شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 16505

مثل همه انسان های بالغ ما آزاد هستیم تا آنچه دوست داریم، بخوریم. اگر انتخاب ما غذاهای چرب، شیرین و پرکالری باشد، چاق خواهیم شد. اما اگر بچه داریم باید بیشتر مراقب باشیم زیرا کودکان چاق شدن را از والدین خود می آموزند. هم اکنون در ایران بیش از 60 درصد مردم اضافه وزن دارند یا چاق هستند. شیوع چاقی در کودکان نیز رو به افزایش است. چاقی در سنین پایین تاثیر نامطلوبی بر اعتماد به نفس و شخصیت کودک می گذارد.

آموزش تغذیه صحیح به فرزندان

به یاد داشته باشید غذای خوب و سلامتی بسیار مهم است. صحیح نیست قبل از آموزش تغذیه صحیح به کودکان برای آنها بی رویه پول خرج کنیم. در ادامه چند سوال را مطرح می کنم. با توجه به پاسخ خود می توانید از وضعیت تغذیه خود و فرزندان تان آگاه شوید.

1- آیا در مورد غذاها با کودکان خود صحبت می کنید؛ مثلاً آیا تاکنون برای آنها توضیح داده اید خوردن میوه و سبزیجات از بیمار شدن آنها جلوگیری می کند و مصرف غلات، نان کامل و کربوهیدرات های پیچیده آنها را قوی و خوردن کیک و شیرینی آنها را چاق و ضعیف می کند.

2- آیا امکان خوردن غذاهای سالم را برای فرزندان خود فراهم می کنید؛ به عنوان مثال آیا نان و مواد غذایی مفید به مقدار کافی در خانه دارید؟ آیا به حد کافی شیر کم چرب و میوه می خورید؟ یا شاید در خانه و یخچال خود شیرینی و هله هوله های دیگر را انبار کرده اید؟

3- آیا خوردن میوه را برای کودکان خود آسان کرده اید. آیا میوه پوست کنده و خردشده آماده مصرف در یخچال گذاشته اید تا هر وقت بچه ها بخواهند سراغ آنها بروند؟

4- آیا فرزندان خود را به خوردن سبزیجات تشویق می کنید. ممکن است بچه ها خوردن سبزی را دوست نداشته باشند پس برایشان سوپ درست کنید. آیا برای آنها خوراک آبگوشت به همراه لوبیا و سبزیجات مختلف می پزید؟

5- آیا برای مدرسه بچه ها غذاهای سالم و مفید تهیه می کنید؛ مثلاً برایشان آب میوه، موز، ماست کم چرب و ساندویچ های مقوی آماده می کنید؟ یا شاید به آنها هله هوله های به دردنخور و پرکالری تلویزیونی می دهید؟

6- آیا شما و همسرتان الگوی مناسبی برای تغذیه فرزندان تان هستید یا شاید اهمیت نمی دهید که بچه هایتان چه غذاهایی بخورند.

اگر پاسخ شما به همه سوالات بالا مثبت باشد تغذیه شما و فرزندان تان عالی است و اگر این طور نیست شیوه تغذیه خود را به تغذیه سالم تغییر دهید. دفعه بعد که به بازار می روید غذاهای مفید بخرید؛ همان غذاهایی که به فرزندان تان انرژی بیشتری می دهد و آنها را چاق نمی کند. به یاد داشته باشید کودکان برای فراگیری تغذیه صحیح به شما وابسته اند، پس مراقب آنها باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha