رئیس اداره ارزیابی فناوری سلامت وزارت بهداشت و درمان کشور با بیان اینکه فناوری‌های گرانقیمت غیرضروری همواره چالش‌های مداومی را در عرصه سلامت ایجاد می‌کنند، افزود: با توجه به کمیابی منابع باید برای استفاده از این فناوری‌ها شواهدی داشته باشیم و از ورود فناوری‌های گرانقیمت و غیرضروری و بی‌اثر به کشور جلوگیری شود.

سلامت نیوز:رئیس اداره ارزیابی فناوری سلامت وزارت بهداشت و درمان کشور با بیان اینکه فناوری‌های گرانقیمت غیرضروری همواره چالش‌های مداومی را در عرصه سلامت ایجاد می‌کنند، افزود: با توجه به کمیابی منابع باید برای استفاده از این فناوری‌ها شواهدی داشته باشیم و از ورود فناوری‌های گرانقیمت و غیرضروری و بی‌اثر به کشور جلوگیری شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر فرشته ترابی، رئیس اداره ارزیابی فناوری سلامت وزارت بهداشت و درمان کشور در کارگاه آموزشی مفاهیم مقدماتی ارزیابی فناوری سلامت امروز و فردا، گفت: پیشرفت و تغییرات قابل توجهی در حوزه بهداشت و درمان ایجاد شده است.
وی افزود: در حال حاضر پزشکی مدرن و فناوری کاملاً با هم آمیخته شده‌اند به طوری که پزشکان و متخصصان ما نیاز دارند جهت درمان و تشخیص بیماری‌ها از فناوری‌های جدید استفاده کنند.


ترابی با بیان اینکه رشد قابل توجه فناوری موجب افزایش کیفیت زندگی و سطح درمان شده است، بیان کرد: از طرفی در کنار پیشرفت سطح علمی مهندسی، با سالخوردگی جمعیت و ورود بیماری‌های جدید مواجهیم و در این شرایط انگیزه تولیدکنندگان برای عرضه اینگونه فناوری‌ها افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: آگاهی مصرف‌کنندگان در این زمینه بالا رفته و موجب افزایش عرضه و تقاضا نیز شده است، این درحالیست که بسیاری از این فناوری‌ها غیرضروری هستند.
ترابی ادامه داد: در حال حاضر ورود تکنولوژی‌های گران قیمت موجب افزایش هزینه‌ها در نظام سلامت شده است، شواهد نشان می‌دهد که افزایش هزینه نظام سلامت در جهان روند صعودی دارد و یکی از علل عمده آن ورود فناوری‌های گران قیمت در حوزه سلامت است.
وی عنوان کرد: از طرفی استفاده از همین فناوری‌ها باعث سقوط بیماران به زیر خط فقر می‌شود که باید در راستای استفاده‌ منطقی از این فناوری‌ها تدابیری اندیشید.
ترابی با بیان اینکه این فناوری‌ها همواره چالش‌های مداومی را در این عرصه ایجاد می‌کنند، افزود: با توجه به کمیابی منابع باید برای استفاده از این فناوری‌ها شواهدی داشته باشیم و از ورود فناوری‌های گرانقیمت و غیرضروری و بی‌اثر به کشور جلوگیری شود.


وی ادامه داد: سازوکار و راهکاری که بسیاری از کشورهای پیشرفته برای مدیریت بهتر و کاهش هزینه‌ها به کار بسته‌اند، همان ارزیابی فناوری سلامت است که یک ابزار مدیریتی به شمار می‌رود و مدیریت نظام سلامت را یاری می‌کند تا با تصمیم‌گیری آگاهانه موجب ارتقای بهره‌وری و کارایی در نظام سلامت شود.
ترابی گفت: در سال 86 با تصمیم مسئولان وقت و احساس نیازی که برای ارزیابی نظام سلامت وجود داشت، HTA(ارزیابی فناوری سلامت) در قالب دبیرخانه در واحد اقتصاد سلامت آغاز شد. دستاورد مهم این مطالعات افزایش سطح دانش در نظام سلامت است.


این مقام مسئول در وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: در سال 1389 با تغییر ساختار وزارت بهداشت و تفکیک معاونت درمان و معاونت بهداشت، اداره HTA به صورت مستقل در دفتر ارزیابی فناوری سلامت به صورت ساختارمند و متمرکز به فعالیت‌های خود ادامه داد.


ترابی فعالیت‌های انجام شده در حوزه HTA را تشریح کرد و افزود: در سال 1389 برای اولین بار در رشته ارزیابی فناوری سلامت دوره‌های آموزشی برای دانشجویان در دانشکده بهداشت تهران برگزار شد. در حال حاضر سه دانشگاه در کشور در مقطع کارشناسی ارشد در رشته HTA دانشجو جذب می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه ایران در حوزه HTA در منطقه پیشرو است، عنوان کرد: سایت اطلاع رسانی HTA طراحی و بروزرسانی شده است و تمام گزارشات و تحولات مهم در این سایت قرار می‌گیرد، همچنین به زودی این سایت، بین‌المللی شده و خلاصه گزارشات به زبان انگلیسی ترجمه خواهد شد. سعی بر این است تا پایان اسفندماه این اتفاقات روی دهند.


ترابی در مورد برگزاری دوره‌های آموزشی HTA گفت: HTA ‌از سال 87 کار خود را با برگزاری کارگاه‌های مذکور در دو سطح مقدماتی و پیشرفته آغاز کرد. کارگاه‌های مشابه کارگاه امروز در سطح مقدماتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز، شهید بهشتی، تبریز و مشهد برگزار شده‌اند.
وی هدف اصلی از برگزاری این کارگاه‌ها را توانمندسازی نیروی انسانی جهت ظرفیت‌سازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و افزایش سطح دانش و نگرش مدیران حوزه سلامت دانست.


وی با اشاره به اینکه امید است کمیته HTA در دانشگاه تحت نظر ریاست دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شود، گفت: به دنبال نهادینه کردن این مهم هستیم که آنچه جدید است الزاما ‌مفید نیست و آنچه که مفید است الزاماً‌ مورد تقاضای ما نیست.
ترابی اظهار کرد: در واقع یک راه طولانی در پیش داریم که برای رسیدن به انتهای این راه ضرورت اقدامات مثمرثمر حس می‌شود. امید است با انجام مطالعات توسط دانشگاه علوم پزشکی در این راستا، اراک نیز جزو هسته‌های فعال در حوزهHTA شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha