال های زندگی (DALYs)” را این گونه توصیف می کند: «مجموع سال های احتمالی از دست رفته زندگی به دلیل مرگ و میر ناگهانی به علاوه سال های مولد از دست رفته زندگی به دلیل ناتوانی».

تنها یک کشور با درآمد پایین ( افغانستان ) در فهرست بیست کشور اول با مقدار 5457 ناتوانی سال های زندگی به ازای هر 100 هزار نفر قرار دارد. 

کشورهایی که حداقل سال ها را برای بهداشت روان از دست داده اند ، به طورکلی کشورهایی با درآمد پایین هستند مانند بورکینافاسو ، گینه بیسائو و نیجر که در انتهای لیست قرار دارند.

این موضوع مبین آن نیست که بهداشت روان مردم در کشورهای دارای درآمد پایین بهتر است.

شاید این موضوع فقط به دلیل اثرات کمتر قابل مشاهده در این مناطق باشد به طوریکه در آنجا فقر بالاتر ، جنگ و درگیری بیشتر و یا به طور کلی ارائه بهداشت به صورت بدتر و ضعیف تر وجود دارد.  

برای مثال ، شیوع بیماری ابولا سبب موجی از مسائل بهداشت روانی در سیرالئون شد به طوری که مردم در تلاش بودند که با مسائل روانی ناشی از این بیماری مقابله کنند.

در دهم اکتبر سال 2015 روز بهداشت روان ، سازمان بهداشت جهانی تلاش کرد آگاهی مردم را از چگونگی کمبود ارائه بهداشت روان افزایش دهد و نشان دهد که چگونه بی توجهی به این بیماری می تواند منجر به کاهش عزت و آبروی مبتلایان به این بیماری در سراسر جهان شود. 

منبع: گاردین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha