سلامت نیوز:یک فعال صنفی کارگری می‌گوید: وزارت بهداشت نباید برای کنترل اشتهای سیری‌ناپذیر پزشکان از منابع تامین اجتماعی استفاده کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره ادغام صندوق‌های بیمه‌ای گفت: این ادغام نباید صورت گیرد زیرا تامین اجتماعی از نظر مالکیت ماهیتی عمومی و غیردولتی دارد و نوع هزینه‌ها و نحوه محاسبه ارزش خدمات آن با سایر صندوق‌های درمانی متفاوت است.

اسماعیل حق‌پرستی افزود: طبق قانون معادل ثلث از حق بیمه ماهانه هر کارگر برای هزینه درمان به تامین اجتماعی واریز می‌شود و براساس همین مقررات حدود 11درصد حق بیمه در بخش درمان تامین اجتماعی هزینه درمان شده و مابقی این مبلغ در صندوق بیمه پس‌انداز می‌شود تا در بخش‌های دیگر درمانی استفاده شود. وی تصریح کرد: ممکن است یکی از دلایل اصرار به ادغام همین موجودی تامین اجتماعی باشد که متعلق به کارگران است.

البته نباید از یاد برد که در دولت‌های گذشته بسیاری از مسئولان و وزرا، ضربات جبران ناپذیری به تامین اجتماعی وارد کرده‌اند و بار‌ها برای انتقال بخش‌هایی درمانی و مالی این صندوق به سازمان‌های دیگر تلاش کردند.

حق‌پرستی گفت: زمانی ما بد‌ترین شرایط درمانی را داشتیم که آن هم مربوط به دخالت دولت در مسائل تامین اجتماعی و جدا کردن بخش درمان تامین اجتماعی بود تا اینکه با تصویب قانون الزام در سال ۶۸ دوباره بخش درمان تامین اجتماعی از وزارت بهداشت و درمان به سازمان تامین اجتماعی بازگشت و در نتیجه مشکلات خاتمه یافت.

دبیر اجرایی خانه کارگر تهران افزود: از زمان بازگشت بخش درمان تامین اجتماعی، کیفیت خدمات درمانی این سازمان به نسبت مبلغی که از روی حق بیمه ماهانه پرداخت می‌شد افزایش یافت چنانچه حتی با وجود اشتباهات مدیران این سازمان در دولت گذشته باز هم کیفیت و کمیت خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی قابل توجه بود.

وی تاکید کرد: با تغییر دولت دهم و روی کار آمدن دولت یازدهم ما شاهد یک رشد در عرصه درمانی هستم، این رشد در راستای اجرای اصل بیست و نهم قانون اساسی و گسترش عدالت اجتماعی توقعات به جایی را در جامعه ایجاد کرده اما در مقابل وزارت بهداشت نتوانسته اشتهای سیری‌ناپذیر جامعه پزشکان را کنترل کند و برای همین امروز بخشی تصور می‌کنند اگر به منابع درمانی تامین اجتماعی دست یابند می‌توانند مشکل پیش آمده را برطرف کند.

وی معتقد است: بیمارستان‌ها و بخش‌های درمانی دولتی از پول نفت و درآمدهای کشور منتفع می‌شوند اما بخش کارگری و تامین اجتماعی بدون کمک دولت و از دستمزد تلاش کارگران تشکیل یافته و حیاتش به جامعه کارگری منوط است.

این فعال کارگری افزود: دارایی صندوق تامین اجتماعی، حق‌الناس محسوب می‌شود نه بیت‌المال و باید برای کسانی هزینه شود که تحت پوشش این صندوق هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پیراپزشک اتاق عمل خصوصی ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 2
    ممنون که یک نفر حرف درست را گفت اشتهای سیری ناپذیر پزشکان