شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 16503

بنابر اظهار مدیركل بیمه‌های درمانی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، براساس قانون بودجه سال‌جاری، داروهایی كه احتمال سوءمصرف آنها وجود دارد، تا 100 درصد گران خواهد شد.

حمید رضا سفاری خبر داد: بر همین اساس قرار است تا وزارت بهداشت فهرست این داروها را به كارگروه منتخب دولت اعلام كند كه درصورت تصویب آن و گذراندن مراحل اجرایی بعدی، عملا این قبیل داروها با نرخ جدید به بازار مصرف عرضه ‌شوند.

وی در مورد اسامی داروهای شایع و رایجی كه در قالب این قانون جای می‌گیرند، اذعان كرد: در حال حاضر تعریف مشخصی از سوءمصرف داروها كه مورد اتفاق نظر همه دست‌اندركاران نظام سلامت باشد، ارائه نشده است و این نكته بسیار مهمی است كه باید به همت وزارت بهداشت و سایر ذی‌نفعان در مورد آن تصمیمی اساسی اخذ شود.

مدیركل بیمه‌های درمانی وزارت رفاه و تامین اجتماعی در ادامه این موضوع افزود: از طرف دیگر ممكن است، از نظر برخی، داروهایی در این قالب جای گیرند كه در درمان‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا از نظر عده‌ای دیگر این داروها، اقلامی هستند كه به‌صورت خودسرانه و بدون مراجعه به مراكز درمانی تهیه و مصرف می‌شود.

سفاری ادامه داد: یكی از گروه‌های دارویی بسیار مهمی كه از نظر دبیرخانه شورای‌عالی بیمه خدمات درمانی در این گروه قرار می‌گیرد و اغلب نظام‌های سلامت دنیا برای آن برنامه‌ریزی كرده‌اند، آنتی‌بیوتیك‌هاست كه متأسفانه طی این سال‌ها بدون آنكه راهنمای درمان داشته باشند، تجویز و مصرف شده‌اند.

مدیركل بیمه‌های درمانی وزارت رفاه همچنین اعلام كرد: طبق آنچه در متن قانون آمده است، باید از محل گران شدن قیمت این داروها، 100 میلیارد تومان به حساب وزارت بهداشت واریز شود تا این رقم برای تامین هزینه‌های درمان افراد بی‌بضاعت و نیازمند حمایت‌های مالی درمان، صرف شود.

سفاری در حالی كه رسیدگی به حمایت مالی برای درمان افراد بی‌بضاعت را از تكالیف وزارت بهداشت نمی‌داند، تاكید كرد: این اقدام جزء وظایف سازمان‌های بیمه‌گر پایه درمان و نهادهای حمایتی است.

مدیركل بیمه‌های درمانی وزارت رفاه، در ادامه ضمن اشاره به تعهدات دارویی سازمان‌های بیمه‌گر كه یكسری از داروهایی كه مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند را در بسته خدماتی خود دارند، اظهار داشت: حتی اگر 50 درصد داروهایی كه قرار است گران شود، جزو تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر باشد، حداقل بار مالی 50 میلیارد تومانی از این محل به این سازمان‌ها وارد خواهد شد، چرا كه یكسری از این داروها در حال حاضر جزو تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر است و معمولا عمده این هزینه‌ها را این دسته از سازمان‌ها می‌پردازند.

سفاری در پاسخ به اینكه درصورت اجرای این قانون در سال‌جاری، آیا داروهای بیمه‌ای كه مورد سوءمصرف قرار می‌گیرند، باید از پوشش بیمه‌ خارج و به‌صورت آزاد خریداری شوند، پاسخ داد: هنوز برنامه‌ای برای خروج این داروها از پوشش بیمه‌ای وجود ندارد، چرا كه تا زمانی كه ندانیم این تصمیم كلان در عرصه سلامت كشور چه تبعات مثبت و یا منفی بر شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم وارد خواهد كرد، وزارت رفاه اقدام غیرمنطقی انجام نمی‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha